تونل قدیمی استانبول در آستانه ۱۴۴ سالگی

ترکیه کشور صنعتی خاورمیانه که به‌طور همزمان در دو قاره آسیا و اروپا سهم دارد به دلیل همسایگی با کشورهای توسعه یافته صنعتی در اروپا همواره در بحث علم و تکنولوژی سریع‌تر از دیگر همسایگان خود گام برداشته و به‌گونه‌ای پیشتاز بوده است و تکنولوژی‌های روز بسیار سریع مسیر خود را به این کشور می‌پیموده است. تونل قدیمی استانبول نمونه‌ای از این ابداعات و استفاده از تکنولوژی روز در این شهر است که در زمان خود بسیار منحصربه‌فرد و بدیع بوده است. اگر در فکر تهیه بلیت تور استانبول هستید و یا در این شهر به سر می‌برید مطمئناً گذرتان به تونل قدیمی استانبول خواهد خورد. وقتی از طریق مترو ایستگاه‌های کاراکوی به بی اغلو را طی می‌کنید بد نیست بدانید از نخستین خط تونل زیرزمینی آسیا و دومین نمونه جهانی آن گذر می‌کنید.

تونل قدیمی استانبول در آستانه 144 سالگی

درباره تونل قدیمی استانبول Tünel

در صورتی که برای تفریح و یا امور کاری به ترکیه و شهر استانبول سفر کنید بی‌شک حداقل یک‌بار از مترو این شهر گذر خواهید کرد. در تور استانبول که هستید هنگام سوارشدن به مترو بد نیست این موضوع را به خاطر آورید که سوار بر دومین مترو زیرزمینی جهان شده‌اید که در آسیا نخستین نمونه موفق اجرا شده محسوب می‌شود.

تونل قدیمی استانبول (Tünel) یک خط قدیمی و تاریخی مترو زیرزمینی است که در شهر استانبول ترکیه و در شمالی‌ترین بخش ساحل شاخ طلایی واقع شده است. تونل قدیمی استانبول دارای تنها دو ایستگاه زیرزمینی است که چهارراه‌های کاراکوی و بی اغلو را به یکدیگر متصل می‌نماید. این تونل به سطح دریا بسیار نزدیک بوده و با طول ۵۷۳ متری در زیر شهر استانبول ساخته شده است.

تونل قدیمی استانبول در تاریخ ۱۷ ژانویه ۱۸۷۵ میلادی رسماً افتتاح شده و یکی از قدیمی‌ترین خطوط مترو زیرزمینی جهان پس از خطوط مترو شهری زیرزمینی لندن (۱۸۶۳) به شمار می‌آید. طول این تونل زیرزمینی چیزی معادل ۵۷۳ متر و عرض آن ۶٫۷ متر و ارتفاع آن ۴٫۹ متر بوده است. شیب تونل بین ۲ تا ۱۵ درصد متغیر است به‌گونه‌ای که قسمت خروجی تونل قدیمی استانبول ۶۱٫۵۵ متر بالاتر نسبت به ورودی آن واقع شده است. علی رقم کوتاهی این تونل که به نظر بسیار بی‌فایده می‌رسد باید اذعان داشت که همین تونل با دو خط ریلی خود توانسته نقش بسزایی در حل معضل ترافیکی شهر استانبول ترکیه بازی کند.

تونل قدیمی استانبول در آستانه 144 سالگی

تاریخچه تونل قدیمی استانبول Tünel

در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی دو محله پرا (pera) یا همان بی اغلو امروزی و گالاتا (galata) کاراکوی کنونی به قلب تجاری و مالی قسطنطنیه (استانبول) و قلمرو عثمانی مبدل شده بودند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی و بانک‌ها و شرکت‌های بیمه دفتر مرکزی خود را در این دو محله گشوده بودند و به‌وسیله یک تپه بلند به دو بخش تقسیم‌شده بودند.
در بالای تپه و ناحیه Pera سفارتخانه‌های خارجی، هتل‌ها و بازارهای تجاری بوده و در پایین تپه و بخش Galata بانک‌ها و سازمان‌های بهابازار و اوراق بهادار قرار داشتند. جابه‌جایی‌ها بین این دو منطقه فوق‌العاده زیاد بود به‌طوری‌که خیابان اصلی فی‌مابین این دو منطقه که Yüksek Kaldırım نام داشت، روزانه شاهد جابه‌جایی ۴۰٫۰۰۰ نفر بین دو بخش تپه بود.

تونل قدیمی استانبول در آستانه 144 سالگی

در سال ۱۸۶۷ یک مهندس فرانسوی به نام Eugène-Henri Gavand برای تفریح و گردش وارد استانبول شد. وی در طی اقامتش در استانبول از جمعیت انبوهی که در این دو بخش مرکزی شهر دررفت و آمد بودند به ستوه آمد و به این فکر افتاد که این دو منطقه باید برای کاهش بار جمعیتی عبوری به‌وسیله یک راه آهن زیرزمینی به یکدیگر متصل شوند. وی طرح اولیه پروژه‌ای برای این منظور را رسیم کرد و پس‌ازآن به فرانسه بازگشت. گاواند مجدداً در سال ۱۸۶۸ به قسطنطنیه بازگشت و طرح تکمیل شده پروژه خود را به مسئولین ترکیه ارائه نمود.

در تاریخ ۱۰ ژوئن سال ۱۸۶۹ سلطان بزرگ عثمانی، سلطان عبدالعزیز اختیارات لازم برای ساخت یک راه آهن زیرزمینی را به گاواند فرانسوی داد. ساخت و سازهای تونل قدیمی استانبول در تاریخ ۳۰ جولای ۱۸۷۱ رسماً آغاز شد اما پس از مدتی با ایجاد درگیری مئات شرکت اجرا کننده طرح و مالکین زمین برای مدتی متوقف شد و کارهای ساخت و ساز به تعویق افتاد و سرانجام با تأخیر بسیار در تاریخ ۱۷ ژانویه ۱۸۷۵ تکمیل شده و برای ارائه خدمت آماده شد. تونل قدیمی استانبول قادر بود مسافران را در کمتر از دو دقیقه از کاراکوی به بی اغلو جابه‌جا نماید.

تونل قدیمی استانبول در آستانه 144 سالگی

بازدید از تونل قدیمی استانبول Tünel

برای دیدار از تونل قدیمی استانبول نیاز نیست راه دوری بروید, کافی است خود را به اولین و نزدیک‌ترین ورودی ایستگاه مترو در شهر برسانید و در ایستگاه‌های کاراکوی و بی اغلو پیاده شوید. به این شکل شما در نخستین بخش مترو زیرزمینی این شهر و در تونل قدیمی استانبول خواهید بود و از نزدیک بخشی از تاریخ این شهر را که در اعماق زمین قرار گرفته به چشم خواهید دید.
برای شما عزیزان از صمیم قلب سفری رؤیایی و لذت بخش در تور استانبول آرزو می‌کنیم.

تونل قدیمی استانبول در آستانه 144 سالگی