منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!

اگر فقط ۴ یا ۵ روز برای مسافرت فرصت دارید، حتماً سفر به ترکیه و تور استانبول را انتخاب کنید؛ شروع کنید قدم زدن در خیابان‌های دل انگیز شهر استانبول و متر به متر از آن لذت ببرید! یکی از بهترین مکان‌های استانبول برای بازدید، منطقه سلطان احمد استانبول است.

اگر طرفدار تاریخ هستید، هیچ جایی در استانبول نمی‌تواند مانند منطقه سلطان احمد استانبول شمارا جادو کند! این مکان جادویی تعداد زیادی از مراکز تاریخی و دیدنی را در کنار هم دارد به‌طوری که برای رفتن از جایی به‌جایی دیگر فقط نیاز به چند متر پیاده روی دارید.

با ما همراه باشید تا در متن زیر بیشتر در مورد منطقه سلطان احمد استانبول بیشتر بدانیم.

منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!

بخش‌های منطقه سلطان احمد استانبول

منطقه سلطان احمد استانبول به دلیل وجود مسجد سلطان احمد، نام گذاری شده است و مجموعه‌ای از اماکن تاریخی و باستانی و دیدنی است، در زیر به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • مسجد سلطان احمد: این مسجد که به خاطر استفاده از کاشی‌های آبی رنگ در طراحی آن به “مسجد کبود” نیز معروف است، به دلیل داشتن شش مناره باشکوه، مورد توجه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار می‌گیرد. این مسجد برخلاف ایا صوفیه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌جز ساعت نماز آماده‌ی پذیرایی از گردشگران است.
    منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!
  • آب انبار باسیلیکا: یک آب انبار برای دوره‌ی رومیان باستان که در زیر منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد و با پلکانی سنگی وارد آن شده و با یک راه چوبی از میان ستون‌های سنگی می‌توانید از آن دیدن کنید. در قسمتی مخصوص شما می‌توانید با انداختن سکه درون آب آرزو کرده تا آرزویتان برآورده شود.
    منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!
  • مسجد ایاصوفیه: این مسجد در ابتدا یک کلیسای مسیحی ارتودوکس بوده بعد به یک مسجد امپریالیستی و در حال حاضر به یک موزه در شهر استانبول و در منطقه سلطان احمد استانبول تبدیل شده است؛ و با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان گردشگری کشور ترکیه، ایا صوفیه پربازدیدترین مکان تاریخی ترکیه است.
    منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!
  • میدان اسب دوانی: این میدان که در زمان بیزانس و رومیان باستان راه اندازی شده و درست در مجاورت آب انبار باسیلیکا در منطقه سلطان احمد استانبول واقع شده است ، محل خوبی برای بازدید می‌باشد. میدان اسب دوانی دیگر شکوه قبل را ندارد ولی تعدادی از آثار و ستون‌های باقی مانده از آن زمان، بسیار دیدنی هستند.
  • موزه‌ی موزاییک: این موزه که در بازار آراستا واقع شده، مجموعه‌ای از موزاییک‌های روکش دار دوران قسطنطنیه را به نمایش می‌گذارد.
  • موزه هنر ترک و هنر اسلامی: این موزه در راستای دیگر اماکن مهم منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد و مجموعه‌ای از فرش‌ها، آثار خوشنویسی و سفال‌هایی هنری ترکیه و اسلامی را برای نمایش، ارائه می‌دهد و دارای یک طبقه‌ی مجزا برای آشنایی با نوع زندگی و آداب و رسوم مردم ترک در طی دوره‌های مختلف است.

امکانات منطقه سلطان احمد استانبول

مانند تمام مراکز پر جنب و جوش شهر استانبول، منطقه سلطان احمد استانبول هم امکانات و بخش‌های متفاوتی دارد که در زیر به آن می‌پردازیم:

  • بازارچه: در خیابان اصلی منطقه سلطان احمد استانبول یک بازار محلی وجود دارد که در آن پارچه، جواهرات و محصولات تولید شده در خود ترکیه به فروش می‌رسند که بسیار خلوت‌تر از بازار بزرگ استانبول بوده برای خرید، شما راحت‌تر خواهید بود.
    منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!
  • رستوران‌ها و کافه‌ها: اگر برای بازدید از منطقه سلطان احمد استانبول به این قسمت از شهر آمده‌اید برای استراحت می‌توانید ساعتی را در یکی از این رستوران و کافه‌ها، به‌صرف نوشیدنی و غذای ترک بگذرانید. استراحت با منظره‌ی زیبای مسجد کبود و ایا صوفیه، قطعاً زیبا خواهد بود.
    منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!
  • فروشگاه‌های سوغاتی و یاد بود: مانند تمام مکان‌های پر بازدید کشور ترکیه، منطقه سلطان احمد استانبول هم دارای فروشگاه‌هایی است که شما می‌توانید از آن‌ها یاد بو و یا سوغاتی خریداری کنید. مجسمه‌های کوچک از آثار باستانی این منطقه بسیار زیبا هستند و در همه ابعاد و همه قیمت به فروش می‌رسند
  • شیرینی فروشی: بوی خوش باقلوا تازه از تنور درآمده کل فضای خیابان را پر کرده و هر رهگذری را وادار به خرید این شیرینی‌های خوشمزه خواهد کرد. از خرید باسلق و شیرینی‌های ترک غافل نشوید که طعم بهشتی دارند.
  • غرفه‌های سیار: برای یک میان وعده‌ی سبک و عالی شما می‌توانید از غرفه‌های سیاری که تقریباً در همه جای منطقه سلطان احمد استانبول وجود دارند بلوط بوداده، ذرت کبابی و یا نان سیمیت تهیه کنید.
    منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!

بازدید از منطقه سلطان احمد استانبول

مراکز دیدنی و تاریخی استانبول در منطقه سلطان احمد استانبول به‌طور معمول از ساعت ۹ صبح در را برای بازدیدکنندگان محلی و گردشگران خارجی می‌گشایند.
معمولاً شلوغ‌ترین ساعت از ساعت ۱۲ ظهر الی ۳ بعدازظهر است و اگر به حضور در شلوغی علاقه‌ای ندارید می‌توانید در ساعات اولیه در این مراکز حاضر شوید.
اگر برای بازدید مساجد می‌روید به یاد داشته باشید که بانوان باید حجاب اسلامی داشته باشند و از پوشیدن لباس کوتاه خود داری کنند برای سهولت در این امر، در ابتدای ورود به مساجد به آن‌ها یک دامن بلند و یک شال به‌عنوان حجاب داده می‌شود تا بتوانند وارد مسجد بشوند.
از طرفی دیگر برای جلوگیری از آلودگی این مساجد و آسیب نزدن به وسایل آن‌ها در بعضی امکان می‌توانید کفش خود را تحویل دهید و یا به هر نفر یک روکش کفش یک‌بار مصرف اهدا می‌شود تا در زمانی که در مسجد حضور دارید از آن استفاده کنید.
تمام این اماکن تاریخی دارای راهنمای گردشگری هستند ولی از آنجا که گاهی فقط به زبان ترکی هستند بهتر است از قبل کتاب راهنمای آن را به زبان انگلیسی و یا فارسی تهیه کرده و مطالعه کنید.

منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!

دسترسی به منطقه سلطان احمد استانبول

به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر، دسترسی به منطقه سلطان احمد استانبول با وسایل نقلیه‌ی عمومی بسیار آسان است.
شهر استانبول دارای خطی مدرن از اتوبوس‌های برقی است، اگر از آن‌ها استفاده می‌کنید، شما می‌توانید در ایستگاه “سلطان احمد” پیاده شده و بعد از پیاده روی کوتاهی به منطقه سلطان احمد استانبول و مراکز دیدنی و تاریخی آن خواهید رسید.
در این منطقه تمامی آثار باستانی و مراکز دیدنی نزدیک به هم قرار دارند از این رو کافی است شما برای رسیدن به آن‌ها فقط پیاده روی کنید.

آدرس منطقه سلطان احمد استانبول

Sultan Ahmet Mahallesi, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

منطقه سلطان احمد؛ کتاب تاریخ استانبول را ورق بزنید!

برای شما لحظات طلایی در سفر به ترکیه و تور استانبول آرزومندیم و امیدواریم در کنار دوستان و خانواده‌ی خود از این سفر لذت ببرید.
همچنین امید است مطلب فوق برای شما مفید بوده و بتواند در سفر و بازدید از منطقه سلطان احمد استانبول، راهنمای خوبی باشد.

اگر در گذشته به ترکیه و تور استانبول سفر کرده‌اید، از شما سپاسگزار خواهیم بود اگر نظرات و پیشنهادات خود را در زیر این مطلب برای ما بنویسید و ما را در ارائه هرچه بهتر مطالب یاری کنید.