کلیسای سنت ماری مغولان استانبول، معبدی وقف حضرت مریم مقدس

در میان همه شهرهای جهان تنها یک شهر وجود دارد که مرز بین دو قاره از وسط این شهر عبور می‌کند این شهر استانبول است شهری که در بسیاری از ویژگی‌ها منحصربه‌فرد است این شهر بلندترین مدت پایتختی را در بین شهرهای دنیا دارد

۶۰۰ سال پایتختی حکومت عثمانی سبب شده است که این شهر موزه ای زنده از گنجینه‌های تاریخی باشد. تور استانبول یکی از تورهای پرطرفدار در تمام دنیا است که سالانه هزاران نفر را به سمت این شهر زیبا می‌کشاند. شهر استانبول دارای رتبه سوم در گردشگری دنیاست.

شهر استانبول یک شهر نمونه گردشگری است که می‌تواند از هر نظری دیدنی و جذاب باشد برای کسانی که علاقه به ابنیه تاریخی و باستانی دارد این شهر با هزاران اثر تاریخی بهترین گزینه است. جایگاه جغرافیایی این شهر که سبب شده است تنگه آبی بسفر از میان این شهر عبور کند سبب ایجاد آب‌وهوای مطلوب، سواحل زیبا و منظر دل‌انگیز شود. شهر استانبول از قدیم‌الایام یک شهر تجاری بوده است و این شهر قلب اقتصاد ترکیه است. برای کسانی که علاقه به خرید دارند مراکز تجاری مدرن و سنتی استانبول پاسخگوی نیاز آن‌ها خواهد بود. بسیار از تورهای استانبول به‌منظور خرید از فروشگاه‌های معروف این شهر است وجود نمایندگی برندهای معتبر دنیا یکی از جذابیت های تور استانبول است. توصیف شهر استانبول بسیار سخت است تنها چیزی که می‌توان در مورد ان گفت این است که اینجا قطعه‌ای از تاریخ است که در بین سواحل دریای مرمره جای گرفته است. این که امپراتوری قدرتمند مانند کنستانتین از شدت علاقه به این شهر آن را پایتخت دوم بیزانس شرقی اعلام می‌کند و نام خود را بر آن می‌نهد گویای اهمیت این شهر از دیرباز تاکنون است.

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول، معبدی وقف حضرت مریم مقدس

تاریخچه کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول که در منطقه فاتیح استانبول واقع‌شده است یک صومعه قرن دهمی است اما در سیزدهم یک شاهزاده رومی دوباره آن را بازسازی و توسعه داد این شاهزاده رومی در سن ۱۲ سالگی برای یک ازدواج سیاسی برای یکی از شاهان مغول در نظر گرفته‌شده بود که در حال سفر به مغولستان درزمانی که شاهزاده به ایران رسیده بود شاه مغول که هولاکو نام داشت فوت کرد و شاهزاده رومی با برادرزاده هولاکو، ازدواج نمود. ماریا به مدت ۱۵سال خان و اطرافیان او را به دین مسیحیت دعوت نمود و در این راه تلاش‌های زیادی انجام داد تا اینکه خان کشته شد و ماریا مجدداً به قسطنطنیه بازگشت او که زنی معتقد به مسیحیت بود صومعه‌ای را که در خارج از دیوارهای قسطنطنیه واقع‌شده بود را دوباره بازسازی کرده و آن را وقف حضرت مریم نمود کلیسای سنت ماری مغولان استانبول در زمان جنگ صلیبی تخریب شد ولیکن مجدداً بازسازی شد و این کلیسا در دوره حکومت مسلمانان ازجمله کلیساهایی است که به مسجد تبدیل نشده است. نام مغولان نیز به علت این بر کلیسای سنت ماری مغولان استانبول نهاده شده است که همسر ماریا از قوانین مغول بوده است و این نام دو دوره سلطان محمد فاتح بر این بنانهاده شد.

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول، معبدی وقف حضرت مریم مقدس

معماری کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول معماری کاملاً بیزانسی دارد و هیچ اثری از معماری کلاسیک عثمانی دران دیده نمی‌شود این بنای تقریباً بلندمرتبه به رنگ سرخ است. که علت آن استفاده از اجرهای رس است. ساختمان دارای کنگره و زوایا است و پوشیده از پنجره‌های مستطیل و بلند سفیدرنگ است. فضای داخلی کلیسا مربعی شکل است. مسجد دارای یک گنبد بزرگ و س گنبد تخت کوچک‌تر است. در فضای سرداب ان کوزه قدیمی وجود داد. در قسمت جلویی ساختمان یک ساختمان برج مانند وجود دارد که بر روی آن گنبد فلزی نصب‌شده است. در زیر گنبد اصلی در فضای داخلی نقاشی‌هایی از عیسی مسیح و مریم مقدس دیده می‌شود. فضای داخلی مملو از تزیینات مختص کلیساها شامل تابلو و شمعدان است. دیوارهای خارجی کلیسای سنت ماری مغولان استانبول از سنگ لاشه درست‌شده است که قدیمی بودن این کلیسا را بیشتر جلوه می‌دهد. کلیسای سنت ماری مغولان استانبول در نمای کلی سرخ‌رنگ است. یک برج کوچک دران ناقوس کلیسا وجود دارد در کنار ساختمان اصلی ساخته‌شده است. کلیسای سنت ماری مغولان استانبول به علت قرار گرفتن درروی بلندی دارای ابهت و شکوه خاصی است.

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول، معبدی وقف حضرت مریم مقدس

بازدید از کلیسای سنت ماری مغولان استانبول (Church of St. Mary of the Mongols)

کلیسای سنت ماری مغولان که در منطقه آسیایی شهر استانبول در منطقه فاتیح واقع شده است. در تور استانبول می توانید در لیست بازدید از دیدنی‌های این منطقه کلیسای سنت ماری مغولان استانبول را نیز بگنجانید. قطعاً بازدید از کلیسایی که سرنوشتی پیچیده دارد و بانی آن‌یک زن مبلغ مسیحیت بوده دیدنی خواهد بود شما می‌توانید بعد از بازدید از کلیسای سنت ماری مغولان استانبول از اماکنی که در اطراف این کلیسا هستند دیدن کنید از محاسن تور استانبول این است که تراکم مراکز دیدنی سبب می‌شود که شما از همه ساعات سفر خود بیشترین لذت را ببرید. اسامی تعدادی از اماکنی دیدنی که شما می‌توانید در زمان بازدید از کلیسای سنت ماری مغولان استانبول از آن‌ها نیز دیدن کنید عبارت‌اند از:

  • مجموعه کاخ‌های توپ قاپی
  • پارک بزرگ گلخانه
  • موزه باستان‌شناسی استانبول
  • مسجد شاهزاده
  • مسجد ایاصوفیه
  • مدرسه تاریخی کافر آقا
  • عمارت تاریخی زینب سلطان
  • موزه بانکداری ترکیه
  • میدان تاریخی کیزتاسی
  • برج بایزید
  • پل تاریخی بیزانس
  • نماد ابلیسک مصری
  • مسجدسانکی آدم
  • مسجد شاهزاده
  • مسجد تاریخی گل
  • مسجد تاریخی رستم پاشا
  • مدرسه حسن پاشا
  • آقا عمارت تاریخی عالیشا
  • مرقد عبدالله انصاری
  • مسجد قلندر خانه

این‌ها تعدادی از اماکن تاریخی محله فاتیح است که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید قطعاً در مسیر حرکت اماکن دیگری نیز وجود دارند که شمارا شگفت‌زده خواهند کرد.

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول، معبدی وقف حضرت مریم مقدس

دسترسی به کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

دسترسی به کلیسای سنت ماری مغولان استانبول بسیار راحت و آسان است این بنای تاریخی در نزدیکی بلوار مسلم پاشا قرارگرفته است. شما از طریق وسایل نقلیه عمومی مانند تراموا و تاکسی و اتوبوس به این محل برسید و البته در منطقه فاتیح بسیاری از منطقه را میتوانید به صورت پیاده طی کنید چرا که بسیاری از این مناطق بسیار به هم نزدیک می باشند و نیازی به استفاده از وسایل نقلیه وجود ندارد .

آدرس کلیسای سنت ماری مغولان استانبول

Tevkii Cafer Mektebi Sok. | Fener, Fatih, Istanbul

کلیسای سنت ماری مغولان استانبول، معبدی وقف حضرت مریم مقدس

تور استانبول در هر فصلی می تواند زیبایی ها و جذابیت های خود را داشته باشد اما داشتن اطلاعاتی در مورد اماکن و مناطق دیدنی این شهر میتواند برای شما مفید بوده و سفری پر بار و راحت را برای شما مهیا نماید . ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی را در مورد کلیسای سنت ماری مغولان استانبول ارایه دهیم تا شما با دید قبلی به این مکان بروید و از آن بازدید نمایید . در صورتیکه تجربه ای از تور استانبول دارید می توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا کاربران عزیز نیز بتوانند از این تجربیات استفاده نمایند .