مسجد سلطان علاءالدین یکی از مهیج‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی آنکارا

احتمالاً در تور آنکارا خود برای صرفه‌جویی در زمان به دنبال بهترین مکان‌ها برای بازدید می‌گردید. مسجد سلطان علاءالدین یکی از آثار تاریخی شهر آنکارا است که بازدید از آن را به‌هیچ‌وجه در تور آنکارا نباید از دست بدهید.
مسجد سلطان علاءالدین در مرکز محله‌ای به نام بیپازاری ساخته‌شده است.
این مسجد قدیمی‌ترین مسجد شهر آنکارا است و همچنان محلی برای عبادت عموم مردم شهر آنکارا به‌حساب می‌آید.
تاکنون تاریخ ساخت این مسجد به‌صورت دقیق مشخص نشده است.
بر طبق یک کتاب قدیمی که دریکی در درب‌ها نوشته‌شده است آناتولی سلجوقی دوم که از نسل کیلیکسلان بود، دستور ساختش را به محی‌الدین مسعود شاه داده است تا محلی باشد برای عبادت مردم و  تاریخ ساخت مسجد سلطان علاءالدین را به ۱۱۷۸ میلادی اعلام کرده است.

حتماً می‌خواهید بدانید چه چیزی مسجد سلطان علاءالدین را به یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و دیدنی شهر آنکارا تبدیل کرده است.شما می‌توانید در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل مسجد علاءالدین را در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

 

گذری کلی بر مسجد سلطان علاءالدین آنکارا

ساختمان مسجد سلطان علاءالدین قدیمی‌ترین ساختمان از دوران سلجوقیان در شهر آنکارا به‌حساب می‌آید.
گفته می‌شود این مسجد در ابتدا به دستور یکی از پادشاهان سلجوقی از شیشه ساخته و بعدها و طی تعمیرات به شکل امروزی درآمده است.
اولین منبر در این مسجد در سال ۱۱۹۷ میلادی به دست آناتولی سلجوق سلطان علاءالدین ساخته شد.در حدود نیم‌قرن بعد مسجد سلطان علاءالدین به دست کیقباد تعمیر شد و پس‌ازآن به اسم مسجد علاءالدین نامیده شد.

درهرصورت ساختمان فعلی مسجد سلطان علاءالدین در شهر آنکارا براثر تعمیرات و تغییرات و بی‌لیاقتی  حاکمان شکل اصلی خود را ازدست‌داده است. ولی همچنان با حفظ ویژگی‌های خاص خود، ارزشمندی خود را به‌عنوان یک مکان تاریخی که بیانگر تاریخ شهر آنکارا است برای مردمان ترکیه حفظ کرده است.

تمامی دیوارها،سقف‌ها،فونداسیون،پنجره‌ها،حاشیه سقف‌ها در طی سالیان متمادی و طی تعمیراتی که در این مسجد انجام‌شده‌اند تغییر کرده به شکل امروزی که ما شاهد آن هستیم، درآمده‌اند.

 

ساختمان بیرونی مسجد سلطان علاءالدین؛ نقشه مسجد

مسجد سلطان علاءالدین در محله‌ای از شهر آنکارا ساخته‌شده که داری فراز و نشیب‌های بسیاری است.
این مسجد بر روی شیبی که از شرق به غرب کشیده شده ساخته‌شده است و از داخل مسجد قسمتی که برای نماز گذاران است با یک‌راه پله که شامل  ۶ پله هست و به سمت شرق می‌رود و سطحی صاف را ایجاد می‌کند، که امروزه به‌عنوان ورودی حیاط مسجد استفاده می‌شود.

در شمال مسجد سلطان علاءالدین ۶ ستون وجود دارد و هر چه از سمت شرق مسجد به سمت غرب بیاییم، شاهد افزایش تخته چوب‌های مسطح که بارنگ قهوه‌ای تیره بسیار جذابی رنگ‌شده‌اند، هستیم  که به‌عنوان یک قسمت اضافی برای زنان ساخته‌شده است.

مسجد علاءالدین دارای جزئیات فوق‌العاده تماشایی است پس هرگز در تور آنکارا دیدن از این مکان را فراموش نکنید در ادامه با ما باشید تا شمارا با قسمت‌های دیگر مسجد آشنا کنیم.

 

دکوراسیون داخلی مسجد سلطان علاءالدین

اکثر مواد استفاده‌شده در مسجد سلطان علاءالدین چوبی هستند.درمجموع ۱۶ پنجره نورگیر در این مسجد استفاده‌شده است که ۲ پنجره در سمت شمالی درب ورودی، ۲ پنجره در بالای آخرین قسمت داخلی مسجد، سه پنجره در غرب سه پنجره در پایین مسجد ۵ تا در بالای مسجد و سه پنجره که در قسمت زنان وجو دارد. پنج پنجره در دیوار حبابی کوچک‌تر از پنجره‌های دیگر  و به شکل مربع در وسط هستند.

سقف مسجد نیز از چوب ساخته‌شده و یک لبه‌ی پله‌ای به سمت بیرون دارد، که شکل یک قاب است. قسمت بزرگی از این قاب با دست‌نوشته‌های خطی و قسمت داخلی سقف با کنده‌کاری‌هایی به شکل ستاره  و اشکال هندسی تزیین‌شده.

