افسوس Ephesus in kusadasi شهر پر از عجایب در کوش آداسی

افسوس در کوش آداسی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها این شهر محسوب می‌شود. افسوس یک شهر باستانی است که در کوش آداسی قرار دارد. هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از این شهر باستانی به تور کوش آداسی سفر می‌کنند. جاذبه‌ها موجود در این شهر تاریخی که برای مسیحیان جنبه‌ی مذهبی نیز دارد آن‌قدر بی‌شمار است که اگر ساعت‌ها در یک روز در آن به گشت‌وگذار مشغول باشید امکان اینکه یکی از این جاذبه‌ها را از دست بدهید بازهم وجود دارد. این شهر باستانی یکی از مهم‌ترین آثار باستانی ترکیه به‌حساب می‌آید. ما در این مطلب سعی داریم تا اطلاعاتی کاملی را از شهر باستانی افسوس در اختیار شما عزیزانی که قصد سفر به تور کوش آداسی رادارید قرار دهیم. با ما همراه باشید.

افسوس Ephesus in kusadasi شهر پر از عجایب در کوش آداسی

موقعیت جغرافیایی شهر باستانی افسوس در کوش آداسی

افسوس در کنار رود مندرس و در امتداد دریای اژه قرارگرفته است. در مسیر یکی از جاده‌های تجاری درگذشته قرارگرفته است. این شهر باستانی در منطقه‌ای بسیار حاصل خیز و سرسبز بناشده  و آثار مذهبی از دوران مسیحیت را در خود جای‌داده است، به همین دلیل درگذشته اهمیت بسیار زیادی هم ازنظر تجاری و هم ازنظر مذهبی در سراسر دنیا داشته است. شهر باستانی افسوس در فاصله ۳ کیلومتری روستای سلجوک قرارگرفته است. روستای سلجوک در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شهر کوش آداسی می‌باشد.

افسوس Ephesus in kusadasi شهر پر از عجایب در کوش آداسی

تاریخچه شهر باستانی افسوس در کوش آداسی

افسوس دارای تاریخچه هزارساله و جزو قدیمی‌ترین شهرهای دنیا می‌باشد. افسوس زمانی کشف شد که یکی از باستان شناسان معروف بریتانیایی که از طرف موزه بریتانیا برای کشف معبد آرتمیس که یکی از عجایب هفتگانه دنیا است به این قسمت آمده بود متوجه وجود جاده‌ای شد که به شهری می‌رسید, زمانی که خرابه‌هایی از افسوس  را کشف کردند پروژه معبد آرتمیس متوقف شد و این شهر باستانی از زیرخاک‌ها درآمد البته قابل به ذکر است که تاکنون ۱۵ درصد از این شهر باستانی بیرون آورده شده است. این شهر در ابتدا در زیر سلطه ایرانیان بوده است و آریایی‌ها ساکن آن بوده‌اند. بعدها با حمله رومی‌ها به ایران این شهر به تصرف رومی‌های باستان درآمده و سپس به دست یونانیان می‌افتد. شهر باستانی افسوس در حدود ۶۰۰۰ سال پیش دارای جمعیت شهرنشین بوده است و این جمعیت در زمان امپراتوری روم  و در قرن یکم پیش از میلاد مسیح به بیش از ۲۵۰,۰۰۰ هزار نفر هم رسیده است. پس از ایرانیان اولین گروهی که در این شهر باستانی به سکونت نشستند لیدیایی ها و کارایی‌ها در این شهر سکونت کردند. این شهر در زمان رومی‌ها و در زمان آگوستوس که یکی از سلاطین رومی بود به‌عنوان مرکز استان آسیایی روم و سومین شهر بزرگ پس از شهرهای ساردیس, اسکندریه ترواس در منطقه آناتولی شناخته می‌شد و به اوج رونق و شکوفایی خود رسید. باستان شناسان بر این باورند که اولین بنایی که در این شهر ساخته‌شده است یک دژ محکم که روبه دریا ساخته‌شده است می‌باشد. افسوس یکی از مکان‌هایی است که آثار باستانی بسیار نفیسی را از زمان روم شرقی را تا به کنون در خود نگه‌داشته است به گفته‌ی باستان شناسان این شهر در زمان امپراتوری بیزانس بین ۳۳۶,۰۰۰ تا ۵۶۰,۰۰۰ جمعیت داشته است.
به‌طور کل افسوس  در زمان امپراتوری بیزانس در اوج خود قرار داشت. در زمان هیتی ها این شهر باستانی به آپاسالار شناخته می‌شد. زمانی که این شهر به تصرف یونانیان درآمد یعنی ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شهر افسوس حال و هوای یونانیان را به خود گرفت. به گفته باستان شناسان باقی‌مانده‌هایی که امروزه از افسوس به‌جامانده و ما شاهد آن هستیم  متعلق به ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌باشد که توسط یکی از فرماندهان سپاه اسکندر مقدونی بازسازی و دوباره ساخته‌شده است. لیسیماکوس فرماندهی بود که این شهر را بر اساس نقشه‌ای جدید ساخت و خیابان‌ها و کوچه‌های آن را به طرز موازی طراحی کرد. در ۲۶۳ سال پس از میلاد مسیح در حمله‌ای از طرف گت ها که اقوامی آلمانی بودند نه‌تنها این حمله نتوانست آسیبی به شهر برساند بلکه به رونق و شکوفای بیشتر افسوس نیز اضافه شد. قابل‌ذکر است که افسوس در قرن ششم قبل از میلاد مسیح به پایگاه فرهنگ و هنر لیدی تبدیل شد در این زمان با توجه به موقعیتی که به وجود آمد اشخاص بزرگ و شاعران زیادی از روم و یونان پا به عرصه هنر گذاشته و اوج شکوفایی خود رساندند که به چند تن از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هیراکلیتوس
  • آرتمیدوروس
  • کالینوسو هیپوناکس
  • زونودوتوس
  • سورانوس
  • روفوس

افسوس Ephesus in kusadasi شهر پر از عجایب در کوش آداسی

افسوس در قرن چهارم پیش از میلاد و ازنظر تجاری و بازرگانی به شهری پر رفت‌وآمد تبدیل شد و بندری نیز در این شهر ساخته شد که این بندر توسط امپراتور هاردیان بارها ترمیم و بازسازی شد. این روند ادامه یافت تا در قرن یکم پس از میلاد این شهر به‌عنوان مهم‌ترین راه ارتباطی بین شرق و غرب به شهرت فروانی رسید زین پس  افسوس به در اوج شهرت و رونق قرار گرفت که همین امر باعث شد ساخت معبد آرتمیس نیز در  افسوس انجام شد. معبد آرتمیس یکی از عجایب هفتگانه دنیا به‌حساب می‌آید جزو اولین بناهایی است که با سنگ مرمر ساخته‌شده است.
در قرن هفتم میلادی افسوس شاهد جنگی بود که میان اعراب مسلمان و مسیحیان درگرفته بود به همین جهت دچار آسیب‌های بسیار زیادی شد. افسوس که اولین شهری است که به‌طور کامل از مرمر ساخته‌شده است ترکان سلجوقی را مجذوب خود کرد و درنهایت طی حمله‌ای و در سال ۱۳۳۰ این شهر به دست ترک‌ها افتاد. افسوس آن‌قدر به اوج رسید که به‌عنوان پایتخت در اواخر قرن چهاردهم از طرف ترک‌های سلجوقی انتخاب شد. این شهر بسیار زیبا که وسعتی در حدود ۸ کیلومتر دارد رفته‌رفته در اواخر قرن ۱۶ روبه‌زوال رفت و از محبوبیت و رونق اولیه خود افتاد.

آثار باستانی دیدنی در شهر افسوس در کوش آداسی

افسوس یک شهر باستانی است که هرساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند این شهر باستانی داری عجایبی است که سال‌هاست بازدیدکنندگان را مجذوب خودکرده است. طی سال‌هایی که این شهر به دست فرمانروایی‌های مختلف افتاد آثاری از هر دوره در آن ساخته شد, تعداد آثار باستانی موجود در افسوس بسیار زیاد می‌باشد که ما در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین این آثار می‌پردازیم. این آثار عبارت‌اند از:

  • دروازه شرقی
  • مجلسی عمومی با گنجایش ١۴٠٠ نفر
  • تالار اجتماعات رسمی
  • تالار شهرداری
  • میدان دومیتینوس
  • دروازه هراکلیوس
  •  خانه‌های ساخته‌شده از مرمریت که مجهز به حمام و سیستم گرمایشی هستند
  •  میدان ورلانوس و حمام‌های بزرگ و توالت‌های عمومی
  • معبد هادریانوس
  • آرامگاه خواهر کلوپاترا
  •  آب نمای هرون
  • معبد آرتمیس
  • کلیسای سنت جان
  • خانه‌ی مریم مقدس
  • غار اصحاب کهف
  • ورزشگاه ودیوس و استادیوم
  • کتابخانه سلسیوس

افسوس Ephesus in kusadasi شهر پر از عجایب در کوش آداسی

 کتابخانه سلسیوس در افسوس در کوش آداسی

این کتاب‌خانه ۱۲۵ سال پس از میلاد مسیح توسط ژولیوس آکویلا سلسیوس و به‌عنوان بزرگداشتی برای پدرش با خرج و هزینه‌ی خود در سمت شرقی این شهر ساخته شد و اکنون با توجه به بازسازی‌های انجام‌شده ۱۲ کتیبه از آن دوران همچنان در این کتابخانه موجود است و تابوت سلسیوس در جلوی درب کتابخانه دفن شده است. این کتابخانه طوری طراحی‌شده که نورگیر است و برای مطالعه بسیار مناسب می‌باشد.

