چشمه سلطان احمد سوم در استانبول بنایی بی نظیر در ورودی مسجد ایاصوفیه

استانبول، همچون صندوقچه ای با ارزش در کشور ترکیه که در جای‌جای خود گنج‌هایی نهان کرده است که گاهی حتی از چشم گردشگران دور می‌ماند. آژانس‌ها و شرکت‌های مسافرتی در تور استانبول خود معمولاً گزینه‌های ثابتی را می‌گنجانند و کمتر پیش می‌آید از برنامه از پیش تعیین شده خود منحرف شوند چرا که زمانی محدود دارند و باید در این زمان با ارزش‌ترین و معروف‌ترین آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری را به همراهان خود نشان دهند. در این بین گاهی بعضی مکان‌ها با وجود در دسترس بودن از نظر جا می‌مانند و بازدید کننده بی آنکه بداند از لطف این بازدید محروم می‌شود. یکی از این مکان‌ها چشمه سلطان احمد سوم در استانبول است که در ورودی مسجد ایا صوفیه استانبول قرار دارد.

اگر در ادامه با ما همراه باشید تصمیم داریم هرآنچه درباره چشمه سلطان احمد سوم در استانبول نیاز دارید بدانید برای شما بیان کنیم.

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول بنایی بی نظیر در ورودی مسجد ایاصوفیه

درباره چشمه سلطان احمد سوم در استانبول

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول (Ahmet Çeşmesi) چشمه ای است که در مقابل دروازه ورودی قصر بزرگ توپکاپی که از زیباترین قصرهای دوره عثمانی محسوب می‌شود، قرار داشته و در میدان بزرگ واقع است و سبک ساختار آن سبک معماری روکوی ترکیه می‌باشد. این چشمه در سال ۱۷۲۸ میلادی و به فرمان سلطان احمد سوم، پادشاه بزرگ عثمانی و زیر نظر معمار دربار عثمانی احمد آقا طراحی و ساخته شده است. این چشمه در اصل وسیله و ابزاری برای مدیریت مصرف آب به عنوان یک کالای عمومی و برای در دسترس قرار دادن آن برای عموم شهروندان بوده است. ظاهراً اهدا کننده این چشمه شخصی به نام قدی ولایت بوده که نام وی بر روی کاشی‌های این مجموعه نیز نوشته شده است. چشمه سلطان احمد سوم در استانبول در مقابل مسجد حاجی صوفیا استانبول ساخته شده که در اصل برای وضو و نوشیدن آب نماز گذاران و بازدید کنندگان از مسجد بنا شده بود.

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول بنایی بی نظیر در ورودی مسجد ایاصوفیه

سبک طراحی و تزئینات چشمه سلطان احمد سوم در استانبول طرحی کلاسیک بوده و اولین نمونه اجرا شده معماری سبک غربی در استانبول به حساب می‌آید که با نقش‌هایی از گل لاله و طرح‌های شاخ و برگی آکانتوس جلوه بسیار خیره کننده ای یافته است و نمایی بی نظیر دارد. محل فعلی چشمه سلطان احمد سوم در استانبول در دوره عثمانی مرکز تجمع در شهر قسطنطنیه محسوب می‌شده است.

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول یک گنبد مکعبی بزرگ است که از پنج گنبد کوچک‌تر ساخته شده است. محراب گنبد شامل تورفتگی‌های کوچک مزین شده به نقوش ظریف گل و برگ است و هر وجه مکعب دارای یک چشمه آب نوشیدنی است که متأسفانه امروزه آبی در آن جریان ندارد و فقط به عنوان چشمه ای نمادین و قدیمی پابرجا است. آب چشمه سلطان احمد سوم در استانبول از یک تانک هشت ضلعی داخل مکعب چشمه تأمین می‌شود.

بر روی چشمه سلطان احمد سوم در استانبول اشعاری در مدح و ستایش سلطان احمد سوم به خط زیبا و طرح شکیل نگاشته شده که شاعر آن شخصی به نام سید حسین وهبی است که شاعری قدیمی و استانبولی بوده است.

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول بنایی بی نظیر در ورودی مسجد ایاصوفیه

بازدید از چشمه سلطان احمد سوم در استانبول

متأسفانه به طور معمول گردشگران در سفر به استانبول بازدید از چشمه سلطان احمد سوم در استانبول را از کف می‌دهند. یکی از مکان‌هایی که در تور استانبول می‌توانید بازدید از آن را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید چشمه سلطان احمد سوم در استانبول است که بازدید از آن می‌تواند یک تجربه شیرین برای شما و همراهانتان باشد. از آنجا که چشمه سلطان احمد سوم در استانبول در منطقه ای تاریخی و قدیمی قرار دارد، در کنار بازدید از آن می‌توانید به مکان‌هایی چون مسجد ایاصوفیه که یکی از شاهکارهای دوره عثمانی است، مسجد سلطان احمد، موزه فرش استانبول، آرامگاه سلطان مهمت و کاخ توپکاپی نیز سری بزنید و از بازدید آن‌ها لذت ببرید.

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول در طول شب تماشایی تر هم می‌شود چرا که چراغ‌های نصب شده بر آن روشن شده و نما و جلوه فوق‌العاده حیرت انگیزی به آن می‌دهند و فرصت خوبی برای عکاسی در هم‌جواری این چشمه وجود دارد چرا که به دلیل عدم اطلاع گردشگران و همراهان تور استانبول از این مکان، معمولاً اطراف آن خلوت بوده و آزادی عمل بیشتری به شما جهت عکاسی می‌دهد.

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول بنایی بی نظیر در ورودی مسجد ایاصوفیه

دسترسی به چشمه سلطان احمد سوم در استانبول

برای دسترسی و بازدید از چشمه سلطان احمد سوم در استانبول می‌توانید از خطوط تراموا که در سراسر شهر استانبول رفت و آمد دارند استفاده کنید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید.

آدرس چشمه سلطان احمد سوم در استانبول

Sultan Ahmet Mahallesi, Sultanahmet Meydanı Topkapı Sarayı, ۳۴۱۲۲ Fatih/Istanbul – Europe, Turkey

شماره تماس چشمه سلطان احمد سوم در استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۵۱۲ ۰۴ ۸۰

چشمه سلطان احمد سوم در استانبول بنایی بی نظیر در ورودی مسجد ایاصوفیه

در انتها با آرزوی سفری ایمن و لذت بخش برای شما عزیزان به همراه دوستان و خانواده در تور استانبول، شما را به بازدید از چشمه سلطان احمد سوم در استانبول دعوت نموده و امیدواریم که توانسته باشیم در متن پیش رو توضیحات مکفی و مفیدی برای آشنایی شما با این چشمه ارائه نموده باشیم.