۰۴

آذر
۱۳۹۶

تور استانبول | جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول

ارسال شده توسط: نورگشت/ 1014 ۰

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول

کشور ترکیه به خاطر موقعیت مکانی بسیار مناسب در بین آسیا و اروپا توانسته سالانه میلیون‌ها گردشگر را به‌عناوین‌مختلف جذب نماید. سازمان گردشگری کشور ترکیه برای جذب توریست دست‌به‌کارهای جدید و نوآورانه میزند تا بتواند صنعت گردشگری خود را روزبه‌روز پررونق‌تر نماید.با این تفکر در چندین سال اخیر هم توانسته است سیلی از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب کند یکی از راه‌های جذب گردشگر برگزاری جشنواره‌های متعدد در عناوین مختلف می‌باشد.

کشور ترکیه سعی کرده است که با برگزاری فستیوال‌های بسیار تمامی سلیقه‌های هنری، ادبی، فرهنگی و غیره را به خود جذب نماید.به همین خاطر جامعه هنری ترکیه تصمیم گرفت با توجه به موقعیت بسیار خوب جشنواره‌های در حوزه سینما برگزار نماید.که یکی از این مراسم‌ها جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول نام دارد که دارای علاقه‌مندان بسیاری می‌باشد که از سرتاسر دنیا به شهر استانبول سفر می‌کنند تا در این جشنواره شرکت نمایند. جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول که در زبان ترکی  Uluslararası İstanbul Film Festivali گفته می‌شود.

اولین و قدیمی‌ترین جشنواره فیلم در کشور ترکیه محسوب می‌شود که هرساله در اوایل آوریل در شهر استانبول برگزار می‌شود و همچنین سینماگران ایرانی زیادی که با تور استانبول وارد این کشور می‌شوند از این جشنواره استفاده می‌کنند. جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول توسط بنیاد فرهنگی و هنری استانبول برگزار می‌شود.که هدف اصلی این جشنواره آشنا سازی صنعت سینمای ترکیه به جهان و همچنین معرفی آثار برتر سینمای ترکیه به جهانیان می‌باشد که همین امر باعث شده است که تعداد بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی کشور ترکیه روانه بازارهای بین‌المللی شوند .

زمان برگزاری جشنواره بیت المللی فیلم استانبول

جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول در دو بخش داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود و به برندگان این جشنواره جایزه‌ای به نام (لاله طلایی) اهدا می‌شود. جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول در ابتدا سال ۱۹۸۲ به‌عنوان قسمتی از فستیوال های استانبول بانام هفته فیلم برگزار و معرفی شد اما بعد از گذشت دو سال این جشنواره در سال ۱۹۸۴ به‌طور کاملاً مستقل برگزار شد و در سال ۱۹۸۵ این جشنواره به دو بخش داخلی و بین‌المللی تقسیم گردید.انتخاب و برنامه‌ریزی فیلم‌های جشنواره توسط کمیته انتخاب و هیئت مشورتی انجام می‌شود. این جشنواره شامل یک رقابت بین‌المللی است که فقط به فیلم‌های کاندید شده تعلق می‌گیرد.

در این جشنواره جایزه‌های مختلفی به فیلم‌ها اهدا می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بهترین فیلم بخش رقابتی بین‌المللی – لاله طلایی
  • بهترین فیلم ترکیه‌ای سال
  • بهترین کارگردان ترکیه‌ای سال
  • جایزه ویژه هیئت‌داوران
  • بزرگداشت ویژه
  • بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن (بخش رقابتی بین‌المللی)
  • جایزه افتخاری
  • جایزه دستاورد یک‌عمر
  • جایزه فیپرشی (بخش داخلی و بین‌المللی)
  • جایزه شورای اروپا (FACE)
  • جایزه برگزیده تماشاگران

هرساله تعدادی زیادی از کارگردانان ایرانی که با تور استانبول به این جشنواره می‌روند به شمار است که ازجمله آن‌ها مانی حقیقی،بهمن قبادی،عباس کیارستمی،جعفر پنهای بهرام بیضایی و … می‌توان نام برد.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید