کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

استانبول امروزه در لیست پربازدید ترین و توریستی‌ترین شهرهای دنیا قرارگرفته است. این شهر درگذشته دور و قبل از حمله محمد فاتح عثمانی به قسطنطنیه جزئی از امپراتوری بیزانس و روم باستان بوده و زیر سلطه کنستانتین. کنستانتین که فردی مسیحی بود و به رواج دین مسیحیت علاقه داشت همواره سعی در ساخت کلیسا و محل عبادت برای مسیحیان بود. اگرچه بسیاری از کلیساهایی که توسط وی ساخته شد در زمان حمله عثمانی‌ها از بین رفت اما بعدها پس از فتح قسطنطنیه به دلیل اینکه همچنان اقوام مسیحی در این قسمت زندگی می‌کردند و بنا به نیاز این افراد کلیساهای متعددی ساخته شد. ازاین‌جهت شهر استانبول علاوه برداشتن جاذبه‌های تفریحی و دیگر آثار باستانی بخش آثار باستانی مذهبی‌اش بسیار پربار می‌باشد. وجود کلیساهای متعدد با معماری‌های بسیار زیبا که هریک توسط اقوام گوناگون در طی سالیان ساخته شده است حاکی از این ماجراست. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کلیسای بلغاری سنت استفان بپردازیم که یکی از برجسته‌ترین کلیساهای شهر به‌حساب می‌آید که در تور استانبول باید از آن دیدن کنید.

کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

کلیسای بلغاری سنت استفان در کجای استانبول واقع شده است

کلیسای بلغاری سنت استفان در قسمت اروپایی شهر استانبول و در کنار بندر غربی شاخ طلایی قرارگرفته است. این کلیسای شگفت انگیز متعلق به کشیش بلغاری سنت استفان می‌باشد. این کلیسا در محله فاتیح و در منطقه فنر قرارگرفته است.

کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

درباره کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

زمانی که عثمانی‌ها به سلطنت رسیدند تا سالیان طولانی اقشار گوناگون مسیحی در زیر سلطه مسیحیان یونانی و ارتدکس قرار داشتند. آن‌ها از سلطه گرایی کشیشان مسیحی به ستوه آمده بودند و خواستار جدایی از ارتدکس بودند به همین جهت در قرن ۱۹ و در سال ۱۸۷۱ تصمیم به ساخت کلیسایی مخصوص بلغاری‌ها در استانبول گرفتند. در این زمان پادشاه عثمانی سلطان عبدالعزیز مسیحیان یونانی را به دیگر اقشار مسیحی ترجیح می‌داد به همین جهت تنها ۱ ماه فرصت به بلغاری‌ها داد تا بتوانند کلیسا خود را احداث کنند. درواقع وی قصد داشت تا آن‌ها به هدف خود دست پیدا نکنند. در نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه بلغاری‌ها کلیسای بلغاری سنت استفان ساخته شد. این کلیسا امروزه نیز به دست مسیحیان بلغاری اداره می‌شود.

.کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

تاریخچه ساخت کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

کلیسای بلغاری سنت استفان در سال ۱۸۷۱ و پس از جدایی بلغاری‌ها از ارتدکس یونانی ساخته شد. در ابتدا ساختمان این کلیسا تماماً از چوب ساخته شده بود اما بعدها در حادثه آتش‌سوزی تقریباً به‌طور کامل تخریب شد. به همین جهت برای بازسازی قسمت‌های تخریب شده رقابتی شدید بین مسیحیان در گرفت که در انتها نقشه ساختمان جدید توسط معمار مشهور هووسِپ آزنِووش که از سمت یک شرکت ایتالیایی انتخاب شده بود کشیده شد. تصمیم به این بود که قسمت‌هایی از این کلیسا در وین ساخته شود و پس از اتمام به استانبول انتقال پیدا کند. پروژه ساخت این قسمت‌ها ۳ سال و از سال ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۶ به طول انجامید. وزن قسمت‌های پیش‌ساخته چیزی در حدود ۵۰۰ تن بود که توسط کشتی به استانبول انتقال پیدا کرد.
پس‌ازاینکه قسمت‌های پیش ساخته به استانبول رسید در حدود یک سال و نیم زمان برد تا این کلیسا و قسمت‌های آهنی آن به هم پیچ و وصل شوند و درنهایت در سال ۱۸۹۸ درهای آن به روی عموم مردم باز شد.
این کلیسا به سبک نئو گوتیک و باروک ساخته شده و نمای بیرونی آن سفیدرنگ با پنجره‌هایی دایره‌ای شکل و شیشه‌هایی رنگی تزئین شده است.

کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

بازدید از کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

داخل ساختمان اصلی کلیسا با نقاشی و آثار چوبی به زیبایی تزئین شده است. کف کلیسا با موزاییک‌های بسیار زیایی فرش شده است. داخل ساختمان کلیسا ازنظر پاکیزگی در بالاترین درجه قرارگرفته است. کلیسای بلغاری سنت استفان در نزدیکی موزه معروف آتاتورک قرارگرفته که شما می‌توانید پس از بازدید از این کلیسا سری هم به این موزه بزنید و نهایت استفاده را از وقت خود در تو استانبول کرده باشید. برای بازدید از این کلیسا می‌توانید از اتوبوس و مترو استفاده کنید که سریع‌ترین راه رفت‌وآمد در استانبول شلوغ محسوب می‌شود.

آدرس کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول‎

Merkez Mahallesi, Abide-i Hürriyet Cd No:70, 34381 Şişli/İstanbul, Turkey

شماره تلفن کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۲۴۸ ۰۹ ۲۱

کلیسای بلغاری سنت استفان در استانبول

در پایان امیدواریم لحظات بسیار خوشی را در کلیسای بلغاری سنت استفان و در تور استانبول به همراه خانواده سپری کنید. شما می‌توانید سؤالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.