چشمه آلمانی ها در استانبول هدیه برقراری صلح میان دو کشور

ترکیه کشور شمالی ما که دروازه ورودی به غرب محسوب می‌شود، در طول تاریخ خود تنش‌ها و کشمکش‌های زیادی با قاره اروپا داشته است. ترکیه تنها کشور جهان است که در دو قاره (آسیا و اروپا) به طور مشترک قرار گرفته و نیمی از جمعیت آن در منطقه آسیایی و نیمی دیگر در ناحیه اروپایی ساکن هستند. این نزدیکی امروزه نیز نقش مهمی در فرهنگ و آداب و رسوم این کشور ایفا می‌کند. کشور مسلمان ترکیه در دوره عثمانی به عنوان دروازه ورود اسلام به قاره اروپا مطرح بوده و نقش بزرگی نیز در این ماجرا داشته است. یکی از آثار ارزشمند تاریخی ترکیه که به این انتقالات فرهنگی و روابط با دولت‌های اروپایی باز می‌گردد چشمه آلمانی ها در استانبول German Fountain است که به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم در تور استانبول حتماً دیداری از آن داشته باشید.

اگر شما هم برای تعطیلات بلیت تور استانبول خریداری کرده و به دنبال جاذبه‌های گردشگری استانبول هستید، در ادامه همراه ما باشید تا شما را با چشمه آلمانی ها در استانبول به طور کامل آشنا کنیم.

چشمه آلمانی ها در استانبول هدیه برقراری صلح میان دو کشور

درباره چشمه آلمانی‌ها در استانبول German Fountain

چشمه آلمانی ها در استانبول (Alman Çeşmesi) یا به انگلیسی German Fountain چشمه ای به سبک gazebo در میدان سلطان احمد در بخش شمالی امپراتوری قدیمی است که در مجاورت مزار و مرقد سلطان احمد اول قرار دارد.
چشمه آلمانی ها در استانبول به مناسبت بزرگداشت و یادبود دومین سالگرد بازدید امپراطور بزرگ آلمان، ویلهلم دوم پادشاه پروس از استانبول در سال ۱۸۹۸ بنا شده است و هدیه ای از طرف شخص اپراتور ویلهلم به ترکیه و پادشاه عثمانی می‌باشد که نماد دوستی و صلح غرب با اسلام محسوب می‌شود.

چشمه آلمانی ها در استانبول در خود آلمان توسط طراحان و معماران این کشور ساخته می‌شود، سپس قطعه به قطعه توسط یک کشتی آلمانی به استانبول منتقل گشته و در سال ۱۹۰۰ میلادی در محل فعلی خود مونتاژ شده و استقرار می‌یابد و در ۲۷ ژانویه ۱۹۰۱ به مناسبت تولد سلطان افتتاح می‌شود. در مکان فعلی چشمه پیش از نصب آن درختی معروف به نام VakVak قرار داشت.
سبک معماری چشمه آلمانی ها در استانبول نئو بیزانسی بوده و قسمت‌های داخلی فواره آلمانی استانبول با موزائیک طلایی تزئین شده و گنبد هشت ضلعی فوق العاده زیبای چشمه دارای هشت ستون از جنس سنگ مرمر می‌باشد. هفت چشمه برنجی دورادور اضلاع این هشت ضلعی قرار دارد که همچنان هم آب خنکی در آن‌ها جریان دارد و مغازه داران و افراد محلی نیاز خود را با آب آن تأمین می‌کنند. مخزن مرکزی نگه داری آب چشمه بر روی یک بستر و ستون کاشی شده با موزائیک قرار دارد.

چشمه آلمانی ها در استانبول هدیه برقراری صلح میان دو کشور

در زیر گنبد چشمه آلمانی‌ها ۸ طرح واره با نقوش خاصی طراحی شده است که نشان از اتحاد میان سلطان عبدالحمید دوم و ویلهلم آلمانی است که در چهار طرح واره حرف اول نام ویلهلم (W) بر زمینه آبی و بر چهار طرح دیگر حرف دیگر با زمینه سبز نام سلطان عبدالحمید نقش بسته است.

چشمه آلمانی ها در استانبول در آغاز با حصار و محافظی برنزی احاطه شده بود که متأسفانه امروزه اثری از آن نبوده و سرنوشت آن نامعلوم است. سقف گنبدی چشمه آلمانی ها در استانبول با موزائیک طلایی تزئین شده و با نقوشی از نام دو پادشاه زینت یافته به علاوه در قوس چشمه یک کتیبه عثمانی قرار گرفته است.

چشمه آلمانی ها در استانبول هدیه برقراری صلح میان دو کشور

بازدید از چشمه آلمانی‌ها در استانبول German Fountain

بازدید از چشمه آلمانی‌ها در استانبول برای توریست‌ها و گردشگران بسیار جذاب خواهد بود به خصوص آنکه فواره چشمه و شیر حوض‌های برنجی آن همچنان فعال بوده و می‌شود از آب خنک و تازه آن‌ها استفاده کرد که بی شک استفاده از آب این چشمه چند صد ساله تجربه لذت بخشی خواهد بود. عکس گرفتن در کنار این فواره نیز برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.
بازدید از چشمه آلمانی ها در استانبول برای عموم علاقه مندان رایگان می‌باشد.

چشمه آلمانی ها در استانبول هدیه برقراری صلح میان دو کشور

دسترسی به چشمه آلمانی‌ها در استانبول German Fountain

گردشگرانی که در تور استانبول به سر می‌برند معمولاً می‌توانند هنگامی‌که از مسجد آبی استانبول و یا حجاب صوفیه بازدید می‌کنند، سری هم به چشمه آلمانی ها در استانبول که بسیار ارزشمند است بزنند.

بهترین مسیر برای رسیدن به چشمه آلمانی ها در استانبول استفاده از اتوبوس‌های شهری و پیاده شدن در ایستگاه سلطان احمد است.

در اطراف میدان سلطان احمد و چشمه آلمانی ها در استانبول رستوران‌ها و کافه‌های خوبی وجود دارد که می‌توانید خوراکی‌های خوش طعم ترکیه را در آنجا امتحان کنید.

آدرس چشمه آلمانی‌ها در استانبول German Fountain

Binbirdirek Mh., 34122 Fatih/Istanbul, Turkey

چشمه آلمانی ها در استانبول هدیه برقراری صلح میان دو کشور

در انتها به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر در تعطیلات پیش رو سفری به ترکیه داشتید و بلیت تور استانبول تهیه کردید، در کنار همه دیدنی‌های این شهر فوق العاده از چشمه آلمانی ها در استانبول نیز دیدن کنید و از سبک معماری آن لذت ببرید.
امیدواریم متن پیش رو از نظر شما رضایت بخش و مفید بوده باشد.