کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

استانبول تنها کشوری در جهان است که مرز بین دوقاره از دل آن گذر کرده است این شهر که به عروس شهرهای دنیا نیز شهرت دارد از نظر گردشگری دارای رتبه سوم در دنیا است. علت جذابیت این شهر برای گردشگران به خاطر وجود هزاران ابنیه تاریخی و مدرن، پدیده‌های طبیعی و ساختار شهری خاص است که بین دریا و تنگه بسفر به سه‌تکه تبدیل‌شده است. سالانه هزاران تور استانبول مردم را از اقصی نقاط دنیا به این شهر می‌آورند تا مردم با گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخی این شهر زندگی مردمی را لمس کنند که در کنار مدرنیته به سنن خود نیز پایبند مانده‌اند.

در استانبول ترکیه سه منطقه اصلی شهری وجود دارد که برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است و اغلب در تور استانبول این سه منطقه را بازدید می‌کنند این مناطق عبارت‌اند از منطقه فاتیح که در منطقه آسیایی شهر استانبول واقع‌شده است، منطقه بشکیتاش که منطقه اروپایی شهر استانبول است و منطقه شاخ طلایی استانبول.

منطقه فاتیح ازنظر تعداد آثار باستانی و تاریخی دارای اهمیت است در این منطقه بازار بزرگ و تاریخی شهر واقع‌شده است که قلب تپنده تجاری شهر است و همچنین به‌عنوان موزه زنده مردم‌شناسی استانبول می‌تواند لحظات خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورد در این بازار می‌توانید با خرید اقلام سنتی مردم ترکیه احساس قرابت بیشتری با آن‌ها داشته باشید. یکی از بناهای مهم و تاریخی این منطقه که در تور استانبول بسیار مورد استقبال گردشگران است کلیسا و مسجد وفا استانبول است این بنا که به‌نوعی بیانگر همزیستی اسلام و مسیحیت است یکی از بناهای باشکوه و زیبای بیزانسی است که پس از ورود مسیحیت به استانبول ساخته‌شده است. بعدها بعد از استقرار حاکمان مسلمان کلیسا به مسجد تبدیل گردیده است. در تور استانبول بازدید از بناهایی مانند کلیسا و مسجد وفا می‌تواند شمارا به یک درک عمیق از روند اسلام و مسیحیت و تأثیران بر زندگی مردم برساند.

کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

تاریخچه کلیسا و مسجد وفا استانبول vefa church mosque

کلیسا و مسجد وفا استانبول متعلق به قرن یازدهم میلادی است. پس از استقرار حکومت مسیحیان و جنگ صلیبی، به‌عنوان کلیسای کاتولیک مورداستفاده قرارگرفته است. پس‌ازآنکه عثمانی‌ها بر مسیحیان غلبه نمودند و این شهر به دست مسلمانان افتاد کلیسا به مسجد تبدیل شد و توسط عالم معروف مولا گورانی که معلم سلزان محمت دوم نیز بود به نام مسجد وفا نامگذاری شد. در قرن نوزدهم، کلیسا و مسجد وفا استانبول به علت آتش‌سوزی ناشی از زلزله به‌شدت آسیب‌دیده و در سال ۱۸۴۸ این مجتمع بازسازی شد. این مسجد که یک‌روند تاریخی طولانی را سپری کرده است درنهایت در سال ۱۹۳۷ موردبازسازی اساسی قرارگرفته و به‌عنوان موزه کاربری دارد و موزه‌ای که در آن هم نمادهای کلیسا و هم مسجد نمایان است.

کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

معماری کلیسا و مسجد وفا استانبول

کلیسا و مسجد وفا استانبول دارای معماری بیزانس شرقی است چراکه این مجموعه توسط رومیانی که استانبول را فتح کرده بدند ساخته‌شده است. این مسجد بر روی شیب جنوبی تپه سوم قسطنطنیه آن زمان در محلی که بازار زغال‌سنگ فروش‌ها بوده است اخته شده است. کلیسا و مسجد وفا استانبول دارای یک گنبد مرکزی و یک مناره اجری با کلاهک مخروطی و بالکن برای مؤذن به‌عنوان مسجد است، ولیکن در اطراف آن تعدادی سقف‌ها شیروانی شکل برای فضای کلیسا قابل‌مشاهده است. فضای داخلی به شکل مربع شکل است که اضلاع آن نه متر هست. گنبد مرکزی به‌صورت یک سری پنجره احاطه‌شده است که وظیفه تأمین نور را دارند.

کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

داخل فضا دارای پوشش گچی است. بنای کلیسا و مسجد وفا توسط آجر و یک لایه ملات ساخته شده است و در بعضی قسمت‌ها از لاشه‌سنگ هم استفاده گردیده است. ساختمان کلیسا و مسجد وفا استانبول بسیار ساده و بی آرایش هست. فقط در فضای اصلی شبستان یک سری ستون وجود دارد که بار گنبد بر روی آن‌ها است ارتباط بین با کمانهای گچی پرشده است. نمای کلی ساختمان کلیسا و مسجد وفا استانبول قرمز رنگ است که علتان استفاده از آجرها و ملاتهایی است که با رس سرخ رنگ ساخته شده‌اند. پوشش سقف گنبدها نیز از یک سری موزاییک طوسی‌رنگ و ساده است. در قسمت پشتی کلیسا و مسجد وفا استانبول مقبره‌هایی از بزرگان وجود دارد که دیدنی است.

کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

بازدید از کلیسا و مسجد وفا استانبول

کلیسا و مسجد وفا استانبول در محله فاتیح واقع‌شده است محله‌ای که سالانه هزاران توراستانول به آن می‌آیند و از آن بازدید می‌نمایند این منطقه سرشار از دیدنی‌هایی است و گردشگران می‌توانند با عکاسی کردن از مناظر زیبای آن خاطرات خود را ثبت نماینده در قهوه‌خانه‌های این منطقه تاریخی با خوردن کباب‌ترکی و چای شیرین خستگی خود را به در نمایند. بازدید از کلیسا و مسجد وفا استانبول می‌تواند بسیار مهیج باشد چون شما می‌توانید در زمان بازدید از این مکان تاریخی از اماکن دیگر این محله نیز بازدید نمایید. به علت تراکم بناهای تاریخی در منطقه فاتیح شمای توانید قدم نان هم از دکان‌های قدیمی و کوچه‌های زیبا عبور کنید و هم از ابنیه تاریخی را بازدید نمایید در مسیر بازدید ازمسجد و کلیسا وفا به اماکنی که در زیر نامبرده می‌شود نیز می‌توانید سری بزنید و تور استانبول خود را پربارتر و جالب‌تر نمایید آن اماکن عبارت‌اند از:

  • مجموعه کاخ‌های توپ قاپی
  • پارک بزرگ گلخانه
  • موزه باستان‌شناسی استانبول
  • مسجد شاهزاده
  • مسجد ایاصوفیه
  • مدرسه تاریخی کافر آقا
  • عمارت تاریخی زینب سلطان
  • موزه بانکداری ترکیه
  • میدان تاریخی کیزتاسی
  • برج بایزید
  • پل تاریخی بیزانس
  • نماد ابلیسک مصری
  • مسجدسانکی آدم
  • مسجد شاهزاده
  • مسجد تاریخی گل
  • مسجد تاریخی رستم پاشا
  • مدرسه حسن پاشا
  • مسجد تاریخی فیروز آقا

به‌جز این ابنیه‌ی تاریخی شما می‌توانید از بازارها محلی و فضایی که دست‌فروشان ایجاد کرده‌اند نیز بازدید کرده و لذت ببرید.

کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

دسترسی به کلیسا و مسجد وفا استانبول

کلیسا و مسجد وفا استانبول در منطقه فاتیح نزدیک به خیابان بلوار اتاترک واقع‌شده است. در تور استانبول شما می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه مختلف به این مکان برسید البته باید توجه داشته باشید که در کدام محل شهر استانبول مستقر هستید اگر در منطقه اروپایی استقرار دارد می‌توانید از طریق پل گالاتا و یا از طریق اتوبوس‌های دریایی به سمت قسمت آسیایی برسید و سپس با استفاده از تراموا و مترو و یا تاکسی و اتوبوس‌های شهری به این مسجد دسترسی پیدا کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس ایستگاه بویوک شهر است و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کلیسا و مسجد وفا، ایستگاه VEZNECILER هست.

آدرس کلیسا و مسجد وفا استانبول

استانبولمنطقه فاتیح Hoca Gıyasettin Mahallesi, Vefa Caddesi Tirendz

کلیسا و مسجد وفا استانبول، همزیستی دو مذهب در یک مکان

تور استانبولرا می‌توان یکی از زیباترین تورهای گردشگری توصیف کرد سفر به شهری که در می‌توان روزهای خوشی را سپری کرد و همه عناصر تاریخی، طبیعی و هنری شهر استانبول را از نزدیک دید. استانبول شهر تفریح، تجربه است تفریح به همراه تفکر به سرگذشت مردمان که دیگر نیستند اما آثار انها پابرجاست. تور استانبول سفر به پایتخت فرهنگی دنیاست جایی که در آن می‌توان با هر سلیقه‌ای لذت برد.

امیدواریم به اطلاعات شما در مورد کلیسا و مسجد وفا استانبول چیزی افزوده باشیم. اگر شما هم تجربه‌ای در تور استانبول دارید می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید تا کاربران عزیز از تجربیات شما بهره مند شوند.