گذری بر تاریخ در مسجد عیسی بیگ کوش آداسی İsa Bey Mosque

کوش آداسی، یکی از پربازدید ترین شهرهای دنیا که سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا می‌باشد. این شهر در امتداد دریای اژه و در قسمت آناتولی ترکیه و شهر قدیمی در یونان باستان یعنی ایونیا واقع شده است. ایونیا قسمتی از قلمرو امپراتوری یونان در آسیا بود. امروزه این مکان در کوش آداسی به یک مکان تاریخی تبدیل شده که آثار باستانی بسیاری را از زمان یونانیان باستان تا امپراتوری عثمانی به همراه داشته است. مسجد عیسی بیگ کوش آداسی یکی از برترین نمونه‌های معماری دوران سلجوقیان محسوب می‌شود. اگر شما نیز در تور کوش آداسی خود مشتاق بودید تا با قسمتی از تاریخ این شهر آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما باشید تا در معرفی مسجد عیسی بیگ کوش آداسی شما را همراهی کنیم.

گذری بر تاریخ در مسجد عیسی بیگ کوش آداسی İsa Bey Mosque

موقعیت جغرافیایی مسجد عیسی بیگ کوش آداسی

مسجد عیسی بیگ کوش آداسی همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد در نزدیکی شهر افسوس و کلیسای سنت جان و در زیر ارگ سلسوک توسط سلجوقیان ساخته شده است. افسوس شهری در ایونیا است که ویرانه‌های زیادی را از دوران فرمانروایی یونانیان در مدیترانه شرقی در خود جای داده. مسجد عیسی بیگ کوش آداسی  در ۳٫۵ کیلومتری مرکز سلجوک و استان ازمیر واقع شده است.

تاریخچه ساخت مسجد عیسی بیگ کوش آداسی

تاریخچه ساخت مسجد عیسی بیگ کوش آداسی به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این مسجد که در واقع از خرابه‌های شهر افسوس و معبد آرتمیس ساخته شده است نشان دهنده معماری عصر سلجوقیان می‌باشد. مسجد عیسی بیگ کوش آداسی بین سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ به دستور آیدین اغلو عیسی بیگ یکی از حاکمان در دوران سلجوقیان ساخته شد. معماری بسیار زیبای این مسجد توسط علی مسعیمیش دیمیسشلیگوگل یکی از معروف‌ترین معمارهای دوران سلجوقیان طراحی شد.
مسجد عیسی بیگ کوش آداسی را با مواد و مصالحی که از خرابه‌های شهر افسوس از زمان یونانیان باقی مانده بود ساخته شد. تا سال ۱۸۲۹ از ساختمان این مسجد به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شد. در سال ۱۹۳۴ به دلیل آسیب‌های وارد شده به  مسجد عیسی کوش آداسی توسط حوادث طبیعی و انسان‌ها این مسجد مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.
معماری ویژه مسجد عیسی بیگ کوش آداسی نشان دهنده آخرین سال‌های حکومت سلجوقیان و ابتدای ورود و سلطنت عثمانی‌ها می‌باشد. این مسجد یکی از زیباترین آثار باستانی کوش آداسی به حساب می‌آید که می‌تواند تاریخ شهرش را به شما عزیزان مسافر تور کوش آداسی به‌خوبی نشان دهد.

