کشف افسانه ی پرنسس ۱۸ ساله و ناکامی دو عاشق در برج دختر در استانبول

برج لئاندر در استانبول یا همان برج دختر که به Maiden’s Tower مشهور است، یکی از آثار تاریخی موجود در کشور ترکیه بشمار می‌رود. سالانه گردشگران زیادی به علت شهرت این برج به بازدید آن می‌آیند. اگر از آن دسته افرادی هستید که پیش از سفر به یک مکان علاقه دارید اطلاعات مفید آن را داشته باشید می‌توانید با ما همراه شوید تا در کنار افسانه‌های مربوط به برج دختر، تاریخچه آن و اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی بازدید از برج دختر را به شما انتقال دهیم.

کشف افسانه ی پرنسس ۱۸ ساله و ناکامی دو عاشق در برج دختر در استانبول

تاریخچه‌ی برج دختر

برج دختر دارای تاریخچه زیادی بوده و در دوران امپراتوری روم باستان، از جزیره‌ای که برج دختر در آن واقع شده است به عنوان ناحیه گمرک و نقطه کنترل بازرگانی و صادرات و واردات استفاده می‌شد. همچنین برج دختر در گذشته به عنوان فانوس دریایی نیز بوده است. امروزه یکی از مکان‌هایی که استانبول را به آن می‌شناسند برج دختر می‌باشد. این برج در کنار تنگه بسفر قرار دارد و همانطور که میدانید از آنجا که استانبول به دو ناحیه اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود، تنگه بسفر در ساحل آسیایی شهر واقع شده است.

اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه این برج شما را راهنمایی کنیم لازم است بدانید که ساخت برج دختر به قرن پنجم میلادی باز می‌گردد. آن هنگام حاکمان یونانی منطقه به منظور کنترل کشتی‌هایی که از تنگه بسفر عبور می‌کردند، همچنین جمع آوری مالیات و عوارض عبور، برج را در این محل احداث کردند. پس از آن ادامه جمع آوری این مبالغ توسط رومی‌ها ادامه یافت و در دوران بیزانس حاکم روم منطقه یک زنجیر به این تنگه اضافه کرد و به این طریق توانست عبور و مرور کامل کشتی‌ها را تحت نظر داشته باشد. اما از زمان دوره امپراتوری عثمانی‌ها کاربرد برج تغییر کرده و از آن به عنوان فانوس دریایی استفاده شد.

کشف افسانه ی پرنسس ۱۸ ساله و ناکامی دو عاشق در برج دختر در استانبول

افسانه‌هایی راجع به برج دختر

داستان‌های زیادی در رابطه با افسانه برج دختر نقل شده است. اما دو افسانه بیشتر از افسانه‌های دیگر، سینه به سینه منتقل شد. یکی از آنها به دو عاشق ناکام برمی‌گردد. یکی از آنها دختری زیبا از کاهنان بنای مذهبی آفرودیت بوده و هیرو نام داشته است و دیگری مرد جوانی به نام اینده که معشوق نیرو بوده است نقل است که لیندو در هر شب برای دیدن هیرو مسیر طولانی کانال را شنا کرده و خود را به جزیره می‌رسانده است. هیرو نیز برای اینکه مسیر شنای لیندو مشخص باشد در بالای برج آتشی را روشن می‌کرده. در یک شب طوفانی نقل است که آتش روشن شده توسط هیرو به سبب باد شدید خاموش می‌شود. به همین دلیل لیندو راه خود را در تاریکی شب گم می‌کنند و غرق می‌شود. فردای آن روز هنگامی که جسد لیندو پیدا می‌شود هیرو غم دوری از معشوق خود را تاب نمی‌آورد و به همین دلیل خودکشی می‌کند.

