بازدید از  مسجد کاله ایچی کوش آداسی Kaleiçi Camii mosque

کوش آداسی که امروزه به عنوان یکی از مناطق توریستی دنیا و متعلق به کشور ترکیه محسوب می‌شود در گذشته محل زندگی یونانیان باستان بوده و پس از فتح قسطنطنیه به تصرف عثمانی‌ها نیز درآمده به همین جهت این شهر که در امتداد دریای اژه قرار گرفته آثار باستانی زیادی را از امپراتوری بیزانس تا امپراتوری عثمانی را در خود جمع کرده است. امروزه گردشگران زیادی از اقسام نقاط دنیا برای بازدید از این آثار باستانی با ارزش به تور کوش آداسی می‌روند. ما در این مقاله قصد داریم یکی از آثار مذهبی تاریخی این شهر یعنی مسجد کاله ایچی کوش آداسی را که از اهمیت بالایی برخوردار است را به شما معرفی کنیم. مسجد کاله ایچی کوش آداسی در شمال غربی این شهر ساخته شد و است یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مسجدهای شهر کوش آداسی به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را بیشتر با مسجد کاله ایچی کوش آداسی آشنا کنیم.

 بازدید از  مسجد کاله ایچی کوش آداسی Kaleiçi Camii mosque

درباره‌ی مسجد کاله ایچی کوش آداسی

مسجد کاله ایچی کوش آداسی در سال ۱۶۱۸ توسط وزیر اوکزا کارا محمد پاشا ساخته شد. این مسجد تاریخی زیبا در سال ۱۸۳۰ موردترمیم و بازسازی قرار گرفت. این مسجد توسط یک گنبد از ۱۲ سمت پوشانده شده است و دارای ۱۶ پنجره می‌باشد.
مسجد کاله ایچی کوش آداسی یک مناره‌ی تکی دارد و از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. یک از برترین قسمت‌های این مسجد تاریخی در ورودی اصلی آن است که از چوب درخت Narthex ساخته شده و با اشکال هندسی و صدف مروارید آن را تزئین کرده‌اند.
مسجد کاله ایچی کوش آداسی که امروزه نیز محلی برای عبادت نمازگزاران است مساحتی حدود ۱٫۸۰۰ متر مربع را شامل می‌شود می‌تواند ۵۵۰ نفر عبادت کننده را در خود جای دهد.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد کاله ایچی کوش آداسی قرار داشتن یک محل شستشو و وضو که به ظاهر بسیار عجیبی طراحی شده در کنار ساختمان مسجد است. پنجره‌های مسجد کاله ایچی کوش آداسی نیز با شیشه‌های رنگی بسیار جذابی طراحی شده‌اند.

 بازدید از  مسجد کاله ایچی کوش آداسی Kaleiçi Camii mosque

سازنده مسجد کاله ایچی کوش آداسی چه کسی بود

مسجد کاله ایچی کوش آداسی به دست وزیر اعظم که یکی از فرماندهان قدرتمند امور خارجه و امور نظامی نیز بود ساخته شد. نام وی اوکزا کارا محمد پاشا Okuz Mehmet Pasha بود. نام اوکزا (گاو) کارا (سیاه) که به محمد پاشا لقب داده شده بود به معنی گاو سیاه است. وی در طول زندگی خود به عنوان وزیر به خدمت دو سلطان عثمانی درآمد که یکی از آن‌ها سلطان احمد بختی یکم بود که ۱۶۱۴-۱۶۱۶ به خدمت وی درآمد و دیگری پسر عثمان دوم بود که یکی از نالایق‌ترین پادشاهان عثمانی به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مسجد آبی در استانبول به دستور سلطان احمد بختی یکم ساخته شده است.
اوکزا کارا محمد پاشا که مسجد کاله ایچی کوش آداسی را ساخت یکی از معدود وزیرانی بود که توانست در طول زندگی خود فرماندهی یکی از ولایت‌های عثمانی را بر عهده بگیرد. وی به فرماندهی آیدین که یک از مهم‌ترین بندرها کوش آداسی محسوب می‌شود درآمد. وی همواره در کوشش بود تا این بندر را به یکی از نقاط تجاری مهم تبدیل کند تا روز به روز به پیشرفت این منطقه کمک کند. همچنین با ساخت بناهایی در محل فرماندهی خود مانند حمام ترکی و مسجد کاله ایچی کوش آداسی قصد داشت تا افراد و تجار زیادی را به بندر آیدین بکشاند. همچنین در سال ۱۶۱۸ کارون سرایی در اطراف بندر ساخت. این کاروانسرا که یکی از کاروانسراهایی است که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است محل بسیار امنی برای مسافران و زائران بود که از حمله دزدان دریایی به آن‌ها جلوگیری می‌کرد.
پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی این کاروانسرا به محلی متروکه تبدیل گشت  اما در سال ۱۹۶۵ مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت و به یک هتل بسیار شیک که امروزه آن را با نام باشگاه کاروانسرا می‌شناسند تبدیل گشت.

 بازدید از  مسجد کاله ایچی کوش آداسی Kaleiçi Camii mosque

قوانین مسجد کاله ایچی کوش آداسی

برای ورود به مسجد کاله ایچی کوش آداسی قوانین اسلامی وجود دارد که همگان موظف‌اند از این قوانین پیروی کنند. اگر شما نیز در تور کوش آداسی خود قصد بازدید از این مسجد تاریخی را دارید حتماً به یاد داشته باشید که مردها باید شلوار داشته باشند و برای زنان هم پوشاندن دست‌ها و پاها و موی سرشان واجب است که در غیر این صورت اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شود.

آدرس مسجد کاله ایچی کوش آداسی

Camikebir Mahallesi, 09400 Kuşadası/Aydın Province, Turkey

امیدواریم در بازدید از مسجد کاله ایچی کوش آداسی در تور کوش آداسی خود لحظات خوشی را به همراه خانواده‌تان سپری کنید.