پاموک کاله (پاموک قلعه) یکی از عجیب‌ترین مکان‌های دنیا

کشور ترکیه همیشه یکی از گزینه‌ها برای سفر و گذراندن تعطیلات در تمامی فصول است و گردشگران بسیار زیادی از سرتاسر دنیا با تور کوش آداسی برای بازدید راهی این سفر می‌شوند ما همواره درباره بازارهای سنتی مراکز تجاری سواحل زیبا و بناهای فرهنگی تاریخی کشور ترکیه شنیده‌ایم اما اینجا یکی از خاص‌ترین و نایاب‌ترین این مکان‌ها یعنی پاموک کاله (پاموک قلعه) را با هم بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.

پاموک کاله (پاموک قلعه) یکی از عجیب‌ترین مکان‌های دنیا

درباره و تاریخچه پاموک کاله (پاموک قلعه)

پاموک کاله (پاموک قلعه) در زبان ترکی یعنی قلعه پنبه یک مکان گردشگری طبیعی در ایالت دنیزلی در جنوب غربی کشور ترکیه است این منطقه برای چشمه‌های آب گرم و تراس‌های سفید بسیار گران‌بها مشهور است. پاموک کاله (پاموک قلعه) دارای سنگ آهک متخلخل تراورتن است و آب روان باعث ته نشین شدن کانی‌های کربناتی به صورت ایوان‌های مطبق در این ناحیه شده است مکانی مشابه به این منطقه در ایران با نام باداب سورت در استان ساری وجود دارد با این تفاوت که در بالایان به‌صورت ایوان‌های مطبق به رنگ نارنجی و قرمز هستند.
شهر باستانی هیراپولیس در بالای قلعه سفید ساخته شده است که در مجموع حدود ۲۷۰۰ متر تور و ۶۰۰ متر ارز و ۱۶۰ متر ارتفاع دارد این مکان تاریخی را می‌توان از بالای تپه‌های دره طرف مقابل در شهر دنیزلی و از ۲۰ کیلومتر دورتر مشاهده کرد.
نام ترکی این مکان برگرفته شده از سوسو زدن آفتاب بر روی برف‌های سفید شکل گرفته که از هزاره‌های چشمه‌های غنی کلسیم آهسته به طبقات پایین در کوهستان وسیع می‌ریزد و این مواد معدنی غنی در تراس طبقه پایین جمع‌آوری می‌شود و همین طور پیش می‌روند تا از آبشار استالاکتیت به استخرهای شیری رنگ پایین کوهستان می‌رسند. در افسانه‌های ترکی روایتی آمده است که این مکان از خشک شدن دیوها به وجود آمده است.
فعالیت‌های آتشفشانی زیرزمینی که موجب ایجاد چشمه‌های داغ کربنات می‌شود دی اکسید کربن را به غار می‌فشارند که عمل پلوتونیوم نامیده می‌شود این غار به خاطر اهداف مذهبی توسط کشیش سیبل مورد استفاده قرار گرفت که راه برای ایجاد ایمنی به گاز خفیف پیدا کرد.
پاموک کاله (پاموک قلعه) در سال ۱۹۸۸ توسط سازمان میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است یک جاذبه توریستی شناخته می‌شود.

پاموک کاله (پاموک قلعه) یکی از عجیب‌ترین مکان‌های دنیا

بازدید پاموک کاله (پاموک قلعه)

گردشگری در طول هزاران سال به دلیل جذابیت استخرهای حرارتی تبدیل به منبع درآمد عمده در این منطقه شده است و هر ساله گردشگران بسیاری راهی پاموک کاله (پاموک قلعه) می‌شوند. اخیراً در اواسط قرن بیستم هتل‌های بسیاری در  منطقه ویرانه‌های شهر باستانی مقدس ساخته شده که باعث آسیب قابل توجهی به این مکان شده است.
این مکان حیرت آور طبیعی پاموک کاله (پاموک قلعه)  توسط موزه‌های شهر روم دست کم گرفته شده و غیر قابل توصیف بوده بروشورها و دفترهای گردشگری توریستی در طول ۲۰ سال گذشته عمدتاً دارای عکسهای  افراد در حال حمام در استخرهای کلسیم هستند. به غیر از یک مسیر پیاده روی کوچک که از چهره کوهستانی برخوردار است تراس‌ها در حال حاضر به لطف گردشگران از نظر محدودیت فرسایش و آلودگی آب رنج می‌برند.
هتل‌هایی که سال‌های ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند تخریب شده‌اند زیرا آب‌های حرارتی را در استخرهای شناور خود تخلیه می‌کردند و باعث آسیب به تراس می‌شدند امروزه  طرح‌های تامین  محدود است و آن‌ها نیاز به ذخیره آب مورد استفاده برای عرضه و تولید خدمات خود دارند.
در این ناحیه  معدن کربنات که توسط آب جریان یافته است و برای تراس‌های سفید تراورتن بسیار شهرت دارد  ۱۷ چشمه آب گرم وجود دارد که دمای آن‌ها از ۳۵ درجه سانتی‌گراد تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است و آبی که از چشمه‌های جوشان می‌آیند مسیری حدود ۳۲۰ متر را طی می‌کنند تا به تراس‌های تراورتن برسد هنگامی که آب بیش از حد با کربنات کلسیم اشباع می‌شود از آن گاز دی اکسید کربن خارج می‌شود و کربنات کلسیم توسط آب به شکل یک ژله نرم در می‌آیند و در نهایت به تراورتن تبدیل می‌شوند.

پاموک کاله (پاموک قلعه) یکی از عجیب‌ترین مکان‌های دنیا

دسترسی پاموک کاله (پاموک قلعه)

پاموک کاله (پاموک قلعه) در لبه غربی فلات آناتولی وسیع واقع شده است و حدود ۱۲۰ مایلی شرق بندر کشتی‌های کروز کوش آداسی قرار دارد. راحت‌ترین راه برای دسترسی به این مکان در تور کوش آداسی این است که به خود اکتفا کنید و یک ماشین کرایه کنید رانندگی حدود ۳ ساعت از کوش آداسی طول می‌کشد تا به این مکان برسید. همچنین  اتوبوس‌ها و مینی بوس ها هر چهل دقیقه به طور مکرر ایستگاه اتوبوس دنیزلی را به مقصد پاموک کاله (پاموک قلعه) ترک می‌کنند. از دیگر راه‌ها می‌توان به خطوط هوایی ترکیه اشاره کرد.