مسجد جامع فاتیح fatih استانبول

مسجد تاریخی زمان عثمانی که هم برای عبادت و هم برای تاریخ شناسی

هنگامی که شما به استانبول برای کار یا مسافرت سفر کرده اید و تور استانبول را انتخاب کرده اید، اگر میخواهید که تز تاریخ عثمانی و با سبک معماری در دوره ی عثمانی بیشتر آشنا شوید حتما آثار باستانی استانبول را مشاهده کنید که یکی از این بهترین نمونه ها مسجد جامع فاتیح  Fatih میباشد که حتما باید دید.

مسجد جامع فاتیح Fatih که مسجد تاریخی و بزرگی است در زمان عثمانی ها ساخته شده است، در کنار گلدن هورن در خیابان فوزا پاشا fevza pasa  قرار دارد که با سبم معماری کلاسیکی که دارد مورد توجه قرار میگیرد.

با ما در این مطلب همراه باشید تا بیشتر در مورد مسجد جامع فاتیح Fatih در تور استانبول بدانید.

درباره ی مسجد جامع فاتیح Fatih

مسجد جامع فاتیح Fatih که در خیابان فوزا پاشا fevza pasa قرار دارد جز قدیمی ترین بناهای موجود در استانبول است. این بنا ابتدا بین سالها ی ۱۴۶۳ تا ۱۴۷۰ به دستور فاتیح سلطان محمد ساخته شد، این مسجد به شیوه ی معماری بیزانس کلیسای مقدس اون دوران ساخته شده بود، معمار مسجد جامع فاتیح Fatih معمار یونانی به نام آتیک سینان نام داشته. مسجد جامع فاتیح نخستین پروژه ی مهم امپداطوری عثمانی در اون سال بوده. مجموعه ی اصلی مسجد جامع فاتیح در اطراف خود شامل ساختمان هایی از جمله

  • مدزسه یا همان مکتب
  • بیمارستان ها و شفا خانه و آسایشگاه
  • کاروان سرا
  • حمام
  • فروشگاه
  • آشپزخانه های عمومی که برای فقرا غذا درست میکردند

میشدند که مورد توجه همگان میشد. مسجد اصلی در سال ۱۵۰۹ مسجد جامع فاتیح Fatih به دلیل زلزله ی شدیدی آسیب های جدی دید، که تعمیر شد اما در سال های ۱۵۵۷ و ۱۷۵۴ دوباره در اثر زلزله آسیب های شدید دیگری دید که باز هم تعمیر شد، اما این مسجد در ۲۲ می سال ۱۷۶۶ توسط زلزله ی خیلی شدیدی کاملا نابود شد و خسارت جبران ناپذیری به گنبد اصلی آن وارد شده بود. مسجد کنونی که نقشه ساخت آن با مسجد قبلی کاملا  متفاوت است در سال ۱۷۷۱ به دستور سلطان مصطفی سوم توسط معمار معروف محمت تاحیر ساخته شده و تا کنون پابرجب باقی مانده است.

معماری اولیه مسجد جامع فاتیح Fatih  دارای یک گنبد اصلی بود اما در معماری اصلاح شده ی کنونی شامل یک گنبد اصلی که توسط ۴ گنبد فرعی در میانه های آن قرار دارد ساخته شده است. اما محوطه ی اصلی مسجد چه در معماری قدیمی و چه در معماری کنونی هیچ تغییری نکرده است.

در شمال و جنوب مسجد جامع فاتیح Fatih صحن سمان نام دارد، که شامل ۸ medrese  میشود یعنی در هر دو سمت ۴ تا قرار دارد که برای تحصیل جوانان وجود دارد.

مسجد فاتیح Fatih که قبلا معماری بیزانس گونه داشت اما امروزه به گفته ی تاریخ شناس مشهور نرک محمت آقا اوغلو این مسجد نماینده ی معماری ایرانی اسلامی در جهان است.

بازدید از مسجد جامع فاتیح Fatih

هنگامی که با تور استانبول از مسجد جامع فاتیح دیدن میکنید حتما به طرز معماری جدید این مسجد دقت کنید. زیرا که مسجد فاتیح Fatih رگه هایی از رو نوع مختلف معمتری را دارا بوده هم بیزانسی و هم اسلامی، شبستان های این مسجد بسیار شباهت به شبستان های مستجد اصفهان دارند و با بزدید از این شبستان ها خود کاملا متوجه این شبستان ها میشوید. هنگام بازدید به جنس مواد ساخته شده ی مسجد جامع فاتیح هم توجه داشته باشید که از سنگ های گرانیت و ماربل ساخته شده است. توجه داشته باشید هنگام زمان اذان و رویداد های خاص مذهبی فقط مسلمانان میتوانند داخل مسجد شوند. افرادی که در داخل مسجد هستند افراد وظیفه شناسی هستند و با نوریست ها برخورد شایسته ای دارند.

توجه داشته باشید چون این مکان اسلامی است پس باید در پوشش خود رعایت کافی را داشته باشید چون افراد موجود در مسجد فاتیح Fatih افراد دارای پوشش نا مناسب را راه نمیدهند.

اگر در روز چهار شنبه به این مسجد رفته اید توجه داشته باشید که در نزدیکی این مسجد یک چهارشنبه بازار جالبی وجود دارد که ارزش دیدن را دارد. در اطراف این مسجد رستوران های خوبی نیز هستند که میتوانید در صورت گرسنگی ناشی از بازدید به این رستوران ها و کافه ها رفته و لذت برید.

دسترسی به مسجد جامع فاتیح Fatih

از آنجا که مسجد جامع فاتیح Fatih یک مکان معروف و توریستی است و در خیابان معروف فوزا پاشا و نزدیکی گلدن هورن قرارا دارد دسترسی آسانی دارد به طوری که در اطراف این مسجد ایستگاه های اتوبوس زیادی قرار دارد و همچنین از مسجد جامع فاتیح میتوانید به نقاط دیگر استانبول دسترسی ساده ای درا بوده.

پس طبق نتایج بالا هنگام انتخاب تور استانبول یکی از جاهایی که باید دید مسجد جامع فاتیح است که آدرس و شماره تماس این مسجد را در زیر همین مطلب قرار میدهیم.

آدرس مسجد جامع فاتیح Fatih

Ali Kuşçu Mahallesi, Hattat Nafiz Cd. No:6, 34083 Fatih/İstanbul, Turkey

شماره تماس مسجد جامع فاتیح Fatih

+۹۰ ۲۱۲ ۵۲۴ ۶۴ ۱۰