تونل مارماری استانبول، تحقق آرزوی ۱۵۰ ساله ترک‌ها

استانبول قلب تپنده ترکیه و مرکز تجاری، اقتصادی و تفریحی این کشور سالانه پذیرای جمعیت بسیاری از تجار و گردشگران خارجی است که برای امور کاری، یا بازدید و گردش به این شهر سفر می‌کنند. در چند سال اخیر نیز با گسترش صنعت توریسم این کشور جمعیت بیشتری با تهیه تور استانبول وارد این شهر فوق العاده می‌شوند. شهرداری استانبول برای سهولت جا به جایی این جمعیت انبوه راهکارهای بسیاری در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها متروی شهر استانبول است که در سال‌های اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است. به طور مثال یک بخش به متروی استانبول افزوده شده که از زیر آب عبور می‌کند. این تونل زیرآبی که در نوع خود شاهکار و یکی از عمیق‌ترین تونل‌های زیر آبی جهان است، تونل مارماری استانبول نامیده می‌شود.

تونل مارماری استانبول قادر است مسافران را در اندک زمانی از این سوی استانبول (بخش آسیایی) به آن سوی این شهر (بخش اروپایی) منتقل و به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن جا به جا کند.

در صورتی که شما همراهان و عزیزان قصد تهیه بلیت تور استانبول داشته و برای بازدید از این شهر رؤیایی به راهنمایی و کمک نیاز دارید، در ادامه با ما همراه باشید چرا که توضیح و شرح کاملی درباره این مترو و چگونگی ساخت و استفاده از آن برای شما خواهیم داد.

تونل مارماری استانبول، تحقق آرزوی 150 ساله ترک‌ها

هر آنچه باید درباره تونل مارماری استانبول بدانید

ایده ساخت یک تونل زیر زمینی در زیر تنگه به سفر استانبول از سال ۱۸۶۰ و در زمان سلطان عبدالمجید مطرح بود و در سال ۱۸۹۲ و در دوره حکومت سلطان عبدالحمید مهندسان و طراحان فرانسوی طرح و ایده ای برای ایجاد این تونل ریختند اما در آن زمان به دلایل مختلف اجرایی نشده و به فراموشی سپرده می‌شود.

سرانجام پس از یک دوره ۱۰ ساله مطالعات امکان سنجی و بررسی‌های فنی، در سال ۱۹۹۷ طرح جدیدی برای اجرایی نمودن این تونل زیرآبی مطرح و سرمایه و بودجه مورد نیاز برای ساخت تونل مارماری استانبول در سال ۱۹۹۹ توسط دولت تأمین شد و در سال ۲۰۰۱ مقدمات آن فراهم گشت. نهایتاً در سال ۲۰۰۴ میلادی کلنگ این تونل زده می‌شود و اجرای آن را یک کنسرسیوم ترکی- ژاپنی بر عهده می‌گیرد. فرآیند پروژه ساخت تونل مارماری استانبول مدتی نیز به دلیل کشفیات باستان شناسی صورت گرفته در محدوده سیرکسی حین انجام حفاری به تأخیر می‌افتد و متوقف می‌شود.

تونل مارماری استانبول، تحقق آرزوی 150 ساله ترک‌ها

تونل مارماری استانبول در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۰۸ تکمیل شده و تا سال ۲۰۰۹ نصب ریل‌های آن به اتمام رسید و سر انجام در سال ۲۰۱۳ پس از انجام آزمایشات و تست‌های مختلف رسماً افتتاح می‌شود.

تونل مارماری استانبول (Marmaray Tüneli) یک تونل راه آهن زیر آبی در استانبول ترکیه است که طولی حدود ۸٫۴ مایل (۱۳٫۵) کیلومتر داشته و در عمق ۶۰ متری دریا احداث شده است؛ همچنین به گفته کارشناسان تا ۹ ریشتر زلزله را تحمل می‌کند. این تونل که نخستین خط مترو زیر آبی ترکیه است در زیر تپه به سفر قرار دارد و مناطق کازلی چشمه و زیتین بورنو را در بخش اروپایی استانبول به آیریلیک چشمه در بخش آسیایی این شهر متصل می‌نماید. تونل مارماری استانبول شامل دو تونل تک مسیر با سه ایستگاه زیر زمینی در مناطق سیرکسی، ینی کاپی و اسکودار می‌شود. تونل مارماری استانبول در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ افتتاح شد.

تونل مارماری استانبول، تحقق آرزوی 150 ساله ترک‌ها

بازدید از تونل مارماری استانبول

زمانی که در تور استانبول به سر می‌برید در حین بازدیدهای خود مطمئناً از مترو استفاده خواهید کرد. تونل خط مترو مرمره یا مارماری در صورتی که شما قصد جا به جایی بین بخش‌های آسیایی و اروپایی استانبول داشته باشید بی شک یکی از مسیرهای عبوری شما خواهد بود که می‌تواند به شما در صرفه جویی زمان کمک شایانی نماید چرا که به کمک تونل مارماری استانبول شما می‌توانید مسافت بین این دو منطقه را در چند دقیقه و با کم‌ترین هزینه و به راحتی بپیمایید.

تونل مارماری استانبول، تحقق آرزوی 150 ساله ترک‌ها

دسترسی به تونل مارماری استانبول

تونل مارماری استانبول که یکی از طرح‌های بزرگ در حوزه حمل و نقل درون شهری استانبول ترکیه بوده است مسیری برای گذر بین دو بخش قدیمی و جدید شهر است که بسیاری از گردشگرانی که در تور استانبول شرکت می‌کنند حداقل یکبار گذرشان به این ایستگاه و خط خواهد افتاد.
در صورتی که برای رفت و آمد در استانبول از مترو استفاده کنید باید حتماً از این موضوع اطلاع داشته باشید که بلیت رفت و آمد با این مترو به صورت آزاد برای هر نفر ۴ لیر و در صورت تهیه کارت مترو ۲۵ لیر خواهد بود و استفاده از مترو برای کودکان کمتر از ۶ سال نیز کاملاً رایگان می‌باشد.
شما می‌توانید برای سفرهای درون شهری خود در شهر استانبول از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب از مترو استفاده نمایید.

تونل مارماری استانبول، تحقق آرزوی 150 ساله ترک‌ها

در پایان امیدواریم مطالب فوق در تور استانبول راه گشای شما عزیزان بوده و تونل مارماری استانبول را به شما معرفی کرده باشد.
آرزومندیم در سفر پیش رو همراه عزیزان و همراهانتان نهایت لذت را ببرید.