لمس دنیای قدیم اعراب و خانه های آن ها در موزه معماری سنتی دبی Traditional Architecture

دبی امروزه شهری است بسیار مدرن همراه با آسمان خراش‌هایی که با به روزترین دانش معماری ساخته شده‌اند.

یکی از دلایلی که این شهر روز به روز با سرعتی زیاد پیشرفت می‌کند کمبود منابع طبیعی وهمچنین وجود آب هوای سخت آن است که مردمان دبی را به افرادی خلاق و پر مهارت در امر ساخت و ساز تبدیل کرده است که هیچ چیز را به عنوان مانعی برای پیشرفت شهر خود نمی‌بینند.

با تبدیل شدن خانه‌های قدیمی به برج‌ها و آسمان خراش‌های شیشه‌ای و به روز در مدت بسیار کوتاه تنها تعداد معدودی از خانه‌های قدیمی این شهر باقی ماند که امروزه این خانه‌ها به موزه‌هایی که نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین شیوه معماری سنتی شهر دبی هستند تبدیل شدند.

یکی از این موزه‌ها موزه معماری سنتی دبی است که می‌تواند مکان فوق العاده جذابی در تور دبی برای افرادی که به معماری و شیوه‌های معماری سنتی علاقه مندند باشد.

لمس دنیای قدیم اعراب و خانه های آن ها در موزه معماری سنتی دبی Traditional Architecture

موقعیت جغرافیایی موزه معماری سنتی دبی:

موزه معماری سنتی دبی در محله‌ی بسیار قدیمی الشندقیه و در نزدیکی خانه‌ی شیخ سعید ابن مکتوم آل مکتوم (حاکم دبی در سال ۱۹۱۲ الی ۱۹۵۸) و همچنین در مجاور آب نمای معروف دبی بنا شده است.

همچنین موزه معماری سنتی دبی درروبروی هتل عربین کورت یارد قرار گرفته که می‌تواند اقامت گاه مناسبی برای شما عزیزان در تور دبی نیز باشد.

تاریخچه موزه معماری سنتی دبی:

موزه معماری سنتی دبی در واقع خانه‌ی شیخ جمعه ابن مکتوم المکتوم (یکی از سران شهر دبی) می‌باشد که در سال ۱۹۲۸ ساخته شده است.

باتوجه به اینکه شهر دبی حدوداً از قرن بیستم دچار تحولی عظیم شد و به یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان تبدیل شد امروزه موزه معماری سنتی دبی یکی از بهترین مکان‌هایی است که تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم مردم دبی را در گذشته به نمایش می‌گذارد.

مردمان این شهر در گذشته برای ساخت سرپناه از منابع محدودی برخوردار بودند به همین دلیل از موی شتر و بز که سبک و به راحتی قابل حمل است و در عین حال گرم برای ساخت چادر در فصل سرما استفاده می‌کردند. و هنگامی که تابستان فرا می‌رسید به کاشت نخل می‌پرداختند و خانه‌های خود را با برگ و چوب درختان نخل می‌ساختند و در ماهیگیری و صید مروارید نیز از آن استفاده می‌کردند. اما خانه‌های دائمی اغلب با سنگ ساخته می‌شد.

موزه معماری سنتی از مصالح بسیار ساده‌ای از جمله فسیل مرجان‌ها، گچ، سنگ، چوب و برگ درختانی چون صندل و ساج و باالخص بلوک‌های گلی که با مایع خمیری شکلی به اسم ساروج (ترکیبی از خاک و خاکستر قرمز) و یا آهکی که از دریاچه‌ها و چشمه‌ها گرفته می‌شد و روی هم قرار می‌گرفت ساخته شده است.

اگرچه استفاده از مصالح و مواد طبیعی به تهویه هوای این خانه‌ها کمک می‌کرد اما در بعضی از مواقع ساخت برج‌های بادی نیز به عنوان یکی از راه‌هایی برای تهویه هوا استفاده می‌شد.

لمس دنیای قدیم اعراب و خانه های آن ها در موزه معماری سنتی دبی Traditional Architecture

طراحی داخلی موزه معماری سنتی دبی:

حفظ حریم خصوصی و همچنین وجود تهویه هوای مناسب نقش عمده‌ای در ساخت خانه‌های دبی داشتند

این خانه از ۲ طبقه تشکیل شده است که در مجموع شامل ۱۰ اتاق است حیاط مرکزی در وسط خانه و روبروی همه‌ی اتاق‌ها می‌باشد.

مجلس نشستن و یا پذیرایی فقط مختص آقایان و میهمانان مرد بود که در اتاقی جدا از محل اقامت اعضای خانواده بود.

آشپزخانه در قسمتی از حیاط مرکزی واقع شده بود که در بعضی مواقع علاوه بر مکانی برای غذا خوردن به عنوان محلی برای خوابیدن و استراحت کردن نیز از آن استفاده می‌شد.

تزئینات به کار رفته در این خانه شامل فرش‌های رنگی و درها و پنجره‌های مشبک چوبی که بر اساس طرح‌های سنتی اسلامی طراحی شده می‌باشد که نمونه بارزی از سبک و شیوه معماری سنتی در گذشته است.

لمس دنیای قدیم اعراب و خانه های آن ها در موزه معماری سنتی دبی Traditional Architecture

آثار موجود در موزه معماری سنتی دبی:

شما در موزه معماری سنتی دبی می‌توانید مجسمه‌های انسانی که در ابعاد واقعی ساخته شده‌اند و هریک را مشغول به انجام کاری هستند که جزو آداب مردم شهر می‌باشد در گوشه گوشه خانه مشاهده کنید.

همچنین عکس‌های هوایی که شهر دبی را نشان می‌دهد نمونه‌های جالبی برای معرفی معماری سنتی هستند و در کنارشان اطلاعات به صورت نمودار و نقشه موجود می‌باشد.

دسترسی به موزه معماری سنتی دبی:

بازدید از موزه معماری سنتی دبی با توجه به وجود ایستگاه مترو و اتوبوس در فاصله نزدیک به این مکان بسیار ساده است همچنین برای ورودی هیچ هزینه‌ای از گردشگران گرفته نخواهد شد و بازدید از موزه معماری سنتی دبی به صورت رایگان می‌باشد پس هرگز این مکان دیدنی را در تور دبی خود فراموش نکنید.

موزه معماری سنتی دبی از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۲ بعد از ظهر باز می‌باشد.

آدرس موزه معماری سنتی دبی:

Al Shindagha Historical Area, Dubai, United Arab Emirates:

تلفن موزه معماری سنتی دبی:

+۹۷۱ ۴ ۳۹۲ ۰۰۹۳