پارک امیرگان استانبول پارکی زیبا در حومه شهر امیرگان

تاریخچه پارک امیرگان استانبول :

پارک امیرگان یک پارک تاریخی و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های این شهر است که تاریخی غنی در پس آن نهفته است و در کنار تنگه‌ی بسفر و در حومه‌ی شهر امیرگان قرار دارد . این پارک به دلیل داشتن مجموعه‌ای بزرگ از گل‌های لاله است که هر ساله در ماه آوریل در جشنواره‌ی لاله‌ی استانبول مملو از لاله‌های رنگ به رنگ می‌شود شهرت یافته است.

قدمت این پارک به اواسط قرن شانزدهم  بازمی‌گردد که به “صدر اعظم نیسانجی فریدون بی” هدیه داده شد بود و بعدها پارک را به نام او نامگذاری کردند. حدود سال هزارو هشتصدو شصت، مالک پارک “خدیوا اسماعیل پاشا” ، فرمانروای عثمانی مصر و سودان بود که سه عمارت چوبی در آن ساخت که هنوز هم پابرجا هستند . با گذر زمان ، اسم این پارک به پارک امیرگان تغییر یافت و تا سال هزارونهصدو چهل چندین بار مالکیت آن تغییر کرد و در نهایت به مالکیت شهر استانبول درآمد. در اواخر سال‌ هزارو نهصدو هفتاد  عمارت‌های زرد ، صورتی و سفید پارک بازسازی شد و پس  از آن پارک رو به عموم مردم باز شد.

عمارت هایی که در پارک امیرگان باید مشاهده کنید :

عمارت زرد:

عمارت زرد “رنگ که یک عمارت چوبی بزرگ است و به تنگه بسفر در مرکز پارک مشرف است و ویژگی‌های معماری سنتی عثمانی را به نمایش گذاشته است و دکوراسیون داخلی بسیار زیبایی دارد . در گذشته این عمارت به عنوان مهمان‌خانه استفاده می‌شدخ است .

این عمارت در دو طبقه و در زمینی به مساحت چهارصد متر مربع ساخته شده است و دارای یک بالکن ، یک تراس و زیرزمین دارد. عمارت چهر اتاق، یک حال و یک آشپزخانه در طبقه‌ی اول و سه اتاق و یک سالن در طبقه‌ی بالا دارد. تزئینات سقف و دیوارها کار معمار دربار، “سارکیس بایلان”است . سقف‌ها با رنگ روغن ، به شکل گل نقاشی شده‌اند و کنده‌کاری‌های برجسته‌ای دارد. درب‌ها و پنجره‌ها مانند تزئینات داخلی به رنگ روشن هستند و شکوه آن را به نمایش می‌گذارد و در نزدیکی شمال شرقی این عمارت یک تالاب واقع شده است .

عمارت صورتی:

عمارت صورتی “هم یکی از عمارت‌های پارک بوده و خانه‌ای به سبک عثمانی است و اغلب برای مراسم عروسی یا دیگر موارد موردها استفاده قرار می‌گیرد . این عمارت هم در دو طبقه ساخته شده است و به دلیل رنگ صورتی گل‌های شمعدانی قسمت بیرونی عمارت به این اسم نامیده می‌شود . این عمارت زیبا نشان‌گر عظمت تاریخ دوره خود است . امروزه این عمارت در آخر هفته‌ها به عنوان کافه مورد استفاده قرار می‌گیرد .

عمارت سفید:

عمارت سفید ” سومین عمارت پارک امیرگان است و در نزدیکی عمارت زرد قرار دارد و به سبک نئوکلاسیکی ، در دو طبقه و از چوب ساخته شده است . این عمارت فقط صدو پنجاه متر با عمارت زرد فاصله دارد امروزه به عنوان کافه و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانستنی هایی که باید قبل از سفر به پارک امیرگان باید بدانید

مساحت پارک امیرگان بیش از ۴۰۴.۶۸۶ متر مربع است. در این پارک یک زمین‌بازی ، مسیرهای پیاده‌روی ، چند آلاچیق و یک دریاچه‌ی زینتی دارد . پارک امیرگان هر روزاز ساعت هفت صبح الی بیست ودو سی باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است و میتوانید با اتوبوس‌های خط بیست و پنج ای از ایستگاه تراموای “کاباتاش”به پارک امیرگان بروید. از جاده‌ی اصلی اسکله نیز با پای پیاده در عرض بیست دقیقه می‌توانید به این پارک برسید .

در نزدیکی پارک امیرگان ، باغ آتاتورک قرار دارد که قسمتی از جنگل “بلگراید” است و مجموعه‌ای از دیدنی‌های جذابی از گیاهان و درختان سراسر جهان را در خود جای داده است. این پارک در فاصله‌ی بیست کیلومتری استانبول قرار دارد و این بهشت سیسصدو چهل و پنج هکتاری، پناهگاه عاشقان طبیعت است . در این باغ دو هزار گونه درخت مانند درخت لاله‌ی آمریکایی ، درخت صنوبر اسپانیایی و درخت ارغوان وجود دارد . دو و نیم هکتار از زمین‌های این باغ کاملا به انواع درختان بلوط اختصاص یافته است . گونه‌های مختلفی مانند درخت صمغ شیرین آسیایی، گل ادریس ژاپنی و درخت سرو آریزونا در این باغ یافت می‌شود و لوح‌هایی در کنار درختان وجود دارد که نام درخت و کشوری که به آن تعلق دارد را نشان می‌دهد.