موزه‌ی تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول مکانی مناسب برای آشنایی با دانشمندان مسلمان قرن ۹ و ۱۶

اگر برای کار یا تفریح به استانبول سفرکرده‌اید و تور استانبول را انتخاب کرده‌اید علاوه بر اینکه از مساجد و مکان‌های تاریخی این شهر بازدید کردید از موزه‌های صنعتی، هنری و تاریخی استانبول نیز دیدن کنید زیرا که استانبول مزه‌های زیادی دارا بوده. یکی از این موزه‌ها که باعث آشنایی با ابزار علمی دانشمندان مسلمان قرن ۹ و ۱۶ می‌شود موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول است که یکی از آن موزه‌هایی است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول موزه‌ای است که در پارک گلخانه در خیابان تارا حاتون واقع‌شده است، که موزه‌ای است برای نشان دادن کپی وسایل کار دانشمندان مسلمان و چگونگی کار آن‌ها با این وسایل را به نمایش می‌گذارد. با ما در این متن همراه باشید تا بیشتر راجع به موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول بدانید.

درباره‌ی موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول موزه‌ای است که در پارک گلحانه در خیابان تارا حاتون در محله‌ی فاتیح واقع‌شده است که مدل‌های دانشمندان اسلام را نشان می‌دهد ، البته همه‌ی این مدل‌ها در دانشگاه مونیخ آلمان با توجه به دست‌نوشته‌ها ساخته‌شده‌اند و تعداد خیلی کمی از اصل این مدل‌ها وجود دارد.

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول در تاریخ ۲۵ مه سال ۲۰۰۸ گشوده شده است. که در ساختمان اصطبل های سلطنتی سابق قرار دارد.

به وسایلی که در موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول قرار دارد می‌توان به وسایل زیر اشاره کرد.

  • وسایل جراحی پزشکان اسلام
  • وسایل نجومی منجمان دانشمندان اسلام
  • همچنین وسایل جنگی دوران اسلام

البته لازم به ذکر است که تمام وسایل به‌صورت کپی از اصل آن‌ها بوده و همگی مرتبط با قرن ۹ تا ۱۶ می‌باشند.

بازدید از موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول

اگرچه موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول موزه‌ی بسیار معروفی نیست اما بازدید از آن خالی از لطف نیست زیرا هم می‌توانید از علم و دانش دانشمندان ایرانی و مسلمان بیشتر بدانید و هم متوجه پیشرفته بودن این دانشمندان در دوره‌ی خود می‌شوید.

این موزه همه‌روزه باز می‌باشد و ساعت باز بودن آن در فصل‌ها متغیر است به‌طوری‌که در فصل تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۶:۴۵ بعدازظهر می‌باشد و بلیط فروشی آن تا ساعت ۶ بعدازظهر می‌باشد ، اما در فصل زمستان هرروز از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۴:۴۵ بعدازظهر باز می‌باشد و بلیط فروشی آن تا ساعت ۴ بعدازظهر می‌باشد.

نرخ قیمت بلیط موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول ارزان است و چیزی در حدود ۳ یورو می‌باشد البته این را بدانید که با داشتن کارت مورزه شما می‌توانید به‌صورت رایگان از این موزه دیدن فرمایید.

همچنین هنگام به بازدید به ساعت شلوغی و خلوتی آن توجه داشته باشید ، خلوت‌ترین روز موزه چهارشنبه‌ها است و شلوغ‌ترین روز موزه شنیه ها مخصوصاً از ساعت ۱ تا ۴ می‌باشد. پس هنگام بازدید به این مطلب توجه داشته باشید تا رد هنگام ساعت شلوغی اذیت نشوید.

همچنین در اطراف موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول کافه‌ها و رستوران‌هایی وجود دارد که هنگام بازدید از موزه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و اوقات خود را در آنجا سپری کنید.

دسترسی به موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول

ازآنجاکه موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول در پارک گلحانه واقع در محله فاتیح قرار دارد و چون این پارک یکی از معروف‌ترین پارک‌های استانبول می‌باشد، پس دسترسی آسانی میتونید به این پارک داشته باشید.

هم می‌توانید از مترو و هم اتوبوس و یا حتی تاکسی استفاده کنید تا به این پارک رفته و ازآنجا بازدید کنید و لذت کافی را ببرید.

پس طبق این گفته‌ها هنگام سفر به استانبول و تور استانبول برای آشنایی با صنعت و هنر و دیدن تاریخچه‌ی علم و دانشمندان اسلامی یکی از بهترین جاها همین موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول می‌باشد که با بازدید از آن امیدوارم لذت کافی را ببرید.

آدرس موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول

Cankurtaran Mh., Taya Hatun Cd. 8a, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

شماره‌ی تماس موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۵۲۸ ۸۰ ۶۵