مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا مسجدی متعلق به سال ۱۲۹۰ میلادی

بعید است به تور آنکارا بروید اما از مساجد قدیمی این شهر که بعضی از آن‌ها مربوط به نزدیک به هزار سال قبل می‌باشد دیدن نکنید. پیشنهاد ما همواره برای مراجعه‌کنندگان به شهر زیبای آنکارا، دیدن مناطق فرهنگی و تاریخی این شهر در کنار مراکز خرید متعدد آن بوده است.
یکی از این مراکز و مسجدهای قدیمی و بسیار تاریخی شهر آنکارا مسجد اصلان خانه Aslan hane است، که در منطقه قدیمی اولوس آنکارا در نزدیکی قلعه آنکارا قرار دارد و مربوط به دوران پادشاه مسعود دوم در حدود سال ۱۲۹۰ است.
با ما در این مقاله همراه باشید تا درباره مسجد اصلان خانه Aslan hane که به نام لیونز دن نیز شناخته می‌شود بیشتر آشنا شوید و درباره آن بدانید.

مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا مسجدی متعلق به سال 1290 میلادی

تاریخچه‌ای از مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا

مسجد اصلان خانه Aslan hane در منطقه قدیمی اولوس شهر آنکارا قرار دارد و ازآنجاکه روی تپه است، دارای ارتفاع ۹۴۷ متری از سطح دریا می‌باشد.
این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای ترکیه است که همچنان روی پای خود ایستاده است.
مسجد اصلان خانه Aslan hane در دوره مسعود دوم از پادشاهان سلجوقی در سال ۱۲۹۰ ساخته‌شده است.
معماری که این مسجد را ساخته است، ابوبکر محمود ebubekr mehmet نام دارد و یکی از معماران بسیار برجسته و مشهور آن دوران بوده است.
این مسجد در آن زمان تحت مأموریت و کنترل دو تا از رهبران فرقه آهی به نام حسام‌الدین husamettin و حسن الدین hasaneddin بوده است.
شاید لازم باشد بدانید فرقه آهی، یک فرقه بودند که در زمان سلجوقیان در منطقه آناتولی یا آنکارای امروزی زندگی می‌کردند و در ۱۳۵۴ که امپراتوری عثمانی آناتولی را فتح کرد از بین رفتند.
مسجد اصلان خان بعد از زمان دو رهبر ذکرشده در سال ۱۳۳۰ توسط یکی دیگر از رهبران فرقه آهی به نام صراف الدین، بعدازآن که مسجد را نام‌گذاری کرد تحت تعمیر و بازسازی قرار گرفت. برای همین نام دیگر این مسجد صراف الدین می‌باشد.
مسجد اصلان خانه Aslan hane همچنین در سال‌های اخیر بارها موردبازسازی و عملیات محکم سازی فونداسیون قرارگرفته است.
این مسجد که به نام‌های اصلان خان، اصلان خانه، مسجد لیونز دن و همچنین مسجد صراف الدین شناخته می‌شود.

مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا مسجدی متعلق به سال 1290 میلادی

معماری و ظاهر مسجد اصلان خانه Aslan hane (لیونز دن)

معماری مسجد اصلان خانه Aslan hane، ازآنجاکه این مسجد از قدیمی‌ترین و اعجاب‌انگیزترین مساجد آنکارا آناتولی است، بسیار معماری جالبی می‌باشد و قطعاً شمارا به شگفتی وا‌می‌دارد.
معماری مسجد اصلان خانه Aslan hane بیشتر از سبک معماری سلجوقیان در همان دوران از تاریخ الگو گرفته است.
جالب اینجاست این مسجد ساخته‌شده از سنگ‌های که از دوران بیزانس و از شهرهای یونان آورده شده است، می‌باشد.

