ستون میلیون استانبول، گرینویچ با مبدأ ترکیه

ترکیه را می‌توان جذاب‌ترین کشور منطقه برای گردشگران در چند سال اخیر دانست. کاخ‌ها و ساختمان‌های تاریخی این شهر که بعضی عمری به قدمت تاریخ تمدن بشر دارند هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را به سوی خود جذب و آن‌ها را حیرت زده می‌کنند. اگر شما نیز صمیم گرفته‌اید برای تعطیلات آتی کمی تنوع هیجان به سفر خود بدهید می‌توانید تور استانبول را امتحان کنید. یکی از آثار جالب توجه در ترکیه و شهر استانبول، ستون میلیون استانبول است که در ادامه مطالب قصد داریم کمی درباره آن برای شما بگوییم.

ستون میلیون استانبول معادل امروزی گرینویچ در انگلستان است که در زمانی که بیزانس و رم مبدأ جهان محسوب می‌شده ساخته شده و فاصله دیگر شهرها را از مرکز جهان به تصویر می‌کشیده است. در آن زمان حتی بعضی از قاره‌ها هنوز کشف نشده بودند و جهان شکلی کاملاً متفاوت با مرکزیت امپراتوری قدرتمند روم داشت.

ستون میلیون استانبول، گرینویچ با مبدأ ترکیه

درباره ستون میلیون استانبول Milyon taşı

ستون میلیون استانبول (Milyon taşı) یک بنای تاریخی در شهر استانبول ترکیه است که در اوایل قرن چهارم میلادی در قسطنطنیه یا ترکیه امروزی بنا شده است. این ستون در اصل یک مبدأ و کیلومتر صفر یا معیاری همچون مبدأ مختصات است که مسافت و فاصله تمام جاده‌ها، شهرها و مقصدهای منتهی به امپراتوری بیزانسی را نسبت به آن می‌سنجیدند و ثبت می‌کردند و نحوه و شیوه کار آن دقیقاً همانند فرسخ شمار طلایی موجود در انجمن و دیوان رم است. عمارت خمره‌ای شکل ستون میلیون استانبول بر چهار پایه بزرگ استوار بود و به وسیله مجسمه‌ها، نقوش و نقاشی‌های مختلف و جذابی آراسته شده بود. در زمان نبردهای عثمانی برای فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ و پس از فتح کنستانتینوپل خوشبختانه ستون میلیون استانبول از آسیب‌های جنگ مصون ماند اما در اوایل قرن شانزدهم میلادی به طرز شگفت انگیزی ناپدید شد و تا مدت‌ها از آن خبری نبود. در سال ۱۹۶۰ در پی حفاری‌هایی که توسط باستان شناسان در استانبول انجام می‌شد در زیر خانه‌های منطقه بقایا و آثاری از قطعات آن یافت شد که متأسفانه به دلیل نفوذ آب به محل دفن آن آسیب‌های زیادی دیده بود.

ستون میلیون استانبول یک منطقه باستانی است در نزدیکی حوضچه قصر سلطنتی (Yerebatan Sarnıcı) که بر روی زمین پای آن جعبه‌هایی چوبی با اسامی شهرهای سراسر جهان و فاصله آن‌ها تا استانبول بر حسب کیلومتر نصب شده است.

ستون میلیون استانبول، گرینویچ با مبدأ ترکیه

تاریخچه ستون میلیون استانبول Milyon taşı

ماجرای طراحی و ساخت ستون میلیون استانبول به دوره کنستانتین اول بازمی‌گردد و هنگامی که وی تصمیم می‌گیرد پایتخت خود را به شهر بیزانس تغییر دهد و مجبور می‌شود آن را دوباره سازی کند. او در شهر جدید خود که آن را روم جدید می‌خواند به تقلید از روم قدیم بسیاری از ویژگی‌های آن را در این شهر به اجرا درآورد که از جمله آن‌ها می‌توان به ستون میلیون اشاره کرد. پس از مرگ کنستانتین بزرگ بود که بیزانس به یاد وی تغییر نام داد و نام آن را قسطنطنیه (شهر کنستانتین) گذاشتند.

ستون میلیون استانبول، گرینویچ با مبدأ ترکیه

ستون میلیون استانبول در ورودی شهر بیزانس و در مجاور دیوارهای قدیمی و ابتدای خیابان اصلی شهر که مسه نام داشت (Μέση Οδός) ساخته شد. این ستون شباهت زیادی به نسخه اصلی خود Milliarium Aureum که در رم واقع شده بود داشت ولی کمی از آن پیچیده‌تر بود.

در آغاز قرن شش میلادی اهمیت این ستون بیش از پیش شد و ایستگاه و محل قرار گیری آن به عنوان محلی برای برگزاری مراسم‌های امپراتوری تبدیل گشت.

در آغاز قرن هجده میلادی گنبدهای ستون میلیون استانبول به فرمان امپراتورها، فیلیپیکوس و آناستازیوس دوم با نقوشی از شوراهای سالانه امپراتوری تزئین شد اما در دوره‌های بعد کنستانتین پنجم دستور داد نقاشی‌ها و طرح‌های جدیدی از مراسم‌های اسب دوانی جایگزین نقوش قدیمی شود.

ستون میلیون استانبول، گرینویچ با مبدأ ترکیه

دسترسی به ستون میلیون استانبول Milyon taşı

ستون میلیون استانبول در منطقه فتحیه یکی از باستانی‌ترین مناطق ترکیه قرار دارد و در یک سمت ایستگاه تراموا و در نزدیکی کاخ ایاصوفیه استانبول است.
ورود و بازدید از این ستون ارزشمند کاملاً رایگان می‌باشد و برای عموم بازدیدکنندگان آزاد است.

آدرس ستون میلیون استانبول Milyon taşı

Alemdar Mh., Divan Yolu Cd. No:2, 34110 Fatih/İstanbul, Turkey

ستون میلیون استانبول، گرینویچ با مبدأ ترکیه

یکی از مکان‌های تاریخی ارزشمند ترکیه، ستون میلیون استانبول است که می‌تواند شمارا حیرت زده کند پس به هیچ عنوان دیدار از این بنای ارزشمند تاریخی را در تور استانبول فراموش نکنید. برای شما از صمیم قلب سفری خوب و خاطره انگیز آرزو می‌کنیم.