مسجد حاجی بایرام Haci Bayram یکی از جاذبه های آنکارا مربوط به ۵۰۰ سال پیش

در تور آنکارا از کارهای مهم بعد از دیدن مراکز خرید و خرید از پوشاک درجه یک ترک دیدن مراکز باستانی و قدیمی این شهر است که شما را با تاریخ ترکیه و همچنین فرهنگ دیرینه مردم شهر آنکارا آشنا می کنند.
از مکان های قدیمی که شما در تور آنکارا باید به آن سر بزنید مسجد حاجی بایرام Haci Bayram در آنکارا است.
ما در تور آنکارا بازدید از مسجد حاجی بایرام Haci Bayram را که یکی از مساجد بزرگ شهر آنکارا در کنار مسجد کوجاتپه است و قدمت ۶۰۰ ساله دارد را به شما پیشنهاد می کنیم.

با ما در این مقاله همراه باشید تا درباره مسجد حاجی بایرام Haci Bayram و تاریخ آن و اینکه در آن چه چیزهایی را می بینیم بیشتر بدانید.

درباره حاجی بایرام مسجد حاجی بایرام Haci Bayram واقع در منطقه اولوس آنکارا

حاج بایرام ولی Haci Bayram نام اصلی او نومان بن کویونلوکا احمد است و در روستای به نام سولفاسول در نزدیکی آنکارا در حدود سال ۱۳۵۰ میلادی متولد شده است،عارف و صوفی بزرگ بود که مکتب صوفی گری بایرامی را تاسیس کرد.
او در آنکارا و بورسا تحصیلات ابتدای خود را به پایان رسانده و بعد از آن در مدرسه الهیات شناخته شده به نام “کارا مدرسه” تحصیلات فقهی و صوفی خود را به اتمام رساند.

مسجد حاج بایرام ولی Haci Bayram در محله اولوس در آنکارا قرار دارد و در جوار این مسجد معبد قدیمی آگوستوس و روم قرار دارد، که مربوط به دو قرن قبل از میلاد مسیح است.
مسجد حاج بایرام ولی در ابتدای قرن پانزدهم به سبک سلجوقی ها ساخته شده است و در قرن ۱۶ توسط معماری که برای حکومت عثمانی کار می کرد به نام سنان بازسازی و نوسازی گردیده است.
به همین خاطر ظاهر و نمای  بیرونی مسجد حاج بایرام بیشتر شبیه سبک معماری قرون هفدهم و هجدهم و کمی جدید تر است.

معماری و ساخت مسجد حاجی بایرام در آنکارا

مسجد حاجی بایرام Haci Bayram از آنجا که در دوران عثمانی ساخته شده است از درون دارای سقف های چوبی کاشی های رنگی و زیبا و آجرهای سبز است که نمای داخلی آن را بسیار زیبا و جذاب کرده است.

ساخت این مسجد در سال ۱۴۲۷ شروع شده و بعد از یک سال یعنی در سال ۱۴۲۸ به اتمام رسیده و تکمیل گردیده است.
ساختمان مسجد حاجی بایرام  ۲۰ متر طول و ۲۰ متر عرض دارد که یک مناره ای با ارتفاع ۵۰ متر در کنار آن قرار گرفته و ارتفاع گنبد اصلی آن ۳۰ متر می باشد، که برای ساختمانی ساخته شده در قرن پانزدهم و شانزدهم میلادی یکی از بلند ترین مساجد ساخته شده در آن دوران است.
برای همین این مسجد از آثار باستانی و همچنین آثار فرهنگی بسیار دیدنی شهر آنکارا و مورد توجه گردشگران و شهروندان آنکارا در زمان می باشد.
در کنار مسجد قبرها و آرامگاه های متعددی وجود دارد که مهمترین آنها متعلق به مقبره حاجی بایرام ولی Haci Bayram است که در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۴۳۲ زندگی می‌کرده.
او دو سال بعد از ساختن این مسجد دار فانی را وداع گفته و در تاریخ ۱۴۳۲ برای او که یکی از بزرگان فرقه صوفی بوده به دستور شاهان عثمانی مقبره ساخته شده است.

بازدید از مقبره حاجی بایرام آنکارا

از آنجا که مقبره حاجی بایرام Haci Bayram در منطقه قدیمی اولوس در آنکارا قرار دارد و این مکان سرشار از جاذبه های توریستی و همچنین بازارهای متعددی است می توانید ضمن بازدید از این محل و مسجد حاجی بایرام Haci Bayram، از معبد آگوستوس و روم همجوار این مسجد می باشد و همچنین بازار اولوس و همچنین موزه تمدن آناتولی دیدن کنید و با یک بار رفتن به محله قدیمی اولوس می توانید از تمامی مکان های ذکر شده و همچنین مکان های دیگری دیدن کنید و لذت ببرید و هم در زمان و هم در هزینه تان صرفه جویی کنید.

در کنار آن می توانید بعد از بازدید از همه اینها در رستورانهای سنتی مرکز بازار سنتی اولوس استراحت کرده و کوفته ها و کباب های سنتی ترکیه را بچشید.
البته لازم به ذکر است که در نزدیکی این مسجد پارک بسیار زیبا قرار دارد و می توانید ساعاتی را در آن با آرامش بگذرانید.
همچنین در فروشگاه های قرار گرفته شده در کنار درب اصلی مسجد میتوانید لوازم مذهبی و هم سوغاتی هایی برای عزیزان خود خریداری کنید.
این فروشگاه ها دارای جلوه های نوری بسیار زیبای هستند که یکی از جاذبه های گردشگری همین محله و مسجد حاج بایرام محسوب می شود همچنین در نزدیکی این مسجد کافی شاپی وجود دارد تا اگر خسته شدید در آن قهوه بنوشید و از بازدیدتان نهایت لذت را ببرید.

دسترسی به مسجد حاجی بایرام در آنکارا

همانطور که در بالا ذکر کردیم مقبره و مسجد حاجی بایرام Haci Bayram در منطقه قدیمی در مرکز شهر آنکارا قرار دارد و دسترسی به آن ضمن داشتن ایستگاه های متعدد اتوبوس و مترو به عنوان برای شما سخت نخواهد بود.
پیشنهاد ما به شما استفاده از مترو است و زمانی که به ایستگاه محله اولوس رسیدید، می توانید با پای پیاده از انواع مکان های گردشگری در این محله دیدن کنید و روزی را در محله اولوس و ضمن بازدید از مسجد حاج بایرام بگذرانید.

در آخرین مقاله امیدوارم تمام اطلاعات لازم در باره ی مسجد حاج بایرام را به شما منتقل کرده باشم از شما خواهش دارم در صورتی که از این مکان زیبا دیدن کردید تجربیات و خاطرات جالب خود را در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.