گذری به دنیای قدیم در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

هر ساله افراد بسیار زیادی از همه جای دنیا با تهیه تور آنتالیا به این شهر زیبا در کشور ترکیه می‌آیند تا از آفتاب و ساحل مدیترانه‌ای آن و بازدید مکان‌های دیدنی و تفریحی آن دیدن کنند.
اما بازدید از آنتالیا به این محدود نمی‌شود و این شهر باستانی از آن جا که تاریخی چند هزار ساله دارد همواره مقصد دوست داران تاریخ و مکان‌های باستانی هم بوده است.

یکی از همین مکان‌های باستانی که افراد زیادی برای بازدید از آن به آنجا مراجعه می‌کنند، شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا است که در ارتفاعات بالای آنتالیا قرار دارد و شهری متعلق به رومیان باستان می‌باشد و تاریخ آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد.

اگر به این مکان علاقه مند هستید و می‌خواهید از آن دیدن کنید با ما در این مطلب همراه باشید تا همه چیز را درباره شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا، مکان، تاریخچه و همچنین نحوه دسترسی به آن بدانید.

گذری به دنیای قدیم در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

درباره شهر شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا یکی از مکان‌های دیدنی آنتالیا است که علاوه بر داشتن مناظر سرسبز و مناظر طبیعی، یک شهر باستانی مربوط به هزاران سال قبل محسوب می‌شود و می‌توانید در آن با دنیای قدیم ملاقات کنید.

شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری در شمال غرب آنتالیا، در ارتفاع ۱۰۰۰ متری قرار دارد و روی پهلوی جنوب غربی یک کوه و سکوی طبیعی بزرگی در کوه‌های گولوک (که قدیم با نام سولوموس شناخته می‌شده) در رشته کوه‌های توروس استان آنتالیا قرار دارد که دارای ارتفاع ۱۶۶۵ متری می‌باشد.

این شهر باستانی که بالای یک کوه و در ارتفاع قرار دارد و دلیل آن که تا امروز این طور دست نخورده و سالم باقی مانده و دارای طبیعتی بکر در کنار خود می‌باشد هم همین موضوع می‌باشد.
شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا که امروزه به عنوان عجیب‌ترین و قدیمی‌ترین شهر باستانی استان آنتالیا شناخته می‌شود، می‌تواند مکانی عالی برای گذراندن روزی در تور آنتالیا شما باشد اما این را به یاد داشته باشید که برای رفتن به این مکان باید توان بالا رفتن از کو ها را داشته باشید.

شما می‌توانید حین عبور از جاده آنتالیا به سه سمت کوروتلی و در نزدیکی شهرستان ینیز قاهوه Yenicekahve شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا و دیواره‌های خرابه آن را از جاده مشاهده کنید.

گذری به دنیای قدیم در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

تاریخچه شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا توسط شخصی به نام سولیمس که یکی از اهالی شهر باستانی پاسیدیه به نام سولیمس ساخته شده است.
البته به صورت قطعی و شهودی اسنادی در باره شخص ترمسوس و سولیموس که به سازندگان این شهر مشهور هستند وجود ندارد اما در کتاب‌های باستانی و قدیمی نظیر افسانه‌های ایلیاد توسط هومر، این دو شخص را مرتبط با افسانه و داستان‌های قدیمی بلفرون Bellerophon دانسته است.

البته این تاریخ‌هایی که در بالا ذکر شد همگی برای زمان رومی‌ها هستند در صورتی که این هر قبل از آن هم وجود داشته و رومی‌ها آن را در سال ۳۳۳ قبل از میلاد پیدا و تصرف کردند که این در زمان محاصره‌ی ترکیه و این مناطق توسط اسکندر مقدونی بوده است.

