مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو، یکی از زیباترین عمارت های آذربایجان

یکی از تورهای پر طرفدار بخصوص در ایران، تور آذربایجان است و در بین شهرهای این کشور تور باکو دارای مشتریان زیادی است چرا که جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی باکو بسیار زیاد هستند و در طول سال توریست‌های زیادی را به خود جلب می‌کنند. یکی از مهمترین دیدنی‌های باکو مرکز فرهنگی حیدر علی اف است که ما در این مقاله در موردان بیشتر صحبت کرده‌ایم.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو، یکی از زیباترین عمارت های آذربایجان

در مورد مرکز فرهنگی حیدر علی اف چه می دانید؟

باید بدانید که مرکز فرهنگی حیدر علی اف یک مجموعه فرهنگی در شهر باکو، پایتخت آذربایجان است. اگر بخواهید در مورد معماری خاص آن اطلاعاتی به دست آورید، باید بدانید که این مجموعه توسط زها حدید معمار بریتانیایی-عراقی طراحی شده‌است و انصافاً بسیار زیبا است. این مرکز فرهنگی در ۱۲ مه ۲۰۱۲ افتتاح شده است و از آن سال تا کنون گردشگران زیادی از آن بازدید کرده‌اند.

در مورد چگونگی بنای این عمارت باید بدانید که این مجموعه یک ساختمان به زیر بنای ۵۷، ۵۰۰ متر مربع است که فرمی چشم نواز و خاص دارد که در ذه هر بیننده‌ای باقی می‌ماند. از خصوصیات مرکز فرهنگی حیدر علی اف باید به سیالیّت و عدم استفاده از گوشه‌های تند آن اشاره کرد که باغعث شده است تا این بنا مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

علت نامگذاری مرکز فرهنگی حیدر علی اف

نام این مجموعه فرهنگی خاص برگرفته از نام اولین منشی جامعه سوسیالیستی آذربایجان و همچنین رییس جمهور آذربایجان از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ به نام حیدر علیف است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو، یکی از زیباترین عمارت های آذربایجان

اطلاعات بیشتر در مورد مرکز فرهنگی حیدر علی اف

در حقیقت این عمارت برای تبدیل شدن به جایگاه اصلی برنامه‌های فرهنگی کشور آذربایجان طراحی شده است، این ساختمان و طرح مخصوص آن در برگیرنده یک تضاد سیاسی است چرا که فرم و هندسه‌ی منحصر به فرد این بنا در مقابل معماری خشک دوران شوروی است که در باکو بسیار ایج بوده است، قرار گرفته است و به جرأت می‌توان گفت که آن را در هم می‌شکند.

از سوی دیگر مرکز فرهنگی حیدر علی نماد احساسات لطیف فرهنگ آذری است و صورت خوش بین یک ملت را به نمایش می‌گذارد که نگاه‌شان رو به سوی آینده است. سبک کاری حدید، طراح مرکز فرهنگی حیدر علی اف، دیکانستراکشن یا ساختارشکنی است که همیشه توانسته به خوبی تصویری متفاوت از ساختارها خلق کند و در این راستا موفق بوده است.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو، یکی از زیباترین عمارت های آذربایجان

طرح مرکز فرهنگی حیدر علی اف نشان دهنده ارتباطی سیال و پیوسته میان درون ساختمان و میدان اطرافش است. در شرح بیشتر باید بدانید که این میدان به عنوان سطح زمین که به تمام قسمت‌های بافت شهر باکو دسترسی دارد خیز برمی‌دارد تا فضای عمومی داخل ساختمان را شامل شود و به این وسیله سلسله مراتب فضاهای به هم پیوسته برای برگزاری انواع مراسمات و اتفاقات فرهنگی معاصر و سنتی کشور آذربایجان را تعریف و تحدید نماید.

در نهایت باید بدانید که ساختمان مرکز فرهنگی حیدر علی اف با حالت بخصوص خود مرز اختلاف مرسوم میان بنای معمارانه و چشم انداز شهری را محو کرده است.

امیدواریم از تور باکو و بازدید از مکان های دیدنی آذربایجان لذت ببرید.