منطقه جبل علی دبی Jebel Ali، قلب اقتصاد جهانی خاور میانه

در تور دبی و بازدیدتان از این شهر، شاید برایتان جذاب باشد که علاوه بر دیدن مکان‌های دیدنی و تاریخی و همچنین مراکز خرید شهر دبی، مراکز و مناطق دیدنی اطراف دبی را هم دیدن کنید.
یکی از مناطقی که در نزدیکی دوبی و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر دبی قرار دارد، منطقه جبل علی است، که یک شهرک بندری بسیار مشهور می‌باشد که بازدید از آن می‌تواند برایتان بسیار جذاب باشد.
با ما در این مطلب همراه باشید تا درباره منطقه جبل علی امکانات و ویژگی‌های آن و همچنین نحوه دسترسی به آن بیشتر آشنا شوید.

منطقه جبل علی دبی Jebel Ali، قلب اقتصاد جهانی خاور میانه

درباره منطقه جبل علی دبی

منطقه جبل علی دبی یک شهرک بندری بسیار مهم و بزرگ با مساحت ۴۷.۱ کیلومتر مربع و جمعیت نزدیک ۳۲ هزار نفر در ۳۵ کیلو متری جنوب شهر دبی است.
منطقه جبل علی از آنجا که یک منطقه آزاد اقتصادی است، بسیار مورد توجه تجار جهانی و همچنین تجار عرب واقع در دبی و امارات متحده می‌باشد. منطقه جبل علی در سال ۱۹۷۷ تأسیس شد و در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است،  به ویژه بعد از تحریم‌های ایران، منطقه جبل علی فرصت این را داشت که به مراتب سریعتر و با شتابی بالا گسترش و پیشرفت پیدا کنند.
منطقه جبل علی از آنجا که یک منطقه آزاد است مزیت‌های تجاری فوق العاده ای را به تجار و شرکت‌های بین المللی فعال در آن می‌دهند که از آن‌ها می‌توان به معافیت ۱۵ ساله از پرداخت مالیات، مالیات بر درآمد، مالیات واردات و صادرات و همچنین تعرفه‌های گمرکی منطقه آزاد اشاره کرد.
منطقه جبل علی در سال ۲۰۱۱ به نهمین بندر شلوغ جهان تبدیل شد و در همان سال ۱۳ میلیون معامله در این بندر ثبت شد.
اسکله بندر جبل علی از آنجا که امکانات به روز و فوق العاده ای دارد، مکان پهلوگیری کشتی‌های آمریکایی و همچنین ناوهای هواپیما بر می‌باشد که قسمت زیادی از درآمد منطقه جبل علی مختص به سرویس دهی به همین کشتی‌ها است.

منطقه جبل علی جدا از اهمیت تجاری و بازرگانی آن، مکانی عالی برای گردشگری و بازدید گردشگران تور دبی از سراسر جهان می‌باشد و به دلیل حجم زیاد گردشگرانی که به این منطقه می‌آمدند امکانات خوبی برای رفاه مردم در این منطقه تأسیس شده که از آن‌ها می‌توان به کارخانه آب شرب جبل علی اشاره کرد که آب شرب فراوانی را در اختیار مردم این منطقه می‌گذارد.
نکته حائز اهمیت که راجع به منطقه جبل علی وجود دارد شکل نخل مانند آن است که از مجموعه جزایر نخلی ساخته بشر ساخته شده است، که اندازه آن یک و نیم برابر اندازه جزایر نخلی جمیرا می‌باشد و دارای ساحل تفریحی، یک پارک آبی و همچنین امکانات گردشگری دریایی نظیر دهکده دریا و موج شکن‌ها برای موج سواری می‌باشد.
همچنین در نزدیکی منطقه جبل علی دوبی، یک فرودگاه بین المللی به اسم فرودگاه بین المللی آل مکتوم قرار گرفته است.
جالب است بدانید که منطقه آزاد جبل علی یکی از بزرگترین بنادر ساخته شده مصنوعی توسط بشر است و یکی از بزرگترین بنادر خاورمیانه محسوب می‌شود.

