پارک گلخانه Gülhane Park استانبول مکانی زیبا برای بازدید در سفر به استانبول

استانبول جزو یکی از شهر های توریستی دنیا می باشد که سالانه افراد زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود می کشاند.برخی از این افراد برای بارهای مددی به این شهر می آیند تا علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی شهر از مناظر و قسمت های تفریحی شهر استانبول بهره مند شوند.پارک های استانبول یکی از بهترین مکان های برای گذراندن اوقات بسیار عالی در تور استانبول برای مسافران است.پارک گلخانه قدیمی ترین پارک شهر استانبول که هرچند بخواهیم در این مقاله تمام زیبایی ها و تاریخ و امکانات پارک را برای شما بازگو کنیم باز هم نمی توانیم وصف کاملی از پارک گلخانه داشته باشیم پس حتما و حتما برای یکبار هم شده به پارک زیبا و جذاب گلخانه سری بزنید تا بدانید چرا این پارک بسار زیبا سالیان سال است که طرفداران و علاقه مندان بیشماری پیدا کرده است.با ما همراه باشید.

پارک گلخانه Gülhane Park استانبول

تاریخچه ساخت پارک گلخانه در استانبول

پارک گلخانه علاوه بر این که جزو یکی از زیباترین پارک های شهر استانبول است به عنوان یکی از مهترین آثار باستانی ترکیه نیز به حساب می آید.بسیار قبل تر از آنکه شهر استانبول توسط سلطان محمد فاتح و عثمانی ها تصرف شود و در زمان امپراتوری بیزانس در محلی که امروزه پارک گلخانه در آنجا قرار گرفته محلی برای انبار کردن تجهیزات نظامی امپراتوری بیزانس بوده.زمانی که یکی از افراد این امپراتوری به ارزش واقعی مکان پارک گلخانه پی برد امپراتوری بیزانس دستور ساخت کاخی به نام مانگانا را داد.بعد ها مشخص شد ساخت  صومعه ی جورجیوس مقدس و چشمه ی (مقدس) هودِگتریا ی باکره در نزدیکی محل پارک زیبای گلخانه دلیلی بر اعتقاد آن ها به این بوده که این قسمت ارزش معنوی دارد و محلی مقدس است.
زمانی که عثمانی ها قسطنطنیه را فتح کردند و سلطان محمد شهر را استانبول خواند بدون درنگ شروع به ساخت بناهایی کردند که یکی از آنها ساخت کاخ توپکاپی و در بین سال های  ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد دوم بود.این کاخ به منظور ایجاد محلی برای عیش و نوش سلاطین عثمانی و زنان حرمسرایشان ساخته شد.باغی که در جلوی کاخ و فقط برای استفاده سلاطین عثمانی بود به دلیل وجود گل های رز گلخانه و یا همان پارک گلخانه امروزی نام گرفت.
پس از سالهای متععد کاخ توپکاپی و باغ گلخانه از چشم سلاطین عثمانی افتاد و کاخ دلمه باغچه جایش را گرفت. بی توجهی سلاطین عثمانی نسبت به پارک گلخانه و کاخ توپکاپی به حدی بود که بسیاری از درختان این پارک را از ریشه در آوردند و عمارت های موجود در فضایاین پارک را تخریب کردند.در سال ۱۸۴۶ مصطفی رشید پاشا که یکی از تاثیر گذارترین افراد در تاریخ عثمانی است حکمی از سلاطین عثمانی را مبنا بر اعلام اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در مکانی واقع در پارک گلخانه اعلام کرد .بعدها در سال ۱۸۸۰ سلطان عبدالمجید دوم دستور ساخت اولین موزه شهر استانبول را در پارک گلخانه داد و از آن روز درهای پارک به روی عموم مردم باز شد که این اتفاق بیانگر ارزشی بود که عثمانی ها برای پارک گلخانه قائل بودند اما با تضعیف حکومت عثمانی پارک گلخانه از ارزش واقعی خود افتاد و کاملا به حال خود رها شد.

پارک قدیمی گلخانه در سال ۱۹۱۲ توسط شهرداری ترکیه مرمت و درهای آن برای بازدید و استفاده مردم باز شد.یکی از مهترین رویدا هایی که در پارک گلخانه اتفاق افتاد ساخت مجسمه ی آتاتورک توسط هاینریش کریپل ( Heinrich Krippel ) و در سال ۱۹۲۶ است.
پس از آن در سال ۱۹۲۸ روزی که بخش مهمی از تاریخ فعلی ترکیه را رقم می زند آتاتورک برای اولین بار در پارک گلخانه با دست خطی خوانا الفبای لاتین را به مردم ترکیه معرفی کرد که بعد ها این کار وی باعث شد تا به او لقب معلم ارشد را بدهند و این روز را یعنی ۲۴ نوامبر را روز معلم نامیدند.

پارک گلخانه استانبول

امکانات موجود در پارک گلخانه در استانبول

پارک گلخانه در زمان افتتاح شامل چند قهوه خانه و زمین بازی برای کودکان بود که بعد ها باغ وحش کوچکی نیز به آن اضافه کردند اما بعد ها متوجه شدند که ساخت زمین های بازی و باغ وحش زیبایی درختان قدیمی و سربه فلک کشیده پارک گلخانه را از چشم انداخته است.بنابراین طی باسازی که در سال های اخیر در پارک گلخانه انجام شد باغ وحش و قهوه خانه ها از بین رفتند وجای خود را به گل های بسیار زیبای لاله پارک جذاب گلخانه که واقعا خیره کننده و جذاب هستند دادند. شما می توانیداز قسمت شمال شرقی پارک زیبای گلخانه با چشم انداز بی نظیر بسفر و دریای مرمره تا جزایر پرنس شروع به پیاده روی کنید و آرامشی وصف نشدنی را توام با عطر خوش گل های موجود در پارک تجربه کنید.
با طی کردن مسیری به سمت انتهای پارک و دریا به سربالایی می رسید که اگر از آن بالا بروید به کافه ای می رسید که عطر خوش قهوه اش تمام فضای آن قسمت را پر کرده و چشم اندازی بسیار جذاب و دلنشین در ارتفاعات پارک گلخانه را به شما می دهد.این کافه قهوه های خود را در خاک رس و به روشی سنتی سرو می کند.پس در بازدید از پارک زیبای گلخانه حتما به این کافه رفته و خود را به یک فنجان قهوه دعوت عالی دعوت کنید. در هنگام خروج از پارک در فاصله ای کوتاه چشم انداز گالاتا را نیز از دست ندهید.
در سال ۲۰۰۸ موزه تارخ علم و تکنولوژی در اسلام در بخش غربی پارک احداث شد که به یکی دیگر از جاذبه های موجود در پارک بسیار زیبا گلخانه تبدیل شد.

تور استانبول | پارک گلخانه Gülhane Park استانبول | آژانس مسافرتی نورگشت

موقعیت جغرافیایی پارک گلخانه در استانبول

پارک زیبای گلخانه در یکی از قدیمی ترین محله های شهر استانبول یعنی محله ی امینیو واقع شده.این پارک بر روی تپه ای در امتداد سرای بورنو کاخ توپکاپی و چیزمه کاپیسی و در محله ی سلطان احمد قرار دارد.

دسترسی به پارک گلخانه در استانبول

آدرس پارک گلخانه

Cankurtaran Mh., Kennedy Cd., 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن پارک گلخانه

+۹۰ ۲۱۲ ۵۸۴ ۱۶ ۰۰

در آخر سفری عالی را برای شما در تور استانبول آرزو می کنیم.

پارک گلخانه استانبول