مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا Güvenlik Anıtı – Emniyet Abidesi نمادی از آزادی و استقلال ترکیه

ترکیه و مخصوصاً شهر بزرگ آنکارا دارای مکان‌های متعدد دیدنی هستند و هرکدام از آن‌ها گویای قسمتی از فرهنگ و تمدن مردم ترکیه و همچنین مردم شهر آنکارا هستند که در تور آنکارا می‌توانید از تک‌تک آن‌ها دیدن کنید.
یکی از بناهای که با دیدن آن حتماً به حیرت فرورفته و به دانستن داستان پشت سر آن علاقه‌مند خواهید شد، مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا Güvenlik Anıtı – Emniyet Abidesi واقع در پارک گون guven در مرکز شهر آنکارا می‌باشد.

با ما در این مطلب همراه باشید تا درباره مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا و همچنین پیام و مقصود و تاریخچه مختصر از این اثر هنری و تاریخی بیشتر بدانید.

مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا Güvenlik Anıtı - Emniyet Abidesi نمادی از آزادی و استقلال ترکیه

درباره مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه پارک گون Guven در آنکارا

بنای مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه، مجسمه‌ای بسیار بزرگ به طول ۶ متر واقع‌شده در پارک گون Guven در مرکز شهر آنکارا است.
این مجسمه در سال ۱۹۳۴ شروع به ساخت و در ۱۹۳۵ تمام‌شده و در این مکان قرار داده‌شده است.
این پارک که در نزدیکی میدان کیزیلای آنکارا قرار دارد نمادی برای آزادی و همچنین پیشرفت همراه با امنیت برای مردم ترکیه و آنکارا می‌باشد.
در این مجسمه نمادهای دیده می‌شود که در زیر برای شما هرکدام را ذکر و توضیح مختصری درباره معنی آن می‌دهیم:

در اولین نگاه به مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه، متوجه دو مرد قوی‌هیکل زن نیمه برهنه بالباس‌های سنتی ترک مربوط به دوران باستان خواهید شد که هرکدام ابزاری نامفهوم مثل یک سلاح یا یک ابزار کشاورزی را در دست دارند، اما قیافه خشمگین مجسمه سمت راست این اعتماد را به تفسیری می‌دهند که او یک سرباز است که قصد دفاع و پاسداری از خاک ترکیه را دارد.

در سمت دیگر مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه، تصویر ۵ مرد که ۴ نفر مردان قوی‌هیکل نیمه برهنه در پشت ۱ مجسمه بزرگ‌تر نشان‌دهنده فردی به‌عنوان رهبر است قرار دارند.
که این رهبر گویای آتاتورک و همچنین یادبودی از او در جنگ استقلال و آزادی ترکیه است
عده‌ای می‌گویند که این نمادها در کنار ذکر کردن نمایی از امنیت و اطمینان کلی به دولت جدید ترکیه در آن زمان، نمادی برای  کشاورزی و همچنین تلاش مردم برای پیشرفت و آبادانی کشور ترکیه نیز می‌باشد.

در کنار مجسمه اصلی بر روی دیواره‌های کناری آن نقش و نگارهای از افرادی در حال کار کردن، دادوستد ، جنگیدن و کشاورزی وجود دارد که همگی گویای تلاش همگانی برای آبادی ترکیه توسط مردم آن می‌باشد.

همچنین در پایین این مجسمه لوحی قرار دارد که در آن پیامی از آتاتورک به تمام مردم ترکیه آن دیده می‌شود.
در این پیام آتاتورک به مردم ترکیه می‌گویند: “مردم ساکن سرزمین ترکیه، به خودتان افتخار کنید، سخت کارکنید و به خود ایمان داشته باشید”

تمامی این شعارها نشان‌دهنده شور و شوق مردم در سال‌های اولیه جمهوری از ترکیه و همچنین حمایت آزادی از مردم ترکیه است.
لازم است بدانید که تصویر مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه و همچنین نوشته روی آن بر روی اسکناس‌های ۵ لیره‌ای بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۵۲ و همچنین روی اسکناس‌های هزار و لیلی در سال‌های بین ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۶ بوده است.