اهمیت تجاری و بازرگانی منطقه جبل علی دبی

نکته جالبی که درباره تاریخچه بندر جبل علی وجود دارد این است که در سال ۱۹۸۵ تنها ۳۰ شرکت در این منطقه آزاد مشغول به تجارت بودند اما در سال ۲۰۰۴ شرکت‌های فعال در منطقه جبل علی به ۳۰۰۰ شرکت رسید، که حدود ۴۰ درصد از آنها را شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تشکیل می‌دادند.
در برنامه شش ساله توسعه منطقه جبل علی که در سال ۲۰۱۳ به اتمام رسید این بندر و منطقه آزاد جبل علی، بزرگ‌ترین میزان توسعه را در تاریخ خود تجربه کرد، که البته یکی از دلایل آن تحریم‌های ایران بعد از سال ۹۱ و ۹۲ می‌باشد که این مکان را تبدیل به یکی از مکان‌های اصلی وارد شدن کالاهای غربی و تقسیم آن به کشورهای ایران و کشورهای اطراف آن کرده است.
بندر منطقه جبل علی یکی از شاه راه‌های اصلی معاملات و صادرات نفتی امارات می‌باشد اما از آنجا که کالاهای مصرفی بسیار زیادی به آن وارد می‌شود، جدا از آنکه از نظر جغرافیایی در مکانی بسیار عالی قرار دارد، شاه راهی برای ورود کالاهای مهم مصرفی خارجی از اروپا و آمریکا به خاورمیانه می‌باشد.
از فعالیت‌های حمایتی که در جبل علی برای تجار و تولید کنندگان صورت گرفت، تأسیس منطقه تجاری و همچنین صنعتی جفزا JAFZA (منطقه آزاد جبل علی) است که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد و کسانی که در این منطقه سرمایه گذاری کردند و به تولید و تجارت می‌پرداختند تا ۵۰ سال از تمام انواع مالیات مثل مالیات بر درآمد و مالیات شخصی و همچنین مالیات واردات و صادرات معاف شده و تعرفه گمرکی ویژه برای آنها مد نظر گرفته شده است و این یکی از دلایل گسترش این بندر آزاد در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ بوده است.

منطقه جبل علی دبی Jebel Ali، قلب اقتصاد جهانی خاور میانه

تاریخچه نام منطقه جبل علی

نام منطقه جبل علی به سال‌های ابتدایی اسلام و گسترش سرزمین‌های مسلمان از عربستان به سمت شمال برمی‌گردد.
زمانی که حضرت علی در سرزمین‌های شمالی سر می‌کرد مشغول فتح و مسلمان کردن آنها بود، به منطقه امارات رسیده و در این منطقه- که امروزه به نام جبل علی شناخته می‌شود – بر روی تپه‌ای رفته و دریا را مشاهده کرده است.
بسیاری از تاریخ شناسان عرب معتقد هستند که نام جبل علی این منطقه از همین تاریخ بر روی آن گذاشته شده است و امروزه نیز این منطقه به همین نام شناخته می‌شود.
جبل در عربی به معنی کوه یا تپه است و علی هم که اسم امام اول شیعه‌ها می‌باشد.

امکانات تجاری منطقه جبل علی دبی

بندر جبل علی به سه جزیره تقسیم می‌شود، که نام‌های جمیره، دیره و جبل علی را با خود به همراه دارند و کاربرد هر یک از آنها به ترتیب مسکونی، تفریحی و تجاری است.
ضمن توضیح امکانات تجاری بندر جبل علی، می‌توان به ۱۷۰ خط کشتیرانی فعال پیشرفته که با بیش از ۱۰۰ بنده در سراسر دنیا در ارتباط است اشاره کرد.
ظرفیت تجاری منطقه جبل علی با افتتاح سومین پایانه بندر به ۱۹ میلیون کانتینر در سال افزایش یافته و  هم اکنون منطقه جبل علی دارای اسکله‌های بسیار بزرگ است که در برنامه ۱۳ مرحله‌ای تا سال ۲۰۳۰ قرار است این میزان به ۲۵ اسکلت افزایش بیاورد و همچنین ظرفیت تخلیه آن از ۱۹ میلیون کانتینر به ۷۲ میلیون کانتینر در سال برسد.

امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه جبل علی

در منطقه جبل علی علاوه بر امکانات بسیار زیاد تجاری و بازرگانی، امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید در تور دبی از آنها بهره مند شوید و در این منطقه زیبا، روزی را به گردش و تفریح بپردازید.
امکانات تفریحی و توریستی مهم این منطقه را در زیر برای شما ذکر می‌کنیم:

  • کلوب گلف:

    منطقه جبل علی دارای یک کلوب بسیار بزرگ می‌باشد که همین کلوب دارای هتل، رستوران و سرویس‌های سلامتی است و شما می‌توانید در آن‌ها از این امکانات بهره مند شوید.

  • هتل Jebel Ali beach hotel

    همچنین در نزدیکی ساحل یک هتل ساحلی با منظره‌ای حیرت آور از خلیج فارس وجود دارد به نام Jebel Ali beach hotel، این هتل دارای سوئیت‌هایی با بالکن‌های بسیار زیبا با منظره دل انگیز خلیج فارس است که در آنها آلاچیق‌های بسیار زیبا قرار داده شده‌اند و می‌توانید ساعات و روزهای بسیار جذاب را در این هتل بگذرانید.

  • تفریحات قایق سواری و غواصی

    از تفریحاتی که در منطقه جبل علی می‌توانید انجام دهید قایق سواری و همچنین غواصی است. از آنجا که این منطقه بندری بسیار بزرگ است دارای قایق‌های تفریحی بسیار زیادی می‌باشد که هر کدام تور جداگانه دارند و می‌توانید یک شب را در آب‌های خلیج فارس در تور دبی به شادی و گذراندن زمان عالی در این کشتی‌ها بگذرانی

  • پارک ساحلی:

    در منطقه جبل علی یک پارک ساحلی بسیار زیبا و بزرگ قرار دارد که می‌توانید در آنجا ساعاتی عالی را بگذرانید و به تفریحاتی همچون موج سواری، حمام آفتاب و بازی‌های ساحلی بپردازید.

جدا از موارد ذکر شده در بالا، در همه فصول سال به ویژه فصولی که هوا بسیار مطبوع‌تر از طول تابستان است، در منطقه جبل علی مسابقات بزرگ شترسواری و همچنین چوگان برگزار می‌شود که شما می‌توانید در آنها شرکت کرده و یا از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

منطقه جبل علی دبی Jebel Ali، قلب اقتصاد جهانی خاور میانه

بازدید از منطقه جبل علی

همانطور که گفته شد منطقه جبل علی در ۳۵ کیلو متری جنوبی دبی قرار دارد و همین به این معنی است که باید یک روز را به صورت کامل برای گذراندن در این منطقه، در تور دبی خود در نظر بگیرید.
منطقه جبل علی بیشتر جذابیت تجاری و بازرگانی دارد اما اگر خواستید به تفریح و بازدید از این منطقه بزرگ بپردازید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هتل جبل علی و باشگاه گلف واقع در ساحل اصلی منطقه جبل علی رفته و روزی را در آن به تفریح و بازی بپردازید و ضمن بازدید از آنجا می‌توانید به داخل جزیره رفته و از آنجا نیز بازدیدی را انجام دهید.

دسترسی به منطقه جبل علی

منطقه جبل علی در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی قرار دارد، برای همین شما برای رفتن به آنجا یا باید توسط اتوبوس و تاکسی بعد از گذراندن اتوبان شیخ زائد به اینجا بیاید. همچنین می‌توانید توسط مترو به راحتی و به سرعت در یکی از سه ایستگاه موجود در منطقه جبل علی به نام‌های دانوب Danube ،uae exchane و energy statin از قطار پیاده شوید و بقیه راه را با اتوبوس یا تاکسی به مقصد خود در منطقه جبل علی بروید.

در آخر امیدواریم از منطقه جبل علی و بازدید از آنجا لذت فراوانی را برده باشید. البته برای بازدید از این جا بهتر است که مقصود تجاری و بازرگانی داشته باشید اما در کنار آن می‌توانید از امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه نیز بهره مند شوید.