بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول عجیب ترین تجربه ی خرید

گردشگران افراد و اشخاص زیادی هر ساله از سرتاسر جهان به استانبول پایتخت فرهنگی دنیا در سال ۲۰۱۰ سفر می کنند اما تمام این افراد دلایل مختلف و خاص خود را برای شرکت در تور استانبول دارند. بعضی از اشخاص نه تنها برای لذت بردن از ساختمان‌ها و بناهای فرهنگی هنری, برای ساحل و دریای فوق العاده, لذت بردن از هوای دل‌چسب و مناظر سرسبز و رویایی از استانبول بازدید می کنند بلکه بیشتر برای بازدید از مراکز خرید متعدد و غول آسای تور استانبول استفاده می‌کنند.
با ما همراه باشید تا اینجا به یکی از متفاوت ترین بازارها در قلب شهر استانبول بپردازیم.

بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول عجیب ترین تجربه ی خرید

تاریخچه و درباره بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول

بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازار های سرپوشیده در جهان است که ۶۱ راهرو دارد و بیش از چهار هزار غرفه و مغازه دارد که هر روز تقریباً به این ۲۵۰ هزار نفر تا ۴۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد در سال ۲۰۱۴ شماره یک لیست پر مخاطب ترین و پر بازدید ترین مکان های توریستی شهر با جمعیتی بالغ بر ۹۱ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بازدید کننده دارد. بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  همیشه به عنوان یکی از اولین بازارهای دنیا یاد می‌شود.
این بازار تا زمان بازسازی پس از زمین لرزه سال ۱۸۹۴ مغازه نداشت و تاجران در دو طرف راهرو بغل هم در غرفه های خود روی صندلی های چوبی نشسته بودند اما حال این وضعیت عوض شده است. هر کدام از این غرفه ها فضایی بالغ بر تا ۴ متر را اشغال می‌کنند و در زبان ترکی همان غرفه نام گذاری می شوند.
البته غرفه داران و مغازه داران بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  روش کار خاص خود را دارند آنان برای جلوگیری از جرایم کالاهای با ارزش خود را در قفسه ها و یا کابینت های داخل غرفه قرار می‌دهند این ها را در معرض نمایش نمی گذارند فقط لباس ها را در ردیف های طولانی آویزان می کنند یک مشتری بالقوه می تواند جلوی فروشنده بنشینند و صحبت کنند و با آرامش یک لیوان چای یا قهوه بخورند آنها بسیار مهمان نواز هستند.
در پایان روز هر غرفه با پرده های ضخیم بسته می شود یکی دیگر از خصوصیت های بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  کمبود کامل تبلیغات بود این مکان همان‌طور که در مشرق زمین همه جا معامله‌گران کالاهای مشابه با هم در یک جاده متمرکز می شدند و این محل را به دست آوردند. نام آن محل نیز معمولاً عنوان کار همین تاجران و معامله گران بود این جا بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  اولین بار معاملات طلا انجام می گرفت که به همین علت این نوع روی این عرصه ماند به طوری که یکی از ۶۱ راهرو این بازار مربوط به این صنف که یکی از مهم‌ترین راهروهای می باشد.
بخش اصلی این بازار تشکیل شده است جواهرفروشان کالاهای تزیینی تسلیحات نظامی و فروشندگان کریستال بودند اما هسته مرکزی بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  تجارت ابریشم بود محل کسب و کار پارچه صندل فروشان است. جایی که هزاران کفش از رنگهای مختلف وجود دارد به این علت که امپراتوری عثمانی قوانین عرفانی برای رنگ کفش ها ثبت کرده است که این رنگ بندی به گونه زیر است کفش‌های زرد برای مسلمانان آبی برای یونانیان ارتودوکس و رنگ سیاه برای یهودیان و قرمز برای ارمنیان بود که در طبقات بالای قفسه ها قرار دارد. مکان بازار ادویه جات گیاهی نیز بود که بعدها در بازار مصر متمرکز شد که در نزدیکی جواهرات بازار زره و سلاح و بازار قدیمی کتاب قرار داشت.
این نوع سازمان ها به تدریج ناپدید شد هرچند امروزه تمرکز کسب و کار در کنار جاده ها بیشتر شده است.دست بند طلا, جواهرات, النگو های تزیینی و قیمتی, تابلو فرش, چرم و لباس های با ارزش, لوازم خانگی, مبلمان و عتیقه جات در بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  به فروش می‌رسند.
در اصل دلیل اصلی متمرکز شدن این تاجر ها در زمان قدیم به خاطر برقراری امنیت علیه دزدان, آتش سوزی و غیره بود.تمام دروازه های بازار شب ها بسته بود و بازار توسط نگهبانانی که توسط ادارات بازرگانی استخدام شده بودند و حقوق آن‌ها به وسیله این افراد پرداخت می‌شود تحت نظارت قرار گرفت و برای دسترسی به این مکان بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  در طول شب نیاز به حکم پیچیده امپریالیستی بود.
اما بازار بزرگ در حال حاضر یک مجموعه پررونق است که تعداد کارکنان آن حدود ۲۶ هزار نفر می باشد که روزانه جمعیت بسیار زیادی بازدید کننده دارد و یکی از نشانه های مهم گردشگری استانبول است.
بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول باید با مراکز خرید مدرن غول آسا در استانبول رقابت کنند اما یکی از ویژگی های این مجموعه نسبت به این مراکز زیبایی منحصر به فرد آن است که انسان را شیفته این مکان می کنند به دعای رئیس انجمن صنعتگران بازار بزرگ در سال ۲۰۱۱ تولد ۵۵۰ سالگی خود را جشن می گرفت پربازدیدترین جزیره جهان شعر شناخته شد و در سال ۲۰۱۲ پروژه بازسازی این مجموعه که شامل سیستم های زیربنایی گرمایش و روشنایی بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  بود فعالیت خود را شروع کرد.
علاوه بر این موارد که مورد بازسازی قرار گرفت در نهایت این پروژه باید مشکلات بزرگ بازار را حل کنند که برای مثال می توانیم به این نکته اشاره کنیم که در کل بازار حتی یک مکان برای توالت تأسیس نشده است. علاوه بر این فقدان کنترل در سالهای گذشته بسیاری از نمایندگان برای حذف ستون ها و دیوارهای سنگی که فضای بسیار زیادی از مغازه های خود را اشغال کرده بودند را جایگزین کردند و سقف بازار را با بتون پوشاندند که به علت پیشگیری خطرات زلزله می باشد.

بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول عجیب ترین تجربه ی خرید

بازدید بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول

بازدید از بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول حتماً توصیه می شود چرا که یکی از خاص ترین تجارب تور استانبول خرید و در یکی از بزرگ ترین بازارهای دنیا میزبان شما و خانواده تان است هرچند این مکان بسیار شلوغ است و تنوع محصولات بسیار زیاد است اما بدون شک شما دست خالی از این بازار بیرون نمی آید.
بازار بزرگ هر روز از ساعت ۹ الی ۷ شب باز می باشد به غیر از روزهای یکشنبه و تعطیلات بانکی.

بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول عجیب ترین تجربه ی خرید

دسترسی بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول

راه های رسیدن و دسترسی به بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول  خیلی سخت نیست حال شما می توانید از مترو یا تاکسی استفاده کنید اما اینجا ما برای شما آسان ترین راه را پیشنهاد می کنیم آسان ترین راه گذر کردن از خیابان Divan yol است جایی که واگن های زمینی قرار دارند کافیست شما از Topakapi و aya sophia دور شوید اولین خیابان بزرگی که مشاهده می کنید به سمت راست بپیچید آن موقع شما می توانید پارچه ها و غرفه های بازار را مشاهده کنید.
و در آخر امیدوارم از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم لذت برده باشید و اینکه ما را بر سفر تور استانبول انتخاب کردید تشکر و قدردانی می‌کنیم

آدرس بازار بزرگ Grand bazar Kapalıçarşı استانبول

Beyazıt Mh., 34126 Fatih/Istanbul, Turkey