طول مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه ۳۷ متر است و ۸ متر ارتفاع و ضخامتی به‌اندازه ۲ متر دارد و مجسمه‌های برنزی هرکدام ۶ متر قد دارند

مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا Güvenlik Anıtı - Emniyet Abidesi نمادی از آزادی و استقلال ترکیه

تاریخچه ساخت و نگهداری مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه در آنکارا

هنرمند و معماری اتریشی به نام هولمیستر C.Holzmeister که معمار ساختمان‌های دولتی و حکومت جمهوری ترکیه و همچنین بناهای دیگری در شهر آنکارا بوده است مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه را از جنس پروتز در شهر وین، اتریش شروع به ساخت کرده است.
او این کار را در کارگاه ریخته‌گری خود انجام داده و این مجسمه را از جنس برنز ساخته است و باقی بنای سنگی اطراف مجسمه بعد از انتقال آن به ترکیه در مکان حاضر ساخته و تکمیل‌شده است.
لازم به ذکر است که ساخت بنای سنگی اطراف مجسمه توسط دانشجویان و استادان هنر آن زمان ترکی به نام فرانز ویرت franz wirt تریبرر tribere و آنتون هناک  ساخته‌شده است.
البته بنای شروع‌شده توسط آنتون هوناک anton hanak در سال ۱۳۳۴، توسط یوسف توراک yusuf turak در سال ۱۳۳۵ تکمیل‌شده  و به اتمام رسیده است.

متأسفانه در سال‌های اخیر به‌طور مثال در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ به این بنای یادبود تاریخی آسیب‌های رسیده است، که این آسیب‌ها در سال ۲۰۱۳ توسط معترضان و شورشیان علیه دولت جمهوری ترکیه انجام‌شده است و همچنین قسمتی از آسیب‌ها در سال ۲۰۱۶ توسط نیروهای امنیتی ترکیه برای سرکوب شورشی دیگر در همین پارک انجام‌شده است، که آن‌ها اثرات گلوله‌های پلاستیکی و همچنین سنگ‌های پرتاب‌شده به سمت این مجسمه است.
همچنین در عملیات بازسازی شهر هم به خاطر بی‌دقتی مأموران شهرداری آنکارا، آسیب‌هایی به این مکان رسیده است.

مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا Güvenlik Anıtı - Emniyet Abidesi نمادی از آزادی و استقلال ترکیه

بازدید از بنای مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه در آنکارا

ازآنجاکه پارک گوور Guver و بنای مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه در مرکز شهر آنکارا و در جوار جنوب غربی مهم‌ترین چهارراه‌های آنکارا، یعنی چهارراه و میدان کیزیلای قرار دارد، ضمن بازدید از این پارک و همچنین بنای یادبود می‌توانید از میدان کیزیلای و همچنین مرکز خرید بزرگ کیزیلای که در نزدیکی این پارک قرار دارد دیدن کنید.
همچنین محله کیزیلای دارای فروشگاه‌های برند متعدد و بسیار زیادی است که می‌توانید ضمن بازدید از مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه، از آن‌ها نیز دیدن کنید.
مطمئناً رفتن و بازدید از پارک و مجسمه یادبود زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.
همچنین در کنار بازدید از مجسمه یادبود می‌توانید از دیدن پارک گون Guven و همچنین فواره‌ها و حوض‌های زیبای درون آن و همچنین فضای سبز بسیار قدیمی و درختان بلند آن نیز لذت ببرید.

مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی آنکارا Güvenlik Anıtı - Emniyet Abidesi نمادی از آزادی و استقلال ترکیه

دسترسی به مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه در آنکارا

همان‌طور که گفتم مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه در پارک گوور در مرکز شهر و میدان کیزیلای قرار دارد و دسترسی به آن از آسان‌ترین کارهای است که در تور آنکارا می‌توانید انجام دهید، زیرا که این مرکز دارای ایستگاه‌های اتوبوس بسیار متعدد و همچنین ایستگاه مترو مرکزی کیزیلای می‌باشد، که به‌راحتی می‌توانید بعد از پیاده شدن از ایستگاه مترو به پارک بروید.

جدا از این، ازآنجاکه این مکان در کنار مکان‌های دیدنی بسیاری قرار دارد، امکان دارد بعد از دیدن مراکز نزدیک آن به‌طور مثال مرکز خرید کیزیلای، با پای پیاده به این پارک بروید و از مجسمه یادبود هم دیدن کنید.
پیشنهاد ما به مراجعه‌کنندگان شهر آنکارا همواره همین بوده است.

آدرس پارک و مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه

Devlet Mahallesi, 06650 Çankaya/Ankara, Turkey

در آخر آرزومندیم که این مطلب برای شما مفید باشد و مفهوم کلی مجسمه یادبود امنیت و اعتماد ملی ترکیه را برای شما روشن کرده باشد و همچنین راهنمای خوبی برای شما در بازدید از محله کیزیلای و پارک در تور آنکارا باشد.