درباره‌ی مسجد حاجی ابراهیم کوش آداسی Haji Ibrahim Mosque

ترکیه یکی از کشورهای توریستی دنیا به شمار می‌رود که هرساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می‌کند. قرار گرفتن این کشور در قاره اوراسیا که در واقع آسیا و اروپا را با هم شامل می‌شود هم در تبدیل ترکیه به یک کشور توریستی بی تأثیر نبوده. این کشور علاوه بر اینکه جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی در شهرهای مختلفش برای جذب گردشگران به وجود آورده به دلیل اینکه نیمی اروپایی و نیمی آسیایی است آثار باستانی از هر دو قاره را در خود گنجانده است. کوش آداسی یکی از شهرهای باستانی ترکیه به حساب می‌آید چرا که این شهر درگذشته‌ی بسیار دور جزو قلمرو یونانیان باستان در شرق مدیترانه بوده است؛ و مردمانی هم زیر سلطه‌ی امپراتوری بیزانس سال‌ها در آنجا زندگی می‌کردند اما بعدها با حمله‌ی ترک‌ها به امپراتوری بیزانس و تصرف قسطنطنیه این شهر نیز به دست عثمانی‌ها افتاد. یکی از نقاط جالب توجه کوش آداسی مکان‌های تاریخی مذهبی آن است. همان‌طور که می دانید یونانیان پیرو دین مسیح بودند و عثمانی‌ها مسلمان به همین جهت شما در تور کوش آداسی شاهد کلیساهای بسیار قدیمی از زمان یونانیان و در مقابلش مساجد ساخته شده به دست عثمانی‌ها خواهید بود. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی یکی از مساجد ساخته شده در زمان امپراتوری عثمانی بپردازیم، نام این مسجد تاریخی مسجد حاجی ابراهیم می‌باشد.

درباره‌ی مسجد حاجی ابراهیم کوش آداسی Haji Ibrahim Mosque

تاریخچه ساخت مسجد حاجی بایرام در کوش آداسی

مسجد حاجی ابراهیم در قرن هفدهم و توسط فردی با نام ابراماکی در کوش آداسی ساخته شد.  مسجد حاجی ابراهیم توسط حوادث طبیعی مانند زلزله و همچنین طی جنگ‌های صورت گرفته در این منطقه دچار آسیب شد و ساختمان اصلی خسارات زیادی را شامل شد؛ اما در سال ۱۹۵۲ این مسجد برای بازسازی و مرمت بسته و پس از اتمام کار درب‌های آن به روی عموم مردم باز شد. مسجد حاجی ابراهیم یک مسجد کوچک محلی بود که برای استفاده مسلمانان ساکن در نزدیکی سلجوک ساخته شده بود. امروزه نیز مسجد حاجی ابراهیم همچنان مکانی برای عبادت مسلمانان است. ساختمان قدیمی مسجد ابراهیم  با زحمت‌های فراوان و بازسازی‌های متعدد همچنان مانند روز اول با پا برجاست و مورد استفاده مردم می‌باشد.
ساختمان مسجد حاجی ابراهیم نشان دهنده سبک معماری در زمان عثمانی‌ها در قرن هفدهم می‌باشد.
امروزه مکانی که ساختمان مسجد در آنجا واقع شده است یکی از پربازدید ترین مناطق کوش آداسی است که اغلب بازدید کنندگان آن را گردشگران تور کوش آداسی تشکیل می‌دهد.

درباره‌ی مسجد حاجی ابراهیم کوش آداسی Haji Ibrahim Mosque

معماری مسجد حاجی ابراهیم در کوش آداسی

حیاط مسجد حاجی ابراهیم توسط دیوارهای کوتاهی احاطه شده است. این دیوارها از سنگ‌های بسیار بزرگ که بر روی هم و به طور نامنظمی چیده شده‌اند ساخته شده است. کف حیاط این مسجد نیز در طی بازسازی‌های انجام شده با سنگ فرش شده است. در گوشه حیاط شما شاهد یک حوض کوچک با فواره هستید که جهت شست و شوی دستان و به عنوان محلی برای وضو گرفتن از آن استفاده می‌شود. در حیاط مسجد حاجی ابراهیم درختان میوه‌ای هم وجود دارد که محلی بودن این مسجد تاریخی را بیشتر به نمایش می‌گذارد.
مسجد حاجی ابراهیم جزو مسجدهایی است که تنها داری یک مناره هستند. این مناره توسط سنگ‌های سفید رنگی پوشانده شده و نوک مناره با کنده کاری‌های ظریفی تزئین شده است. ساختمان اصلی مسجد نیز از همین سنگ و به رنگ سفید می‌باشد همچنین درها و پنجره‌های مسجد حاجی ابراهیم از چوب ساخته شده است.
نمای داخلی مسجد حاجی ابراهیم یکی از زیباترین تزئینات به کار برده شده در زمان عثمانیان را به تصویر می‌کشد. درون گنبد این مسجد با کاشی‌های بسیار زیبا پوشانده شده و سقف مستطیلی شکل آن نیز از چوب ساخته شده که توسط همین کاشی‌های زیبا تزئین شده‌اند. کف مسجد حاجی ابراهیم نیز با موکت قرمز رنگ که در اکثر مساجد ترکی شاهد آن هستیم فرش شده است.

درباره‌ی مسجد حاجی ابراهیم کوش آداسی Haji Ibrahim Mosque

پیشنهاد ما برای بازدید از مسجد حاجی ابراهیم در کوش آداسی

در نزدیکی مسجد حاجی ابراهیم رستوران‌های معروفی مثل برگر کینگ و مک دونالد و … وجود دارند که می‌توانند انتخاب خوبی برای صرف یک وعده غذایی در  تور کوش آداسی شما باشد. همچنین این مسجد در نزدیکی مراکز خرید معروف و بازار بزرگ کوش آداسی قرار گرفته است که ما به شما گردشگران تور کوش آداسی پیشنهاد می‌دهیم بازدید از این مراکز خرید و بازار محلی کوش آداسی را هرگز از دست ندهید.
به خاطر داشته باشید برای ورود به مسجد حاجی ابراهیم حتماً پوشش مناسب به همراه داشته باشید. خانم‌ها موظف به پوشاندن دست‌ها، پاها و موی سر خود هستند و مردها هم حتماً باید با شلوار وارد مسجد شوند در غیر این صورت اجازه‌ی ورود به مسجد حاجی ابراهیم به شما داده نمی‌شود.

آدرس مسجد حاجی ابراهیم در کوش آداسی

Alacamescit Mahallesi, Yıldırım Cd. No:47, 09400 Kuşadası/Aydın, Turkey

در پایان سفری خوش را برای شما عزیزان آرزو مندیم.