افسانه دیگری که از این برج نقل می‌شود راجع به یک شاهزاده خانم بیزانسی است که هنگام به دنیا آمدنش پیشگویان دربار پیش بینی می‌کنند که این شاهزاده خانم در ۱۸ سالگی در اثر مارگزیدگی خواهد مرد. پدر او امپراطور قدرتمندی بود و برای حفظ و صیانت از جان فرزند خود بر آن شد تا از او به شدت محافظت نمایند. به همین دلیل وی را به برج مشهور قصه فرستاد و به هر نحو تلاش می‌کرد تا فرزند خود را از مارگزیدگی در ۱۸ سالگی محافظت کند، تا طلسم باطل شده و بتواند زنده بماند. اتفاقی که در تولد ۱۸ سالگی این شاهزاده خانم می‌افتد، باعث حیرت همگان می‌شود. در روز تولد ۱۸ سالگی پدر او جشن بزرگی را می‌گیرد و هدایای ارزنده و نفیسی را در داخل جعبه‌هایی قرار می‌دهد. هنگامی که شاهزاده خانم این هدایا را باز می‌کند متوجه مخفی شدن مار سمی در آن نمی‌شود و تقدیر در نهایت گریبان گیر این شاهزاده خانم می‌شود. او در تولد ۱۸ سالگی بر اثر مارگزیدگی از دنیا می‌رود و پیشگویی پیشگویان به حقیقت می‌پیوندد.

نمودهایی از شهرت برج دختر

برج دختر همانطور که گفته شد تقریباً جزء یکی از نمادهای استانبول به شمار می‌رود و شهرتی خاص را دارا می‌باشد. البته اشاره به این برج در رویداد‌های متفاوتی باعث شهرت دو چندان آن نیز شده است. اگر فیلم‌های جیمز باند را دیده باشید، در یکی از نسخه‌های آن در سال ۱۹۹۹ به‌نام The world is not enough بخش‌هایی در این برج تصویربرداری شده که باعث نشان دادن برج دختر به تمامی علاقمندان به این مجموعه مشهور جیمز باند شده است. همچنین در بازی کامپیوتری دیگری به نام Assasin’s Revelations :Creed نیز قسمتی از بازی با این برج سر و کار دارد و در آن شخصیت اول بازی به اسم نیکولو پلو باید در بخش پایین این برج سازه‌ای جهت پنهان کردن کلید مشهور در بازی ایجاد کند.

امکانات برج دختر

از امکانات دیگر برج دختر می‌توان به کافه ای که در آن قرار دارد اشاره کرد که در این کافه رستوران های سنتی ترکیه‌ای و بین‌المللی سرو می‌شود. هزینه این کافه رستوران هم معقول است و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که منوی این کافه رستوران چندان هم ارزان نیست. به هر حال به شما توصیه می کنیم که هنگام بازدید از برج، منظره رستوران را مشاهده کنید و چشم انداز بی نظیر آن را تجربه بفرمایید. همچنین امکان دیگری که در این منطقه وجود دارد یک موزه است که بلیط ورودی آن رایگان می‌باشد.

همچنین از طرف بازدیدکنندگان این برج به شما توصیه می‌شود که در زمان عصر و هنگام غروب آفتاب به آنجا بروید تا بتوانید از مناظر زیبای آن لذت ببرید. در کمتر از یک نیم مایلی اطراف برج دختر شما می‌توانید از موزه هنرهای مدرن استانبول نیز دیدن فرمایید. این موزه بدلیل ساختار نشان دهنده‌ی فرهنگ کنونی مردم، بسیار مورد توجه واقع شده است و شما می‌توانید از آثار هنری مدرن ترک‌ها در آن دیدن کنید.

کشف افسانه ی پرنسس ۱۸ ساله و ناکامی دو عاشق در برج دختر در استانبول

دسترسی و مسیر برج دختر

همانطور که می‌دانید برج دختر در داخل یک جزیره قرار دارد و از روشی که به شما معرفی می‌کنیم می‌توانید به آن برسید. از هر دو سمت تنگه امکان اجاره قایق به سمت جزیره موجود می‌باشد که این قایق ها را در منطقه کاباتاش یا لاساجاک می‌توانید پیدا کنید. با پرداخت تنها ۲۰ لیر ترکیه می‌توان از طریق این قایق‌ها به جزیره رسید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا به جزیره برسید حدود ۱۰ دقیقه است و توصیه می‌شود حتماً زمان بندی قایق‌ها را در نظر بگیرید.

امیدواریم از تور استانبول خود لذت ببرید.

آدرس برج دختر

(Istanbul, Turkey (Uskudar

شماره تلفن برج دختر

۴۷ ۴۷ ۳۴۲ ۲۱۶ ۹۰+