مسجد مهری ماه سلطان نماد عشق در شهر استانبول

مهری‌ماه سلطان تنها دختر شاه سلیمان عثمانی از همسر مورد علاقه اش، خرم سلطان است مهری ماه محبوب‌ترین فرزند دختر سلطان بود به‌طوری‌که شاه سلیمان برای بازدید از مناطق فتح‌شده همواره او را با خود به همراه می‌برد مهری ماه سلطان قدرتمندترین شاهزاده خانم عثمانی است که لقب سلطان والده را داشته و بعد از شاه بیشترین قدرت را داشته است .در تور استانبول یکی از اماکنی که می‌تواند جذاب و دیدنی باشد مسجد مهری ماه سلطان است مسجدی که به خاطر محبت پدری پادشاه به دختر خودساخته شد و هم چنان باگذشت قرن‌ها محل عبادت و نیایش است.
مسجد مهری ماه سلطان ، به دستور شاه سلیمان به‌پاس برای دخترش ساخته شد . این مسجد در میدان اسکو دار در نزدیک اسکله ساخته‌شده است . معمار این مجموعه سینان معمار هست .

مسجد مهری ماه سلطان نماد عشق در شهر استانبول

تاریخچه مسجد مهری ماه سلطان

مسجد مهری ماه سلطان در سال ۱۵۴۸ زمانی که مهری ماه سلطان ۲۶ سال داشت به دستور سلطان سلیمان ساخته شد او به معمار سینان دستور داد مجموعه متشکل از مسجد ،مدرسه ،حمام و نوانخانه و آشپزخانه،کاروانسرا و حوزه علمیه را برای بزرگداشت دخترش بسازد. معمار بلندترین منطقه استانبول آن زمان که تپه‌ای به نام ادیرنه قاپی بود را انتخاب کرد.مقبره مهری ماه سلطان و دو پسرش و وزیر اعظم ابراهیم اِتهِم پاشا و تعدادی از افراد خانواده سلطنتی در بین مسجد و حوزه علمیه قرار دارد . قسمت‌های زیادی از این مجموعه مانند آشپزخانه،کاروانسرا و یتیم‌خانه از بین رفته است .

معماری مسجد مهری ماه سلطان

مسجد مهری ماه سلطان در بافت قدیمی شهر استانبول در محله فاتیح قرار دارد و تنها یک مسجد نیست بلکه مجموعه ایست شامل مسجد، حوزه علمیه، مقبره، مدرسه، کاروانسرا، آشپزخانه، یتیم‌خانه و بیمارستان بوده است اما تنها بخشی از این مجموعه به‌جامانده است. این مسجد دارای سبک معماری عثمانی و رومی است که در بلندترین محل در شهر استانبول ساخته‌شده است و تقریباً به همه‌جا اشراف دارد ساختمان اصلی مسجد به شکل مربع است که بر روی آن گنبد قرارگرفته است ،گنبد اصلی به سبک معماری عثمانی است . گنبد نیمه‌ای در بالای درب ورودی تعبیه‌شده است .این مسجد تقریباً متقارن است و تمام وجوه آن شبیه به هستند .مسجد مهری ماه داری یک گلدسته است .فضای داخلی مسجد یک گنبد و یک مکعب بزرگ در زیر آن است که با پنجره‌ای بزرگی احاطه‌شده و شیشه‌های رنگی جلوه وزِ ای یافته است.

مسجد مهری ماه سلطان دارای وضوخانه منحصربه‌فرد است نمای این مسجد از تراورتن و گرانیت هست و تزیینات داخل مسجد مدرن است و کف آن بافرش های قرمزرنگ و کتیبه‌ها و چراغ‌های زیبا تزیین‌شده است. قسمت شمال مسجد حوزه علمیه قرار دارد . این مسجد در زلزله‌های مختلف آسیب‌دیده است در زلزله ۱۹۹۹ گنبد اصلی مسجد آسیب جدی دید که مرمت شد.

مسجد مهری ماه سلطان نماد عشق در شهر استانبول

دسترسی به مسجد مهری ماه سلطان

مسجد مهری ماه سلطان در شرق شهر استانبول و در بافت قدیمی آن واقع‌شده است ،برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است. محله‌ای که مسجد در آن قرارگرفته به فایتح معروف است. برای رسیدن به مسجد می‌توان از مترو و اتوبوس و تاکسی استفاده کرد . نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مجموعه تاریخی ایستگاه Edrinkapi است که در کنار بزرگراه Beylarbeyi واقع‌شده است . در مقابل مسجد ایستگاه اتوبوسی هم قرار دارد که برای رسیدن به این مکان می‌تواند مورداستفاده قرا بگیرد .
بهترین مسیر برای دستیابی به مکان ،ابتدا وارد بزرگراه Beylarbeyi شده و بعد وارد خیابان fevzi pasaمی‌شوید مجموعه مهری ماه سلطان در ابتدای این خیابان قرار دارد .

مسجد مهری ماه سلطان نماد عشق در شهر استانبول

بازدید از مسجد مهری ماه سلطان

تور استانبول می‌تواند برای شما یک سفر رؤیایی به مجموعه بی‌نظیر از سفرهای رؤیایی باشد شمارا به دنیای از شگفتی‌های دنیای مدرن و دنیای قدیم مردم استانبول خواهد برد. شماِ علاوه بر بازدید از مسجد مهری ماه سلطان می توانید به اماکن زیبای اطراف آن نیز سر بزنید این اماکن عبارتند از :
• بنای یادبود مقبره Ekmekci Baba Turbesi
• حمام تاریخی مهری ماه سلطان در شرق مجموعه
• مسجد یاووزه سلیم
• مسجد بزرگ و تاریخی فاتیح
و ده‌ها مکان تاریخی و سنتی که شما با دیدن آن‌ها قطعاً شگفت‌زده خواهید شد.

آدرس مسجد مهری ماه سلطان

Karagümrük Mh, 34091 فاتح/استان استانبول، ترکیه

مسجد مهری ماه سلطان نماد عشق در شهر استانبول

تور استانبول شمارا به سفری رؤیایی خواهد برد ،جایی که بتوانید تاریخ چند صدساله شهر بزرگ استانبول را در کنار شکوه امروزی آن ببینید و لذت ببرید .خوشحال میشویم با نظرات خود همراه ما باشید .