در سمت دیواری که درب ورودی مسجد سلطان علاءالدین قرارگرفته از دو طرف پلگآن‌های چوبی برای دسترسی به طیقه بالای مسجد را مشاهده می‌کنید.
زمین مسجد نیز با موکت قرمزرنگی که بارنگ دیوارهای مسجد همخوانی فوق‌العاده‌ای دارد پوشیده شده.

در جنوب غربی مسجد دروازه کوچکی وجود دارد که گفته می‌شود تونلی از آن و از زیر مسجد سلطان علاءالدین می‌گذرد و به مسجد حاجی بایرام و سولوهان می‌رسد که امروزه راه عبور آن مسدود می‌باشد.

 

مناره‌های مسجد سلطان علاءالدین

گفته می‌شود مناره‌های مسجد سلطان علاءالدین در تعمیرات سال ۱۴۳۳ ساخته‌شده.این مناره‌ها در شمال غربی مسجد واقع‌شده‌اند.

بدنه این مناره‌ها از آجرهای استوانه‌ای درست‌شده و پس از ۶ ردیف آجر حلقه کمربند مانندی  از جنس درخت گردو به دور مناره پیچیده شده.

 

آثار تاریخی درون مسجد سلطان علاءالدین

مسجد سلطان علاءالدین دارای یکی از قدیمی‌ترین منبرها است.این منبر از جنس درخت گردو است و که یکی از زیباترین آثار موجود از حکاکی و هنر دوران سلجوقی به‌حساب می‌آید.این منبر زیبا با تزئیناتی از جنس آجر و چوب متعلق به قرن ۱۲ می‌باشد که توسط سلجوقیان ساخته و بعدها توسط حاکمین عثمانی تعمیر شده است.

در قسمت بیرونی مسجد سلطان علاءالدین ستون‌های مرمری با دست‌نوشته‌های بسیار ارزشمندی که یکی از اسناد زنده ترکیه و آنکارا هستند پراکنده‌شده‌اند.
که برخی از آن‌ها به دلیل هم‌جوار بودن باسیم و فلز دچار زنگ‌زدگی و برخی دیگر توسط افراد نادان و حاکمان بی‌لیاقت باسیمان  از بین رفته‌اند.

۲ کتیبه قدیمی در دیوار مسجد بر روی طاقچه‌ای با گچ کاری سبک و با آرک‌های تیز وجود دارد که به زبان عربی نوشته‌شده است.

درب ورودی مسجد سلطان علاءالدین که امروزه در مسجد استفاده می‌شود مرمری است ولی درب اصلی یک در از جنس چوب گردو است که در سال ۱۴۳۳ گذاشته‌شده است که امروزه در موزه قوم‌شناسی آنکارا نگهداری می‌شود.

تخت چوبی مستطیل شکل زیبایی که فرش شده و پایه‌های آن با چوب مزین شده در این مسجد وجود داشت.این تخت متعلق به آناتولی سلجوقی قیاسدین سوم بود که از سال ۱۲۶۴ میلادی الی ۱۲۸۳ از آن استفاده می‌کرده .
این تخت به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ترکیه به موزه باستانی استانبول منتقل شد اما بعدها به موزه قوم‌شناسی آنکارا داده شد و امروزه نیز در آنجا نگهداری می‌شود.
در مسجد سلطان علاءالدین قبرهای بسیار قدیمی وجود داشت که در تعمیرات سال ۱۹۸۴ تنها یکی از این گورها باقی ماند و مابقی با بتن پرشده‌اند.
تنها قبر موجود متعلق به شخصی است که به مدت ۴۰ سال امام مسجد علاءالدین بوده.

 

یک روز عالی را در تور آنکارا با بازدید از مسجد سلطان علاءالدین تجربه کنید

مسجد سلطان علاءالدین هم‌جوار با مرکزهای خرید قرارگرفته که می‌توانید پس از بازدید از این مسجد حیرت‌انگیز لذت یک خرید فوق‌العاده را نیز تجربه کنید.

همچنین کافه‌ها و رستوران‌هایی که در قسمت پیاده‌رو و در روبروی مسجد با نوشیدنی‌های مطبوع و غذاهایی لذیذ پذیرای شما عزیزان هستند و فرصت مناسبی را برای گذراندن یک روز مفید در تور آنکارا برای شما فراهم می‌کنند.

 

دسترسی به مسجد سلطان علاءالدین

مسجد سلطان علاءالدین در آنکارا، در خیابان استقلال واقع‌شده است و در محله‌ای به نام بیپازاری قرار دارد.

شما می‌توانید از هر نوع وسیله نقلیه عمومی برای رسیدن به این منطقه بهره ببرید.

 

آدرس مسجد سلطان علاءالدین در آنکارا

İstiklal Mahallesi, 06730 Beypazarı/Ankara, Turkey

در آخر امیدواریم از این مطلب نهایت لذت و استفاده را برده باشید و همچون ما از دیدن مسجد سلطان علاءالدین  و شگفتی‌های آن لذت ببرید و خواهش داریم در زیر این مطلب، تجربیات باارزش خود را در تور آنکارا با ما در میان بگذارید.