کاخ ییلدیز استانبول چهارمین کاخ بزرگ حکومت عثمانی

ترکیه کشور پهناور منطقه با تاریخ کهن و پر فراز و نشیبی است که در دوره حکومت پادشاهان عثمانی دوران اوج خود را تجربه کرده است. پادشاهان این سلسله که همگی کشور گشایان و فاتحان بزرگی بوده‌اند موفق شدند درهای اروپا را به روی ترکیه باز کرده و دروازه ورود اسلام به مغرب زمین باشند.

ترکیه کشور همسایه ما یکی از مقاصد همیشگی تورهای خارجی در بین آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی محسوب می‌شود که این آژانس‌ها با ارائه قیمت‌ها و شرایط ایده آل برای تورهای خود به ویژه تور استانبول، هر ساله گردشگران زیادی را از داخل کشور به ترکیه جا به جا می‌کنند. استانبول که قلب ترکیه محسوب می‌شود تمام ویژگی‌های لازم را برای جذب گردشگر در خود دارد از جمله آب و هوای عالی، طبیعت ویژه و سبز، دریا و سواحل چشم نواز و آثار و بناهای تاریخی منحصر به فرد. شهرداری این شهر هم تبلیغات گسترده ای برای بالا بردن سهم جذب توریست به کار گرفته که در سال‌های اخیر بسیار موفق بوده است.

اگر شما نیز تصمیم به تهیه تور استانبول برای خود و عزیزانتان در تعطیلات پیش رو دارید یکی از مکان‌هایی که مطمئناً از دیدار آن شگفت زده می‌شوید کاخ ییلدیز استانبول است که در ادامه تصمیم داریم شما را با تاریخچه و ویژگی‌های این کاخ آشنا نماییم، پس با ما همراه باشید.

کاخ ییلدیز استانبول چهارمین کاخ بزرگ حکومت عثمانی

درباره کاخ ییلدیز استانبول yildiz

کاخ ییلدیز استانبول (Yıldız Sarayı) یکی از قصرهای مشهور عثمانی است که در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی طراحی و ساخته شده است. این بنا در اواخر قرن ۱۹ توسط پادشاه وقت به عنوان مقر حکومتی و اقامتگاه و همچنین دیوان دولتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاخ ییلدیز استانبول یک مجموعه گسترده از اتاق‌ها و تالارهایی به سبک امپریالیستی دوره عثمانی است که بحث حریم سلطنتی در معماری و ساخت آن به شدت دنبال شده است.
کاخ ییلدیز استانبول به زبان ترکی به معنای “کاخ ستاره” است در سال ۱۹۸۰ و به فرمان سلطان مقتدر عثمانی، سلطان عبدالحمید ساخته شد و توسط وی به عنوان اقامتگاه اصلی حکومت برگزیده گشت. منطقه ای که کاخ ییلدیز استانبول در آن ساخته شده است یک جنگل طبیعی بود که پادشاهان عثمانی آن را تبدیل به یک منطقه خصوصی برای گشت و گذار و تفریح و شکار کردند و پس از آن در زمان سلطان احمد (۱۶۱۷-۱۶۰۳) که حکومت عثمانی به یک حکومت امپریالیستی مبدل گشت این منطقه تبدیل به منطقه ای امنیتی ویژه سلطان و خانواده وی شد که در نهایت سلطان عبدالمجید و عبدالعزیز عثمانی نیز کاخ‌های خود را در این منطقه بنا نمودند.

