موزه آشیان استانبول، خانه‌ای کوچک از تاریخ ادبیات

بیشتر کسانی قصد سفر به ترکیه و تور استانبول را دارند، به دنبال مراکز تاریخی و دیدنی استانبول هستند تا از آن‌ها بازدید کنند.
اگر به تاریخ ادبیات کشورهای مختلف علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم از موزه آشیان استانبول دیدن کنید؛ این موزه که خانه‌ی شاعر معروف ترک “توفیق فکرت” است، که در منطقه آشیان استانبول و در همسایگی بشیکتاش واقع شده و در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد.
موزه آشیان استانبول متعلق به شهرداری متروپولین این شهر است.

در متن زیر با ما همراه باشید تا به این موزه‌ی زیبا بیشتر آشنا شویم.

موزه آشیان استانبول، خانه‌ای کوچک از تاریخ ادبیات

درباره‌ی موزه آشیان استانبول

توفیق فکرت از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۳ و تا زمان مرگ خود در این خانه زندگی می‌کرد. این ساختمان در سال ۱۹۴۰ توسط شهرداری استانبول و شهردار و فرماندار خلاق این شهر “لطفی کردار” خریداری شده و به موزه‌ای به نام: موزه ادبیات جدید” تبدیل شد.

موزه ادبیات جدید در سال ۱۹۴۵ افتتاح شد و در سال ۱۹۶۱ به نام “موزه آشیان استانبول” تغییر نام داد. همچنین در این سال به دلیل علاقه‌ی بیش از حد توفیق فکرت به بسفروس، بقایای جسد او که در قبرستان ایوب دفن شده بود به حیاط خانه‌اش منتقل شد.

این خانه‌ی سه طبقه‌ی چوبی با یک باغ کوچک، توسط خود توفیق فکرت طراحی و ساخته شد؛ او خانه‌ی خود را آشیان نامید که در زبان فارسی “لانه” معنی می‌دهد.

امکانات و بخش‌های موزه آشیان استانبول

موزه آشیان استانبول توسط شهردار “قدیر توپ باش” به‌طور کامل بازسازی و ترمیم شد و بعد از حدود یک سال و نیم کار بر روی آن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ افتتاح گردید.
این موزه به‌جز طبقه‌ی همکف که دفتر اداری موزه محسوب می‌شود، داری دو طبقه‌ی اصلی و مجزاست که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • بخش اول: در طبقه اول موزه آشیان استانبول برای دو شاعر معروف ترک زبان “عبدالحک حمید تارخان” و “نگار خانم”، شاعران ” جنبش ادبیات جدید” آماده شده است.
    نقاشی، عکس، کتاب و وسایل شخصی هر دو شاعر در دو اتاق جداگانه به نمایش گذاشته می‌شود.
  • بخش دوم: طبقه‌ی دوم به توفیق فکرت اختصاص دارد که اتاق مطالعه و اتاق خواب او در این بخش واقع شده است. در این قسمت از موزه آشیان استانبول تمام وسایل شخصی، میز و صندلی‌ای که او برای نوشتن از آن استفاده می‌کرد و نقاشی‌هایی که توسط فکرت کشیده شده است، نمایش داده می‌شوند.
    در این طبقه، همچنین نقاشی ” عبدالمجید، شاهزاده‌ی عثمانی” که با الهام از شعر توفیق فکرت کشیده شده به نمایش درآمده و به دیوار اتاق آویزان است.
    تمامی وسایل بازمانده از زمان توفیق فکرت بازسازی شده و دیگر مبلمان از روی عکس‌های موجود ساخته شدند و در موزه قرار گرفتند.

موزه آشیان استانبول، خانه‌ای کوچک از تاریخ ادبیات

موزه آشیان استانبول، خانه‌ای کوچک از تاریخ ادبیات

بازدید از موزه آشیان استانبول

برای بازدید از موزه آشیان استانبول، ورودی رایگان است و شما می‌توانید از ساعت ۹ صبح الی ۴ بعدازظهر به‌جز روزهای دوشنبه که موزه تعطیل است، در آن محل حاضر شوید.
اگر علاقه‌مند به بازدید از موزه در ساعات خلوت هستید، در ساعات اولیه‌ی روز در موزه آشیان استانبول حضور یابید؛ مزه از ساعت ۱۱ و تا زمان تعطیل شدن شلوغ‌ترین زمان خود را سپری می‌کند.

موزه آشیان استانبول، خانه‌ای کوچک از تاریخ ادبیات

دسترسی به موزه آشیان استانبول

برای رسیدن به موزه آشیان استانبول از میدان تقسیم، شما می‌توانید از مترو استفاده کنید؛ به سمت ایستگاه “لونت” سوار مترو شوید، بعد از تغییر خط مترو در این ایستگاه، به سمت مترو “دانشگاه بوگازیجی” بروید.
بعد از پیاده شدن از مترو ” دانشگاه بوگازیجی” بعد از پیاده روی کوتاهی به موزه خواهید رسید.

آدرس موزه آشیان استانبول

Bebek Mh., Aşiyan Yolu, 34342 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

شماره تلفن موزه آشیان استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۲۶۳ ۶۹ ۸۶

موزه آشیان استانبول، خانه‌ای کوچک از تاریخ ادبیات
با آرزوی سفری خوش به ترکیه و تور استانبول به همراه خانواده و دوستان خود و ساختن خاطراتی زیبا در این سفر.
هم چنین امیدواریم اطلاعات و متن فوق در راهنمایی شما برای بازدید از مراکز تاریخی و دیدنی استانبول و سفر به کشور ترکیه مفید واقع شده باشد.

اگر قبلاً به شهر استانبول سفر کرده و از موزه آشیان استانبول دیدن کرده‌اید، خوشحال خواهیم شد اگر نظرات و پیشنهادات خود را در زیر این مطلب با ما درمیان بگذارید.
از توجه شما بسیار سپاس گزاریم.