ورزشگاه ودیوس و استادیوم  افسوس در کوش آداسی

تاریخچه ساختان ورزشگاه به دو قرن پس از میلاد مسیح برمی‌گردد. این ورزشگاه با طراحی مستطیل شکل که بر روی تپه و شیب تپه ساخته‌شده است دارای حیاطی نسبتاً بزرگ با سقف و یا طاق است. اجرهای موجود در این ورزشگاه توسط سنگ‌های مرمر تزئین شده‌اند و در قسمت پایینی ورزشگاه صندلی‌هایی که از سنگ ساخته‌شده‌اند و برای تماشاچیان ویژه بوده‌اند هنوز پابرجا هستند. در فاصله ۱۰۰ متری جنوب شرقی این ورزشگاه یک استادیوم قرار دارد که به زمان نرو ها بازمی‌گردد. این استادیوم جهت برپایی مبارزات بین گلادیاتورها و حیوانات وحشی مورداستفاده قرار می‌گرفت.

خانه‌ی مریم مقدس در افسوس در کوش آداسی

این خانه که گفته می‌شود حضرت مریم سال‌ها آخر عمر خود را در این خانه گذرانده است در کوهی به نام بلبل که در نزدیکی افسوس است و در ارتفاعی در حدود ۲۶۰ متر ساخته‌شده. این مکان که امروزه به‌عنوان یکی از مکان‌های مذهبی مسیحیان به شمار می‌آید ازنظر معنوی دارای جایگاه ویژه‌ای برای گردشگران مسیحی تو کوش آداسی است که این را از شمع‌هایی که در این مکان روشن می‌کنند می‌توان متوجه شد.

میدان ورلانوس و حمام‌های بزرگ و توالت‌های عمومی در افسوس در کوش آداسی

در نزدیک‌ترین نقطه به ورزشگاه ودیوس، میدان ورلانوس قرارگرفته است تعداد زادی ساختمان با نقشه‌ای غیرمنظم در اطراف حیاطی قرارگرفته‌اند گفته می‌شود این حیاط محلی برای ورزشکاران بوده که به کشتی می‌پرداختند همچنین در شمال و جنوب حیاط شاهد سازه‌هایی که به شکل سالن طراحی‌شده‌اند هستیم که با تزئینات مرمری بسیار زیبایی پوشیده شده‌اند. این سازه‌ها ابعادی در حدود ۱۶ در ۳۲ متر رادارند. در کنار این سازه‌ها حمام‌های Harbor و توالت‌های عمومی که به طرز بسیار جالبی به توالت‌های امروزی شبیه هستند را می‌بینیم. جالب است که دران توالت‌ها مکان‌های مخصوصی نیز برای کودکان و نوزادان طراحی‌شده است.

معبد آرتمیس در افسوس در کوش  آداسی

این معبد در زمان امپراتوری ایرانیان یعنی ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته‌شده است. این بنا برای بزرگداشت یکی از بانوان ایرانی به نام آرتمیس ساخته شد است. این بنا امروزه جزو عجایب هفتگانه دنیا می‌باشد. معبد آرتمیس که تماماً از مرمر ساخته‌شده دارای تزئیناتی همچون مجسمه‌های برنزی است که با دقت بسیار زیادی ساخته‌شده و حیرت هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد. این معبد دارای زیر بنایی چهارگوش و پله کانی مرمری است که به حیاطی بزرگ در روبروی ساختمان می‌رسد.۱۲۷ ستون مرمری با ارتفاع ۲۰ متر و تزئینات کنده‌کاری در این بنا به‌کاررفته است. متأسفانه این معبد در طی سالیان توسط اقوام گوناگون مورد تخریب قرارگرفته اگرچه افراد زیادی نیز دست به بازسازی این معبد زده‌اند اما هم‌اکنون این معبد شکل اولیه خود را ازدست‌داده است.

گفته می‌شود افسانه هفت خفتگان و یا همان اصحاب کهف که در زمان دقیانوس یکی از امپراتورهای رومی زندگی می‌کردند در غاری در نزدیکی افسوس رخ‌داده است.

دسترسی به شهر باستانی افسوس در کوش آداسی

اگرچه بیش از ۷۰ درصد این شهر باستانی همچنان در زیرخاک‌ها پنهان مانده است اما همان قسمت‌های بیرون آمده دارای اهمیت بسیار زیادی برای گردشگران تور کوش آداسی است. تپه‌های سلسوک دارای آب و هوایی نامشخص می‌باشد پس به همین دلیل در بازدید از افسوس حتماً چتر و کلاه را با خود همراه داشته باشید. برای بازدید افسوس باید بین ساعات ۸ صبح الی ۶:۳۰ بعدازظهر مراجعه فرمایید.

آدرس افسوس در کوش آداسی

Atatürk Mh., Uğur Mumcu Sevgi Yolu, 35920 Selçuk/İzmir, Turkey

تلفن افسوس در کوش آداسی

+۹۰ ۲۳۲ ۸۹۲ ۶۰ ۱۰

در پایان امیدوارم از بازدید از شهر باستانی افسوس در تور کوش آداسی خاطرات خوشی را به همراه خانواده‌تان تجربه فرمایید.