از آن جا که این شهر توسط رومیان پس از فتح کاملاً بازسازی و دوباره سازی شده است، اسناد زیادی از تاریخچه‌های قبل از دوران رومی‌ها در دست نیست اما مقاله‌های فراوانی راجع به شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا موجود است که به صورت تخصصی تاریخچه این منطقه باستانی را ذکر کرده و اگر علاقه مند هستید می‌توانید در موزه باستان ترکیه آن‌ها را پیدا و مطالعه کنید.

گذری به دنیای قدیم در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

مکان‌های دیدنی شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا از آن جا که این شهر یک شهر متعلق به چند هزار سال قبل است می‌توانید قسمت‌های مختلفی از شهرهای متداول آن زمان را در این مکان ببینید و از زندگی اجتماعی و حیرت انگیز تمدن‌های قدیم آن هم در این ارتفاع شگفت زده شوید.
البته این مکان به طور کامل حفاری و کشف نشده است اما همین مکان‌هایی که برای بازدید وجود دارد شما را به خوبی با زندگی رومیان باستان آشنا خواهد کرد.

قسمت‌های مختلف شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تئاتر بزرگ: این آمفی تئاتر که دارای ظرفیت ۴۵۰۰ نفر است یکی از حیرت انگیز ترین مکان‌های شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا است که در این ارتفاع قرار دارد و دیرینه‌ی آن به دوران هیلینیستیک بر می‌گردد که در دوران رومی‌ها هم بازسازی شده و گسترش داده شده است. این مکان از برجسته‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های دیدنی شهر قدیمی ترمسوس می‌باشد.
  • تنگه عمیق: که مکان رفت و آمد در زمان‌های قدیم بوده است.
  • ورزشگاه بزرگ: این ورزشگاه برای تشکیل مسابقات ورزشی رقابتی مثل کشتی و پرتاب نیزه در سال‌های باستانی بوده است.
  • پارک ملی: که شامل این مکان و جنگل‌های اطراف می‌شود و می‌توانید از آن و جنگل‌های اطراف که بسیار زیبا و سرسبز هستند هم دیدن کنید. البته پیشنهاد ما این است که این کار را به خاطر خطر وجود حیوانات وحشی با همراهی با تجربه انجام دهید.
  • معبدها: شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا دارای ۶ معبد با اندازه‌های مختلف می‌باشد که هر کدام متعلق به یکی از خدایان باستانی رومی‌ها و یونانی‌ها بوده است که می‌توان از آن‌ها به آمیتیس اشاره‌ای کرد.
  • قبرستان: قسمت‌های اطراف شمالی، غربی و نوبی شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا را قبرستان‌های بسیار بزرگی تشکیل داده‌اند که دارای تعداد زیادی قبر است که متعلق به افرادی است که در گذشته در این مکان می‌زیسته‌اند.
  • آب انبار: یکی از عجایب دیگر شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا آب انبار آن است که آب چشمه‌ها و باران در آن جمع می‌شده تا اهالی شهر به راحتی آب برای آشامیدن و شستشو داشته باشند. حقیقتاً با دیدن این ابتکار آن‌ها در هزاران سال قبل شگفت زده خواهید شد.
  • خیابان‌های ردیفی: که نظم رومی‌ها را نشان می‌دهد و راه‌های رفت و آمد بین خانه‌های شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا بوده است.
  • تالار شورا: از آن جا که حکومت‌های روم باستان به صورت نیمه دموکراسی و دموکراسی عمل می‌کردند، در این مکان باستانی هم یک مکان و تالار برای رای گیری و شورا وجود دارد که بیان گر نظام تمدنی پیشرفته‌ی ساکنان شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا می‌باشد.

در کنار این‌ها در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا می‌توانید طبیعتی بکر متشکل از گونه‌های کمیاب گیاهی و حیوانی را در دل جنگل‌های انبوه کاج پنهان شده‌اند و همچنان دست نخورده و بکر باقی مانده‌اند که همگی تحت نام پارک ملی کوه کولوک ترمسوس از آن‌ها نگهداری می‌شود و همه آن‌ها به علاوه این مکان قدیمی و باستانی تحت نظارت شدید دولت ترکیه و سازمان محیط زیست هستند.

