یادگاری از اسب دوانی فراموش نشدنی در میدان اسب دوانی هیپودروم یا آت میدانی

هنگام سفر به ترکیه با تور استانبول و مخصوصاً شهر استانبول که یکی از شهرهای دیدنی و بسیار زیبای ترکیه است، مقاصد زیادی دنبال می‌شود. شاید بهترین دلیل برای بازدید از استانبول، وجود بناهای تاریخی و ساختارهای باستانی که از قرون گذشته به جای مانده اند باشد. البته می‌بایست ابتدا به تاریخ کشورهای مختلف علاقه داشته باشید و یا برای کسب تجارب بیشتر این بناها را بازدید کنید. هرچند اگر در حوزه هنر و معماری سررشته داشته باشید، می‌توانید با دیدن این بناها از آن برای شاخه کاری خود استفاده کنید و الهام بگیرید.

دیدار یک بنای تاریخی و باستانی که حاصل تفکر تاریخی مردم یک کشور بوده است می‌تواند شما را بیش از پیش با اندیشه‌ ها و علایق این مردم آشنا کند. شاید تا به حال اطلاعی از روحیات مردم یک کشور مثل ترکیه نداشتید، اما اکنون که قصد سفر به این شهر و کشور را دارید می‌توانید به سادگی با خواندن و بازدید از تاریخچه این کشور و بالاخص شهر استانبول با مردم آن آشنا شوید.

با ما همراه باشید تا چکیده‌ای از هر آنچه نیاز است در یک سفر به بنای تاریخی هیپودروم بدانید در اختیار شما بگذاریم.

یادگاری از اسب دوانی فراموش نشدنی در میدان اسب دوانی هیپودروم یا آت میدانی

تاریخچه‌ی هیپودروم

اگر بخواهید راجع به تاریخچه هیپودروم تاریخی بدانید می‌بایست گفت هیپودروم که به ترکی آن را میدان سلطان احمت می‌نامند، در زمان‌های قدیم یک میدان بوده که مرکز اجتماعی و ورزشی قسطنطنیه پایتخت امپراتوری روم شرقی در آن واقع شده بود. همچنین به دلیل کاربری ورزشی که میدان هیپودروم  داشت ورزش‌هایی نظیر اسب سواری و ارابه رانی که از پر طرفدارترین ورزش‌های یونانی قدیم بود، در این مکان انجام می‌شد. پس از گذر سالیان زیاد به دلیل تخریب میدان هیپودروم  تنها قسمت‌های کمی از سازه اصلی آن به جا مانده است و امروزه آن را احمت میدانی می‌نامند.

میدان هیپودروم یا در اصل میدان اسب دوانی سابق که در اواخر سده دوم شروع به تأسیس آن شده بود توسط امپراتور روم سپتیموس به اتمام رسید. در سده چهارم بازسازی این بنا با سرمایه گذاری امپراطور کنستاین انجام شد. همچنین بنا‌های کاخ بزرگ به قسمت امپراطوری آن متصل شد. پس از بازسازی مجدد میدان اسب دوانی، ظرفیت آن به صدها هزار نفر رسیده است. منطقه سلطان احمت یکی از قدیمی ترین مناطق استانبول می باشد که میدان هیپودروم یا همان است دوانی که امروزه به میدان سلطان احمت معروف می باشد در این منطقه قرار دارد.

یادگاری از اسب دوانی فراموش نشدنی در میدان اسب دوانی هیپودروم یا آت میدانی

دسترسی به میدان سلطان احمت یا هیپودروم چگونه امکان پذیر است؟

دسترسی به منطقه سلطان احمد که میدان اسب دوانی یا هیپودروم  در آن قرار دارد، از طریق ترانوا امکان پذیر می‌باشد. ایستگاه منطقه سلطان احمد بعد از پل ایمننو و چندین ایستگاه دیگر قرار دارد. شما در این منطقه می‌توانید شاهد حضور توریست‌های بسیار زیادی باشید که خود حاکی از اهمیت ویژه این منطقه توریستی برای آن‌ها می‌باشد. مشخصه بزرگ میدان هیپودروم وجود مسجد ایا صوفیه و مسجد سلطان احمد می‌باشد که از طریق گذرگاهی در داخل درب پشتی ورود به مسجد ایا صوفیه می‌شود به کاخ موزه توپکاپی وارد شد.

در اطراف هیپودروم چه مکان های تاریخی دیگری وجود دارد؟

مسجد ایا صوفیه یکی از مساجد بزرگ دنیا می‌باشد که به دلیل معماری ویژه و خاص آن، همه ساله توریست‌های بیشماری را به خود جذب می‌کند. همچنین صف طولانی ورودی مسجد نیز حاکی از اهمیت این اثر تاریخی اسلامی دارد. اگر از تاریخچه این مکان نمی‌دانید، باید بگوییم که این مسجد در ابتدا بتخانه بوده و پس از آن در مدت زمان هزار سال از دوره بیزانس به عنوان کلیسا از آن استفاده می‌شد؛ اما پس از فتح استانبول توسط مسلمانان، این بنا به مسجد تبدیل شد و در سال ۱۹۲۳ پس از تشکیل جمهوری توسط آتاتورک به موزه تبدیل شد. یکی از ویژگی‌های خاص این مسجد داشتن گنبدهای بسیار بزرگ می‌باشد.

یکی از مکان‌های دیگر نزدیک به میدان اسب دوانی که کمتر از ۵ دقیقه پیاده روی لازم دارد، کاخ توپکاپی است. شما می‌توانید با خرید بلیط ورودی به قیمت ۲۵ لیر از آن بازدید کنید. همچنین اگر در این مکان نتوانید منظور خود را به ترکی تفهیم کنید، باجه‌هایی برای صحبت به زبان‌های مختلف وجود دارد و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

هنگام بازدید از میدان هیپودروم در تور استانبول گذار از بین دو مذهب را تجربه خواهید کرد؛ که یکی ایاصوفیه و دیگری مسجد آبی می‌باشد.

یادگاری از اسب دوانی فراموش نشدنی در میدان اسب دوانی هیپودروم یا آت میدانی

آدرس میدان هیپودروم

Binbirdirek Mh., Sultan Ahmet Parkı No:2, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey