مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

مسجد شاهزاده محمت یک مسجد از هزاران مسجد در شهر استانبول است که نمازگزاران بسیاری در طی قرن‌ها در آن عبادت کرده‌اند. ورود اسلام به سرزمین‌های اسلامی، سبب تغییر مذهب مردمان عثمانی از مسیحیت به اسلام شد و مسجد به‌عنوان عبادتگاه مسلمانان رفته‌رفته دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای شد. مساجد گام را فراتر نهادند و به نمادی برای حکمرانان تبدیل شدند تا آنان بتوانند از طریق ساخت این مساجد شهرهای تحت حکومت خود را بهتر مدیریت کنند. گردهمایی روزهای جمعه در طی مراسم نماز جمعه، محلی بود برای ارتباط سلاطین با مردم و رساندن و ابلاغ دستورات و تصمیمات به احاد مردم.

از این میان مسجد شاهزاده محمت که در دل منطقه تاریخی فاتیح قرار دارد یکی از مساجد تاریخی شهر استانبول است که در تور استانبول شما می توانید از آن بازدید نموده و از فضای معنوی آن لذت ببرید.

مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

تاریخچه مسجد شاهزاده محمت استانبول

مسجد شاهزاده محمت برای یادبود و بزرگداشت شاهزاده محمت که در ۲۲ سالگی بیماری فوت کرد و به دستور پدرش سلطان سلیمان اول که از فقدان شاهزاده، بسیار محزون بوده است، ساخته شده است دستور ساخت این بنای زیبا مربوط به سال ۱۵۴۳ است که ۴ سال ساختان طول کشید.

معمار مسجد معمار سینا است که از معروفترین معماران سبک عثمانی است که آثار بسیار زیادی را خلق کرده است. مسجد شاهزاده محمت اولین مسجدی است که این معمار نامدار ساخته است.

مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

معماری مسجد شاهزاده محمت استانبول

مسجد شاهزاده محمت دارای سبک معماری عثمانی است مسجدی بایک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک پیرامونی آن در زیر آنها پنجره‌های مشبک قرار گرفته است. سنگ پوشش مسجد سنگ مرمر است. مسجد دارای دو گلدسته بلند و سفید رنگ است که بر روی سنگ‌های آن حکاکی انجام شده است این مناره‌ها، زیباترین عنصر مسجد می‌باشند. در مسجد شاهزاده محمت کاشی کاری‌های بسیار زیبا وجود دارد.

مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

پوشش سقف مسجد از داخل گچی است و دیوارها از سنگ مرمر ساخته شده‌اند. یک چلچراغ بسیار بزرگ از سقف آویخته شده است. بر روی گوشه‌های از ستون اسامی خلفی اربعه نصب شده است کمانهای فضای داخلی مسجد و گنبدها به صورت کمانهای مسجد النبی در مدینه است. پنجره‌های با شیشه‌ای رنگی مزین شده‌اند و در داخل گنبدها نوشته‌های قرآنی با رنگ‌های زیبا نوشته شده است. مسجد دارای محراب بسیار زیبا است. در حیاط مسجد که بسیار متقارن است وضوخانه‌هایی قدیمی وجود دارد که در حال حاضر بسته شده‌اند. فضای سبز جلوی مسجد بسیار زیبا است درختان کهنسال بوی تاریخ می‌دهند.

مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

بازدید از مسجد شاهزاده محمت استانبول

به علت قرار گرفتن مسجد شاهزاده محمت در قلب تاریخی شهر استانبول شما می‌توانید به همراه بازدید از این مسجد زیبا از اماکن تاریخی و تجاری و تفریحی اطراف آن نیز دیدن نمایید، در تور استانبول می‌توان چند صد قرن تاریخ کشور ترکیه رو در مدت کوتاهی به‌صورت عینی مشاهده نمود و سفری زیبا خلق نمود.

اماکنی که در اطراف این مسجد زیبا وجود دارد عبارت‌اند از:

  • بازار بزرگ شهر استانبول
  • مرکز قدیمی استانبول
  • مسجد شاهزاده کامل
  • پارک سارشانه
  • مقبره ابراهیم پاشا
  • مقبره مرمر سلطان
  • بنای ایسا سلطان
  • مسجد سلیمانیه
  • بنای تاریخی غضنفر اقا
  • مسجد ولیده سلطان
  • مکان واقعه تاریخی Vezir Mirmiran Mehmet Ağa Kabri
  • Turgay Hantal Mezarlık
  • موزه کافر پاشا
  • مسجد راشد سلطان
  • و دهها مرکز خرید و ابنیه تاریخی و سازه های مدرن که در این منطقه وجود دارند شما می‌توانید بازدید نمایید.

مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

دسترسی به مسجد شاهزاده محمت استانبول

مسجد شاهزاده محمت در منطقه تاریخی فاتیح در محله شاهزاده شهر استانبول قرارگرفته است برای دسترسی به این محل می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی و مترو وتراموا، استفاده نمایید. اگر از اتوبوس شهری استفاده می‌کنید در ایستگاه Şehzadebaşı پیاده شوید. اگر از متروی شهری استفاده می‌کنید در ایستگاه Vezneciler پیاده شده و با یک پیاده روی کوتاه به مسجد برسید.

آدرس مسجد شاهزاده محمت استانبول

Sehzadebasi Cad. | Vefa, Fatih, Istanbul

مسجد شاهزاده محمت استانبول یکی از زیباترین مساجد این شهر زیبا

مسجد شاهزاده محمت یک اثر ماندگار از عشق پدری به فرزند خویش است که با از دست دادن او این بنا را ساخته است تور استانبول فرصتی است برای آشنا شدن با فرهنگ و تاریخ مردمان کشوری که از بسیاری جهات بسیار شبیه مردم ایران هستند. استانبول عظمت یک کشور نیست بلکه هزار سال تاریخ زنده یک ملت است و می‌توانند هم دیدنی باشد هم آموختنی ….

خوشحال می‌شویم با نظرات خود در بهتر شدن مطالب ما همراه باشید.