حمام های ترکی استانبول مکانی عالی و مناسب برای تجربه ی استحمامی مناسب

اگر برای کار، تفریح و یا خرید قصد سفر کردن استانبول را گرفته اید و تور استانبول را انتخاب کرده اید، علاوه بر بازدید از مراکز خرید، مساجد و آثار باستانی خود می توانید تجربه های جدیدی در استانبول داشته باشید. مثالی از این تجربه ها کشیدن قلیان های ترکی در استانبول می باشد و خوردن غذا های مخصوصی ترکی در رستوران های سنتی ترکی، اما یکی از جالب ترین تجربه ها رفتن به حمام های ترکی می باشد.

حمام های ترکی یک تجربه ی جالب می باشند، زیرا هم با سبک حمام های دوره ی عثمانی آشنا می شوید و هم از ماساژ و دیگر امکانات رفاهی آن جا آشنا می شوید. استانبول حمام های ترکی بسیاری دارد که با این متن همراه باشید تا بیشتر راجع به آن ها، بازدید و امکانات و تاریخچه ی این حمام ها آشنا شوید.

حمام های ترکی استانبول مکانی عالی و مناسب برای تجربه ی استحمامی مناسب

درباره ی حمام های ترکی استانبول

حمام های ترکی همانند سونا های امروزی بوده و هستند، این حمام ها مکانی برای کسب آرامش می باشند.
در گذشته علاوه بر این که حمام های ترکی مکانی برای کسب آرامش بوده اند بلکه مکانی برای بحث های اجتماعی نیز بودند، به طور مثال زنان از دختر ها برای پسرشان خواستگاری می کردند و مردان بحث های کاری و داد و ستد می کردند.
از طرفی ساخت حمام های ترکی چالش برای معماران جوان آن دوره نیز بود، به طوری که اگر هر معماری بتواند گنبد زیبایی برای حمام تعبیه کند می توانست در پروژه های بزرگتر مانند مساجد شرکت داشته باشد.
درست امروزه رفتن به حمام ها ترکی کمتر شده است اما باز هم برای کسی آرامش و همچنین سنت میان عروس و داماد به این حمام هم می روند، همه ساله هم گردشگران زیادی به این حمام های ترکی می روند.
ساختمان حمام های ترکی به شامل سه اتاق می باشد:

  • سیکالیک (کالادیریم) که اتاق داغ می باشد که یک تراپیست ماهر برای ماساژ دادن قرار دارد.
  • اتاق میانی تپیداریم نام دارد که اتاق گرم است که مخصوص شست و شو با آب و صابون می باشد.
  • اتاق سوم سوگوکلوک نام دارد که اتاقی سرد می باشد مخصوص استراحت، پوشیدن لباس و نوشیدن انواع نوشیدنی ها می باشد.

لباس حمام های ترکی لباسی ساده می باشد، به صورت پارچه ای نرم از جنس ابریشم یا کتان می باشد که به آن لنگ می گویند، در حمام های ترکی دمپایی نیز لازم می شود جهت سر نخوردن روی کف حمام. خم دمپایی چوبی و سنتی که نعلین نام دارد مناسب می باشد و هم صندل.
با این که در هتل ممکن است حمام های لوکس باشد اما حتماً رفتن به این حمام های ترکی پیشنهاد می شود.