کاخ ییلدیز استانبول چهارمین کاخ بزرگ حکومت عثمانی

در اواخر قرن ۱۹ میلادی سلطان عبدالحمید دوم پادشاه عثمانی کاخ دلمه باغچه را که در تنگه به سفر واقع بود و تا آن زمان محل اصلی حکومت بود را به دلیل ترس از حملات دریایی دشمنان خود ترک گفت و به کاخ ییلدیز استانبول نقل مکان کرد. وی به معمار مشهور اسپانیایی دربارش Raimondo D’Aronco دستور داد طرح گسترش کاخ را در دست بگیرد و ساختمان‌ها و بخش‌های جدیدی به این کاخ اضافه نماید. این کاخ در آن زمان چهارمین کاخ مشهور حکومت بعد از کاخ قدیمی ادرنه به نام Eski Saray، کاخ توپکاپی و کاخ دلمه باغچه بود. در کاخ ییلدیز استانبول سلطان در عمارت کلاه فرنگی اقامت داشت که این بخش از کاخ شامل دو طبقه و یک زیر زمین می‌شد و از چوب و سنگ ساخته شده بود و فضای درون آن دارای تزئینات و معماری منحصر به فرد است. در اتاق پذیرایی آن یک فرش دست باف ۴۰۰ متری وجود دارد؛ سقف طلایی بنا شامل سقف کاذب و آینه کاری‌های متعدد می‌شود و از آنجا که عبدالحمید دوم نجاری ماهر بود تعدادی از وسایل چوبی ساخت او از جمله مبلمان های چوبی کاخ همچنان در آنجا وجود داشته و بازدید کنندگان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. باغ‌های کاخ ییلدیز یکی از پارک‌های طبیعی و محبوب شهر استانبول به حساب می‌آیند و پل این کاخ، ییلدیز را به کاخ چیرگان که در بسفروس واقع شده است از طریق این باغ متصل می‌نماید.

کاخ ییلدیز استانبول در سال ۱۹۷۸ و پس از سقوط دولت عثمانی و تشکیل جمهوری ترکیه طی یک فرمان حکومتی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد ترکیه قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ رسماً به عنوان کاخ موزه ییلدیز استانبول به ثبت ملی رسید و بازدید از آن برای عموم آزاد گشت.

کاخ ییلدیز استانبول چهارمین کاخ بزرگ حکومت عثمانی

بازدید از کاخ ییلدیز استانبول yildiz

یکی از کاخ موزه‌های جذاب شهر استانبول که بازدید از آن برای هر گردشگری می‌تواند جذاب و به یاد ماندنی باشد کاخ ییلدیز استانبول است که چهارمین کاخ بزرگ عثمانی به شمار می‌رود. در صورتی که تمایل به تهیه بلیت تور استانبول دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این کاخ موزه باشکوه بزنید و از معماری منحصر به فرد و اشیاء و آثار منتسب به سلسله عثمانیان که بخش بزرگ و مهمی از تاریخ ترکیه را می‌سازند دیدار نمایید.
هزینه بازدید از کاخ ییلدیز استانبول برای هر نفر ۱۰ لیر ترکیه می‌باشد و جهت بازدید از آن گردشگران عزیز می‌توانند در تمام ایام هفته به جز روز سه شنبه اقدام نمایند.

ساعت بازدید از کاخ ییلدیز استانبول به شرح زیر است:

تابستان ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر
زمستان ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر

کاخ ییلدیز استانبول چهارمین کاخ بزرگ حکومت عثمانی

دسترسی به کاخ ییلدیز استانبول yildiz

برای بازدید از کاخ ییلدیز استانبول بهترین روش سوار شدن بر اتوبوس در ایستگاه کاباتاش و پیاده شدن در ایستگاه یحیی افندی است که شما را به نزدیکی این کاخ می‌رساند.

شما می‌توانید از پارک ییلدیز که یکی از پارک‌های محبوب در استانبول هست نیز دیدن نمایید و از طبیعت بی نظیر آن لذت ببرید به علاوه مسجد ییلدیز و ییلدیز کلاک تاور استانبول نیز مکان‌هایی هستند که می‌توانند برای شما جذاب و دیدنی باشند.

در اطراف کاخ ییلدیز استانبول کافه‌ها و رستوران‌های خوبی وجود دارد که می‌توانید از خوردنی‌های خوش طعم ترکی در آن‌ها بچشید.

آدرس کاخ ییلدیز استانبول yildiz

Yıldız Mh., Serencebey Ykş. Barbaros Bulvarı No:62, 34349 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

شماره تماس کاخ ییلدیز استانبول yildiz

+۹۰ ۲۱۲ ۲۵۸ ۳۰ ۸۰

کاخ ییلدیز استانبول چهارمین کاخ بزرگ حکومت عثمانی

امیدوار هستیم که مطالب فوق رضایت خاطر شما عزیزان را فراهم نموده و درباره کاخ ییلدیز استانبول اطلاعات مفیدی در اختیار شما سروران قرار داده باشد همچنین از صمیم قلب سفری شاد و خاطره ساز برای شما و همراهانتان در تور استانبول آرزومندیم و به شما توصیه می‌کنیم به هیچ وجه بازدید از این کاخ موزه شگفت انگیز را از دست ندهید.