یکی از جاذبه‌های دیگر شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا که می‌توانید تجربه کنید رفتن به لب پرتگاه‌های بسیار زیبای آن و لذت بردن از چشم انداز های طبیعی فوق العاده ی آن است که مطمئناً اگر تا این مکان بروید و از این چشم انداز لذت نبرید بسیار پشیمان خواهید شد.
البته به یاد داشته باشید که مراقب خود و همراهانتان باشید زیرا این پرتگاه‌های بسیار خطرناک هستند.

گذری به دنیای قدیم در شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

بازدید از شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

از آنجا که شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا در ارتفاعات شمال غرب آنتالیا و در ۹ کیلومتری کورکوتلی قرار دارد، شما برای بازدید از این مکان باید اهل پیاده روی و کمی کوه نوردی باشید.
امکان دارد بازدید از شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا در نگاه اول سخت به نظر برسد اما مطمئن باشید زحمت رفتن به این مکان دیدنی آنتالیا نسبت به چیزهای بسیار زیبا و حیرت آوری که می‌بینید بسیار ناچیز است.

برای بازدید از شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا باید بین ساعت‌های ۸ صبح و ۷ بعد از ظهر به این مکان مراجعه کنید و از آن جا که از آنتالیا تا این مکان باید مسافتی یک ساعته را طی کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود از هتل راه افتاده تا در ساعت ۸ به این مکان برسید تا بیشترین بازدید و لذت را ببرید.

قیمت استفاده از تورهای مخصوص شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا که توسط متصدی هتل باید از آن مطلع شوید، دارای قیمتی بین ۴۰ تا ۸۰ لیر هستند.

در کنار بازدید از شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا می‌توانید از روستای دوسمئالتی Dosmealti که در نزدیکی آن قرار دارد و یکی از مرکزهای مهم ترکیه ضمن کارگاه‌های متعدد فرش بافی شناخته می‌شود هم رفته و از آن هم دیدن کنید.
به یاد داشته باشید می‌توانید در این روستا فرش‌ها و گلیم‌های زیبا و متعددی را خریداری کنید و با خود به شهرتان بیاورید.

دسترسی به شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

از آن جا که شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا در روی کوه و ارتفاع حدود ۱۰۰۰ متری قرار دارد، دسترسی به آن ممکن است کمی سخت و چالش بر انگیز باشد و باید مهارت و طاقت یک پیاده روی نسبتاً طولانی و سخت را با شیب داشته باشید تا به درون شهر باستانی دسترسی پیدا کنید.

برای دسترسی به شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا باید از جاده‌ی اصلی آنتالیا به کورکوتلی حدود ۳۰ کیلومتر از آنتالیا دور شوید و در ۹ کیلومتری کوکوتلی می‌توانید از طریق جاده فرعی به نام ینیز قاهوه Yenicekahve به راه پیاده روی منتهی به این مکان دسترسی پیدا کرده و بد از آن با پای پیاده به این شهر باستانی و زیبا بیایید.

البته پیشنهاد ما برای شما این است که با پرسش از متصدی هتل خود با تورهای متعددی که برای شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا برگذار می‌شوند ارتباط برقرار کرده و با مینی بوس ها ی ویژه تور به این مکان بیایید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه تاکسی، ارز راهنمایی‌های تور لیدر هم بهره مند شوید.

آدرس شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

On the Antalya Burdur Road, Antalya 07100, Turkey

شماره تلفن شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا

+۹۰ ۲۴۲ ۲۳۸ ۵۶ ۸۸

در آخر آرزو داریم تا از بازدید خود از شهر قدیمی ترمسوس Termessos آنتالیا نهایت لذت را برده و از تمامی جاذبه‌های توریستی آن در تور آنتالیا بهره مند شوید. امید داریم تا بهترین خاطرات را در مکان‌های دیدنی آنتالیا همراه با همراهانتان رقم بزنید.