ساختار داخلی مسجد از جنس چوب است و ستون‌ها و سقف این مسجد تماماً از چوب ساخته‌شده‌اند و این چوب‌ها دارای نقشه‌ها و طرح‌های مختلفی می‌باشند که این طرح‌ها بیشتر در سقف و ستون‌ها دیده می‌شود.
محراب داخل مسجد اصلان خانه Aslan hane یکی از زیباترین محراب‌های مساجد ترکیه است که دارای کاشی‌کاری و طرح‌های بسیار زیبای است.
دلیل اینکه این مسجد را اصلان خانه و یا لیونز دن می‌نامند، این است که طرح‌های شیر در دیوارها و سقف و همچنین ستون‌های این مسجد وجود دارد و به خاطر همین این مسجد به نام خانه شیرها یا همان اصلان خانه شناخته می‌شود که به آن اصلان خانه گفته می‌شود.
مسجد اصلان خانه Aslan hane در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به‌طور موقت بسته شد و تحت تعمیرات اساسی و محکم سازی قرار گرفت و امروزه باز است و برای عموم قابل‌مشاهده می‌باشد.
در این بازسازی، سنگ‌ها جلا داده‌شده است و ستون‌ها و دیوارها و سقف‌های چوبی دوباره رنگ‌شده‌اند و روی آن‌ها واکس‌زده شده است تا سالم و نو به نظر برسند.

مسجد اصلان خانه Aslan hane در زمین ۴۰۰ مترمربعی ساخته‌شده است و دارای یک مناره بلند می‌باشد.
سقف چوبی آن توسط بیست‌وچهار ستون بسیار بزرگ چوبی نگهداری می‌شود و مسجد دارای سه در و ۱۲ پنجره بزرگ است و همان‌طور که در بالا گفته شد محراب این مسجد توسط کاشی‌های بسیار زیبا با نقش‌های دوران سلجوقیان تزیین‌شده است.
خوب است بدانید بیشتر مصالح این مسجد از بقایی‌های بناهای خراب‌شده در آن دوران تهیه‌شده است.

مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا مسجدی متعلق به سال 1290 میلادی

بازدید از مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا

بازدید مسجد اصلان خانه Aslan hane از کارهای است که همواره توسط ما به کسانی که به تور آنکارا می‌روند پیشنهاد می‌شود.

در نزدیکی این مکان، ازآنجاکه مسجد اصلان خانه Aslan hane در محله بسیار قدیمی اولوس آنکارا قرار دارد، مکان‌های دیدنی تاریخی زیادی قرار دارد که از آن‌ها می‌توان به موزه تمدن آناتولی و همچنین مسجد سلطان علاءالدین و موزه صنعتی راحمی اشاره کرد.
شما با یک‌بار آمدن به این محله می‌توانید ضمن بازدید از مسجد اصلان خانه، به این مکان‌ها نیز بروید و برای رفتن به این مکان‌ها می‌توانید با پای پیاده مسیری کوتاه را طی کنید.

مسجد اصلان خانه Aslan hane آنکارا مسجدی متعلق به سال 1290 میلادی

دسترسی به مسجد اصلان خانه Aslan hane در آنکارا

مسجد اصلان خانه در نزدیکی محله بسیار قدیمی اولوس قرار دارد و ازآنجاکه این محله در مرکز شهر آنکارا است، دسترسی به آن زیاد سخت نیست و می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. دست رسی مترو در این ناحیه کمی سخت است اما می‌توانید با اتوبوس به خیابان اولوجانلار بیایید و بعدازآن از کوچه اولوک با پای پیاده به خیابان اصلان خانه بروید و در این خیابان مسجد اصلان خانه Aslan hane را خواهید دید.

آدرس مسجد اصلان خانه Aslan hane در آنکارا

Kale Mh., 06240, Kale Sk., 06250 Altındağ/Ankara, Turkey

در آخر امیدواریم که شما در تور آنکارا از این مکان‌های دیدنی و باستانی ترکیه دیدن کنید و ضمن آشنا شدن بافرهنگ و تاریخ سرزمین ترکیه و آنکارا از سفر خود نیز لذت ببرید و اگر تجربه‌ای از دیدار این مکان‌دارید، در زیر این مطلب با ما در میان بگذارید.