گذری بر تاریخ در مسجد عیسی بیگ کوش آداسی İsa Bey Mosque

معماری مسجد عیسی بیگ کوش آداسی‎

این مسجد که توسط آجرها و سنگ‌های باقی مانده از دوران یونانیان ساخته شده است دارای حیاطی بزرگ و مساحتی در حدود ۵۱ در ۵۷ متر مربع را به خود اختصاص داده است. ساختمان اصلی مسجد عیسی بیگ کوش آداسی شامل دو ورودی اصلی به شرق و غرب و دو گنبد در مرکز مسجد. جالب است که بدانید این مسجد از آجرهایی که نشان دهنده ظرافت معماری در عصر سلجوقیان است ساخته شده‌اند ویژگی منحصربه‌فرد این آجرها شکل ۸ ضلعی آن‌هاست.
یکی از دیوارهای این مسجد در کوش آداسی با کتیبه‌هایی از همان عصر و اشکال هندسی که از سنگ مرمر ساخته شده‌اند تزئین شده که این طراحی نیز به‌نوبه‌ی خود نشان دهنده‌ی ظرافت کار در عصر سلجوقیان است.
مسجد عیسی بیگ کوش آداسی دارای دو مناره در غرب و شرق ساختمان است که گفته می‌شود این مناره‌ها همان مناره‌های اصلی نیستد چراکه طی زلزله‌ای که در سال ۱۶۵۲ ۱۶۶۸ در این منطقه آمد تقریباً به طور کامل تخریب شده و دو مناره‌ای که امروزه شاه آن هستیم طی بازسازی‌هایی که در سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۰۵ در مسجد عیسی بیگ کوش آداسی انجام شد ساخته شده‌اند.
وارد ساختمان اصلی مسجد که شویم شاهد یک محراب و یک منبر که بسیار زیبا طراحی شده و از سنگ مرمر ساخته شده می‌باشیم. زمانی که به گنبد مسجد از نمای داخلی خیره شوید کاشی کاری‌های رنگ‌آمیزی شده و فیروزه‌ای را خواهید دید که باز هم نشان دهنده اوج هنر و خلاقیت در دوران سلجوقیان است.
قبرهایی نیز در مسجد عیسی بیگ کوش آداسی  وجود دارند که به دو شکل هستند قبرهایی که از سنگ سیاه ساخته شد و بر روی آن با خطوط کوفی و عربی کنده کاری شده که به دوران سلجوقیان مربوط می‌شود و دسته دوم که از سنگ مرمر ساخته شده‌اند.
تمامی قسمت‌های این مسجد نشان‌دهنده‌ی ذوق هنر معماری در عصر سلجوقیان می‌باشد.

گذری بر تاریخ در مسجد عیسی بیگ کوش آداسی İsa Bey Mosque

پیشنهاد ما برای بازدید از مسجد عیسی بیگ کوش آداسی

مسجد عیسی بیگ کوش آداسی مغازه‌هایی در اطراف ساختمان خود دارد که به فروش سوغاتی می‌پردازند که می‌تواند مکان جالبی برای خرید سوغاتی برای آشنایانتان به عنوان نمادی از شهر کوش آداسی در تور کوش آداسی شما باشد.
همچنین به خاطر داشته باشید برای وارد شدن به مسجد عیسی بیگ کوش آداسی اگر آقا هستید حتماً شلوار به تن داشته و از پوشیدن شلوارک خودداری کنید و همچنین برای خانم‌ها پوشاندن موها و پاها اجباری می‌باشد و اگر این شرایط را نداشته باشید امکان بازدید از این مسجد را نیز نخواهید داشت. زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان حدود ۱ ساعت در نظر گرفته شده.

دسترسی به مسجد عیسی بیگ کوش آداسی

این مسجد در نزدیکی مرکز سلجوک قرار گرفته که مینی بوس های کوش آداسی_سلجوک هر ۱۵ دقیقه یک‌بار حرکت دارند که می‌تواند انتخاب مناسبی برای رفت و آمد گردشگران تور کوش آداسی باشد.

آدرس مسجد عیسی بیگ کوش آداسی

Atatürk Mh. St. Jean Cd. 35920 Selçuk/İzmir, Turkey

تلفن مسجد عیسی بیگ کوش آداسی

+۹۰ ۲۳۲ ۸۹۲ ۶۳ ۲۸

امیدواریم در بازدید از مسجد عیسی بیگ کوش آداسی لحظاتی خوشی را در کنار خانواده در تور کوش آداسی خود رقم بزنید.