موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi Istanbul یک موزه بر روی صفحه مانیتور

امروزه در تمام حوزه‌های فرهنگی شاهد تغییر و تحولاتی شگرف هستیم. بسیاری تغییر شکل داده‌اند و با همان قابلیت و بیان در قالب دیگر نمود پیدا کرده‌اند. فرضاً بازارها که در گذشته در یک مکان تعریف می‌شدند امروزه به لپ‌تاپ و گوشی‌های موبایل منتقل گشتند یا اخبار که از روزنامه‌ها به تلویزیون و از تلویزیون به سمت سایت‌های خبری سوق پیدا کرد.
در این دگردیسی‌ها شاهد هستیم که موزه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از قالب یک مکان عمومی با تعداد زیادی آثار سفالی و کتیبه‌ها و دست‌نوشته‌ها به یک سایت مبدل شده‌اند که می‌توان گفت نه‌تنها از هدف و غایت موزه چیزی لطمه ندیده بلکه کیفیت و کارایی آن‌ها نیز بیشتر شده به علاوه دسترسی به یک موزه آنلاین که حتی از اتاق خواب مقدور است بسیار راحت‌تر از یک موزه سنتی می‌باشد.
یکی از موزه‌های آنلاینی که در ترکیه وجود دارد و می‌تواند به ما اطلاعات مفیدی از فرهنگ و تاریخ ترکیه و زنان تاریخ ساز این کشور بدهد، موزه بانوان استانبول است که در حین تور استانبول ممکن است موفق شوید در یکی از گردهمایی‌ها یا کارگاه‌های آن نیز شرکت نمایید.

موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi Istanbul یک موزه بر روی صفحه مانیتور

دربار موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi

موزه بانوان استانبول (İstanbul Kadın Müzesi) یک موزه مجازی و آنلاین در شهر استانبول است که به نقش و جایگاه زنان در ترکیه و معرفی شخصیت‌های معروف و زنان تاریخ ساز و نخبه این شهر می‌پردازد. این موزه آنلاین در سال ۲۰۱۲ رسماً شروع به فعالیت کرده و بر روی یک سایت اینترنتی بارگذاری شد. موزه بانوان استانبول اولین موزه از نوع خود در استانبول ترکیه و سومین نمونه خود در جهان می‌باشد که نقش مهمی در معرفی زنان موفق ترکیه دارد.

نمایشگاه و موزه دائمی آنلاین زنان استانبول یا همان موزه بانوان استانبول یک بیوگرافی و اطلاع رسانی کامل است از زنان موفق ترک و یک تصویر کامل از آن دسته از زنان ترک ارائه می‌دهد که روشی متفاوت برای زندگی خود برگزیدند و به‌گونه‌ای زندگی کرده‌اند که جامعه آن‌ها به هیچ وجه به آن سمت سوقشان نمی‌داد و در اصل خط شکن‌ها و الگویی بودند برای دیگر زنانی که می‌خواهند به دنبال تحقق آرزوهای محال خود بروند و جامعه به هر دلیلی از جمله جنسیت، آن‌ها را از این چنین کارها منع می‌کرده است.

موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi Istanbul یک موزه بر روی صفحه مانیتور

در حال حاضر مؤسسان موزه بانوان استانبول تصمیم دارند این موزه را از حالت مجازی فعلی خارج ساخته و رنگ و بویی از واقعیت به آن ببخشند. آن‌ها به دنبال مکانی هستند که بتوانند در آن این موزه را به یک مکان فیزیکی مبدل کنند، البته مکان مورد نظر برای این موزه باید با روح فعالیت‌های آن همخوانی و تناسب کامل داشته باشد که پیدا کردن همچنین مکانی کمی سخت و پیچیده خواهد بود با این حال کارشناسان این موزه همچنان در تلاش‌اند ساختمانی مناسب برای آن در شهر استانبول بیابند.

موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi Istanbul یک موزه بر روی صفحه مانیتور

اصل و ایده اساسی که موزه بانوان استانبول بر پایه آن بنا شده و به آن بسیار تأکید دارد، اصل “مشارکت” است که بر اساس آن موزه اقدام به ایجاد یک تاریخچه فراگیر ملی از زنان تاثیرگذار کشور در هر حوزه و گرایشی نموده است. موزه بانوان استانبول به صورت کاملاً خودجوش و با نیروهای داوطلبانه فعالیت می‌کند و در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۲ فعالیت خود را در زمینه زنان و جایگاه آنان در ترکیه آغاز نموده است. وب سایت این مجموعه در زبان‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی در دسترس است. موزه بانوان استانبول به بیان ۲۶۰۰ سال تاریخ زنان این کشور می‌پردازد و هدف آن ایجاد انگیزه و میل در بانوان برای تلاش در جهت به فراموشی سپردن تفکیک جنسیتی و مسائل پشت پرده آن است تا زنان نیز همچون مردم جایگاه خود را در اجتماع باز پس بگیرند.

موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi Istanbul یک موزه بر روی صفحه مانیتور

موزه بانوان استانبول همچنین به راه اندازی نمایشگاه‌های موقت در حوزه‌های مرتبط با زنان در داخل و خارج از ترکیه اقدام می‌ورزد. سرپرست و از مؤسسان اصلی این مجمع خانم Meral Akkent است. برای دیدار از سایت این موزه می‌توانید به صفحه istanbulkadinmuzesi مراجعه نمایید.

در انتها امیدوار هستیم که مطالب فوق به میزان کافی در معرفی موزه بانوان استانبول به شما عزیزان موفق بوده باشد و در صورتی که در تور استانبول هستید و یا تصمیم به تهیه بلیت تور استانبول دارید سعی کنید با هماهنگی با مؤسسان این موزه در نمایشگاه‌های دوره ای ویژه این موزه که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان نیز برگزار می‌شود شرکت نمایید.

موزه بانوان استانبول Kadın Müzesi Istanbul یک موزه بر روی صفحه مانیتور