بازدید از گذشته و لمس تاریخ در کلیسای سنت جان  کوش آداسی Basilica of St. John

ترکیه به عنوان یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این کشور علاوه بر ساختن مکان‌های تفریحی و توریستی برای جذب گردشگران آثار باستانی زیادی از دوران امپراتوری بیزانس تا عثمانی را در شهرهای مختلفش نگهداری می‌کند. یکی از این شهرهای پربازدید ترکیه کوش آداسی می‌باشد که در امتداد دریای اژه قرارگرفته است. این شهر که قلمرو یونانیان باستان بوده پس از فتح قسطنطنیه به تصرف عثمانیان درآمده به همین جهت اکثر آثار باستانی موجود در این شهر به دوره امپراتوری بیزانس بر می‌گردد.
کلیسای سنت جان کوش آداسی یکی از این مکان‌های تاریخی است که تاریخچه ساخت آن به دوران امپراتوری بیزانس و قبل از حمله‌ی ترک‌ها به خاک این کشور بر می‌گردد. با ما همراه باشید تا در ادامه کلیسای سنت جان کوش آداسی را به طور کامل به شما عزیزانی که در تور کوش آداسی خود قصد بازدید از این مکان تاریخی را دارید معرفی کنیم.

بازدید از گذشته و لمس تاریخ در کلیسای سنت جان  کوش آداسی Basilica of St. John

موقعیت جغرافیایی کلیسای سنت جان کوش آداسی

کلیسای سنت جان کوش آداسی در دامنه تپه  آیاسولوک (Ayasoluk Hill) در فاصله‌ی نزدیک شهر سلجوک در استان ازمیر واقع شده است.
این کلیسا در ۳٫۵ کیلومتری شهر افسوس واقع شده است افسوس یکی از شهرهای ایونیا در آناتولی بود. همان‌طور که می دانید قلمرو یونان باستان در گذشته بسیار گسترده بود، ایونیا شهری است که در قسمت آسیایی امپراتوری یونان واقع شده بود و  این شهر، آثار باستانی و ویرانه‌های زیادی را از تمدن یونانیان در مدیترانه شرقی را در خود جای داده است. این شهر علاوه بر کلیسای سنت جان کوش آداسی آثار باستانی و تاریخچه پرباری دارد گفته می‌شود اصحاب کهف نیز در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری در نزدیکی همین شهر به خواب‌رفته‌اند.

تاریخچه ساخت کلیسای سنت جان کوش آداسی

کلیسای سنت جان کوش آداسی در سال ۵۴۸ میلادی به دستور ژوستینین اول امپراتور روم شرقی و توسط اسقف هیپاتیوس Hypatius وارد پروژه ساخت شد و در سال ۵۶۵ به عنوان یکی از مقدس‌ترین کلیساهای همان دوران تکمیل و به یکی از پربازدید ترین مکان‌های زیارتی در قرون وسطا تبدیل گشت.
گفته می‌شود ژوستینین اول، دستور ساخت این کلیسا را ۳۰۰ سال پس از مرگ یوحنای رسول که یکی از معروف‌ترین حواریون مسیح بود و به عنوان بزرگداشت وی بر بروی مقبره‌اش داده است.
کلیسای سنت جان کوش آداسی در طول قرن‌های مختلف مورد تخریب قرار گرفت، این کلیسا در سال ۱۳۳۰ و پس از حمله‌ی ترک‌ها به مسجد تبدیل شد و در نهایت طی حمله‌ی مغول‌ها تقریباً به طور کامل تخریب شد.
تاریخچه کشف این کلیسا به سال ۱۹۸۵ باز می‌گردد که حین کشف جاده‌ای سنگی که از دروازه غرب تا مسجد عیسی بیگ را شامل می‌شد و توسط عثمانیان ساخته شده بود خرابه‌هایی از یک کلیسای قدیمی پیدا شد. در همان زمان با کشف این خرابه‌ها کار جاده متوقف شد و کلیسای سنت جان کوش آداسی کشف شد.

بازدید از گذشته و لمس تاریخ در کلیسای سنت جان  کوش آداسی Basilica of St. John

معماری کلیسای سنت جان کوش آداسی

کلیسای سنت جان کوش آداسی مساحتی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۱۸۰ متر به خود اختصاص داده است. استحکامات و دیوارهای این کلیسا در طول زمان‌های مختلف و به دلیل مانعی برای حمله عرب‌ها ساخته شده‌اند. بنای کلیسای سنت جان کوش آداسی در کل شامل ۲۰ برج و سه دروازه می‌باشد که یکی از این دروازه‌های در قسمت جنوبی کلیسا و یکی در قسمت شمال شرقی کلیسا و دیگری در شمال غربی کلیسا به عنوان ورودی‌ها ساخته شده‌اند. در قسمت ورودی اصلی دروازه توسط حصاری ساخته شد از سنگ مرمر محافظت می‌شود.
طراحی کلیسای سنت جان کوش آداسی به صورت یک صلیب  همراه با ۶ گنبد است. اکثر قسمت‌های این کلیسا با سنگ و آجر ساخته شده است ولی در قسمت‌هایی از آن از سنگ مرمر استفاده شده که این معماری در زمان خود به عنوان یکی از برترین‌ها به حساب می‌آید.
از سمت غرب صلیب موجود درکلیسا شما شاهد یک شبستان و دو راهرو هستید که شبستان در یک طبقه و وسیع‌تر از قسمت راهرو آن ساخته شده است. همچنین شما می‌توانید از نقاشی‌های کشف شده اکثر آن‌ها حواریون مسیح را به تصویر کشیده‌اند را در کلیسای سنت جان کوش آداسی مشاهده کنید.

بازدید از گذشته و لمس تاریخ در کلیسای سنت جان  کوش آداسی Basilica of St. John

دسترسی به کلیسای سنت جان کوش آداسی

کلیسای سنت جان کوش آداسی از ماه آوریل تا اکتبر هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر و از ماه نوامبر تا مارس از ۸ صبح تا ۴:۳۰ عصر پذیرای گردشگران تور کوش آداسی است.
قیمت ورودی برای این کلیسا چیزی در حدود ۳ یورو است.

آدرس کلیسای سنت جان کوش آداسی

Atatürk Mh. St. Jean Cd. No:3, 35920 Selçuk/İzmir, Turkey

تلفن کلیسای سنت جان کوش آداسی

+۹۰ ۲۳۲ ۸۹۲ ۶۹ ۲۵

امیدواریم بازدید از کلیسای سنت جان کوش آداسی در تور کوش آداسی لحظات خوشی را برای شما و خانواده‌تان به ارمغان آورد.