حمام های ترکی استانبول مکانی عالی و مناسب برای تجربه ی استحمامی مناسب

حمام های ترکی معروف استانبول

  • حمام چمبرلیتاش:
    که از معروف ترین حمام های موجود در استانبول می باشد و نزدیکی میدان چمبرلیتاش قرار دارد. معمار این حمام ترکی معروف سینان و به دستور نور بانو سلطان همسر سلطان سلیم دوم ساخته شده است. در سال ۱۵۸۴ به عنوان منبع درآمدی برای مسجد والیده آتیک ساخته شده است. این حمام جز حمام های ترکی مردانه و زنانه به شمار می آمد اما در قرن ۱۹ در سلطنت سلطان عبدالعزیز به منظور گسترش جاده ها قسمت زنانه تخریب شده اما امروزه دوباره قسمت زنانه ی حمام دوباره ساخته شده است. رختکن این حمام ترکی یا اتاق سرد به وسیله ی گنبد های بزرگ تزیین شده است. این حمام ترکی در بخش اتاق گرم خود دارای ۳۶ چشمه مناسب شست و شو می باشد قرار دارد و در مرکز این اتاق گرم سکوی سنگی قرار دارد که حمام های خصوصی اطراف آن قرار دارد. ساعت کاری این حمام ترکی همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب می باشد.
  • حمام سینیلی:
    یکی دیگر از حمام های ترکی تاریخی استانبول می باشد. این حمام بر جسته ترین حمام در خیابان ایتافیه می باشد که ۳ ماه ساختن آن طول کشید. معمار این حمام نیز سینان می باشد و در قرن ۱۶ میلادی این حمام ترکی را ساخته است. این حمام ترکی در دو آتش سوزی در سال های ۱۷۸۲ و ۱۸۳۳ آسیب دید و مورد بازسازی قرار گرفت. این حمام مانند بقیه ساختمان های قدیمی استانبول سقفی گنبدی شکل دارد و با کاشی های زیبا تزئین شده است. ساعت کار این حمام ترکی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد.
  • حمام cagaloglu:
    اگر می خواهید با مترو به حمامی ترکی بروید مناسب ترین حمام ترکی این حمام می باشد. این حمام در نزدیکی مترو چیسترن قرار دارد. معمار این حمام ترکی مشخص نمی باشد و به دستور سلطان محمود اول به عنوان کتابخانه سلطان و مسجد حاجی صوفیا ساخته شد. این حمام ترکی دارای دو ورودی جدا برای خانم ها و آقایان در دو خیابان مجزا می باشد. این حمام ترکی ترکیبی از سبک های مختلف معماری عثمانی می باشد و یکی از آخرین حمام های ساخته شده در استانبول قبل از ممنوعیت توسط سلطان مصطفی سوم می باشد. در قسمت مرکزی این حمام ترکی استخر آبی با فواره وجود دارد و رختکن یا اتاق سرد در اطراف آن قرار گرفته است. سقف این حمام ترکی با گنبدی زیبا با ستون های بلند تزئین شده است. بعد از عبور از این قسمت وارد اتاق گرم می شوید. ساعت کاری این حمام ترکی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد.
  • حمام چارداکلی:
    این حمام ترکی در نزدیکی مسجد ابا صوفیه قرار دارد و در سال ۱۵۰۳ ساخته شده است. معمار اولیه ی این حمام ترکی عمر بن ولی بوده که توسط مهمت بن اوویس بازسازی شده است. کتیبه ی موجود در سر در این حمام ترکی نشان می دهد که این حمام ابتدا ساختمانی بیزانسی بوده است و سپس به حمامی ترکی تبدیل شده است. امروزه به Küçük Ayasofya Hamamı معروف است. ساعت کار این حمام ترکی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد.
  • حمام گالاتاسرای:
    این حمام ترکی که در محله ی گالاتاسرای قرار دارد به دستور سلطان بایزید دوم با طرح جامع حمام های ترکی در سال ۱۴۸۱ ساخته شد. در سال ۱۹۶۵ این حمام ترکی مورد بازسازی قرار گرفت که در این بازسازی بخش زنانه به این حمام ترکی اضافه شده است. ساعت کار این حمام همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد.
  • حمام اسکی:
    این حمام ترکی که در منطقه ی اوسکودار در بخش آسیایی قرار دارد، دارای معمار و تاریخ ساخت نا معلومی می باشد؛ اما با توجه به معماری که دارا بوده است می توان گفت که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است. همچنین به این حمام ترکی sifa نیز می گویند. ساعت کار این حمام همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب می باشد.
  • حمام بایزید:
    این حمام ترکی در منطقه ی بایزید واقع شده است، به دستور مادر سلطان سلیم در قرن ۱۵ برای کسب درامد مسجد آدیرنه ساخته شده است. این حمام ترکی به پاترونا حلیل نیز شهرت دارد، پاترونا حلیل فرد شورشی بود که در این حمام دلاکی می کرد. این حمام ترکی دو بخش ورودی جدا گانه برای خانم ها و آقایان دارا بوده است. درب زنانه در خیابان kimiyager و درب مردانه در خیابان ordu قرار دارد. ساعت کاری این حمام ترکی همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب می باشد.
  • حمام سلیمانیه:
    این حمام ترکی توسط معمار معروف سینان در سال ۱۵۵۷ در کنار بخشی از مسجد سلیمانیه ساخته شده است. این حمام ترکی مثل بقیه حمام ها دارای سه اتاق سرد، گرم و داغ بوده و همچنین دارای بخش های خصوصی و عمومی نیز می باشد. ساعت کار این حمام همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب می باشد.

حمام های ترکی استانبول مکانی عالی و مناسب برای تجربه ی استحمامی مناسب

آدرس حمام های ترکی معروف استانبول

  • حمام چمبرلیتاش: Mollafenari Mahallesi, Vezirhan Cd. No:8, 34440 Fatih/İstanbul, Turkey
  • حمام cagaloglu: Alemdar Mh. 34110 Fatih/Istanbul, Turkey
  • حمام چارداکلی: Cankurtaran Mh. Ayasofya Meydanı No:2, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey
  • حمام گالاتاسرای: Kuloğlu Mh. Turnacıbaşı Cd. No:8, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey
  • حمام سلیمانیه: Taya Hatun Mahallesi, Mimar Sinan Cd. No:20, 34120 Fatih/İstanbul, Turkey

با توجه به مطالب گفته شده هنگام سفر به استانبول و تور استانبول یکی از جاهایی که رفتن آن خالی از لطف نمی باشد حمام های ترکی استانبول می باشند، امیدواریم با رفتن به این حمام ها لذت کافی را ببرید.