مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

مردمان هر عصری در زمینه‌ای شاخص و پیشرو هستند، مردم استانبول در عصر عثمانی که شکوه و اقتدار آن شهره آفاق بود ساخت مسجد و توجه به سازه‌های با شکوه با سبک خاص خود معماران بومی عثمانی مورد نظر بوده است. استانبول را شهر مساجد نامیده‌اند وجود هزاران مسجد بیانگر این است که اسلام چنان بر اندیشه و زندگی مردمان این سرزمین ریشه دوانیده بوده است که هر کسی در هر جایگاهی آرزوی این را داشته است که مسجدی را بسازد و آن را برای وقف در اختیار عموم مردم برای استفاده قرار دهد. از مساجد باشکوه ایاصوفیه و سلیمانیه تا مسجد کوچک عرب هر کدام داستانی از این قرارند. در کوچه کوچه شهر استانبول شما می‌توانید مساجد مدرن و تاریخی زیادی را ببینید که همچنان زنده و پویا هستند.

مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

مسجد فیروز آقا استانبول نیز یکی از این مساجد است مسجدی کوچک و زیبا در قلب بافت تاریخی شهر استانبول….، استانبول شهر جاذبه‌ها و داستانهایی است که اگر دهها بار هم خوانده شوند باز حرف تازه برای گفتن دارند. مساجد این شهر نیز همین طور می‌باشند ممکن است از نظر بنا و ساخت شبیه هم باشند اما هر کدام سرنوشتی مختص خود را دارند. بانی هر بنا، معماران و کارگران و قرنها یی که بر این مساجد زمان گذشته است قطعاً دیدنی و شنیدنی خواهد بود. تور استانبول را شاید به این خاطر باید دوست داشت که سفر را از یک چاچوب مشخص به یک سفر در زمان تغییر داده است سفر به لایه لایه تاریخ شهری که مانند نگین در خاورمیانه می‌درخشد و از نظر تعداد مساجد از سرزمینی که اسلام در آن طلوع کرده است، پیشروتر است. استانبول را باید شهر عجایب نامید شهری که  همه چیز را در دل خود جای داده است و بهترین‌ها را می‌توان در آن یافت. مسجد آقا فیروز استانبول نیز می‌تواند قسمتی از سفر به این شهر رؤیایی و منحصر به فرد باشد.

تاریخچه مسجد فیروز  آقا  استانبول

مسجد یک عنصر صرفاً مذهبی نیست اگر چه در ظاهر اینگونه نمایانده می‌شود. در عصر حکومت سلاطین عثمانی مساجد به نوعی بیانگر قدرت بانی آن محسوب می‌شده است. بعد از سلاطین و خانواده انها وزرا و اشراف عثمانی نیز اقدام به ساخت مساجد و سازه‌های خیریه‌ای می‌نموده‌اند. در میان این مساجد، مسجد فیروز آقا استانبول از جمله مساجدی است که بانی آن وزیر خزانه داری  سلطان بایزید دوم می‌باشد. مسجد فیروز آقا در سال ۱۴۹۱ ساخته شده است. در این دوره معماری سبک عثمانی هنوز شکل نگرفته و تازه تازه در حال شکل گیری بوده است. فیروز آقا که مردی قدرتمند و ثروتمند بود این مسجد را به معماران سپرد تا ساخته شود در عصر عثمانی یک رسم جالب در ساخت مساجد وجود داشت و آن رسم این بود که مساجدی که سلاطین می‌ساختند باید  تعداد مناره‌های بیشتری داشته باشد. به نوعی تعداد مناره بیانگر قدرت و سمت سازنده بنا بوده است لذا مسجد فیروز آقا استانبول یک مسجد تک مناره است.

مقبره فیروز آقا در این بنا واقع شده بود که در قرن نوزدهم در زمان حکومت فؤاد پاشا که تغییراتی در بافت شهری استانبول انجام شده به علت تعریض خیابان مقابل مسجد مقبره وزیر از بین رفت و به خیابان ملحق گردید.  مسجد فیروز آقا با قدمتی ۵۰۰ ساله هم اینک فعال بوده و نمازها و مراسم مذهبی در آن انجام می‌شود.

مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

معماری مسجد فیروز اقا استانبول

مسجد فیروز آقا استانبول متعلق به اوایل دوران حکومت عثمانی‌ها در ترکیه است در این دوره هنوز معماری عثمانی به صورت کامل به وجود نیامده بود و به نوعی در دوران تولد و ابتدایی خود بوده است. سبک معماری غالب در این دوره، معماری باروسی است.

نمای کلی مسجد فیروز آقا به شکل یک مکعب مربع است که بر روی آن یک گنبد بزرگ قرار گرفته است که ب روی هشت ستون قرار گرفته است. سه گنبد کوچک نیز بر روی ایوان جلویی مسجد قرار دارد. مسجد فیروز آقا با وجود اینکه کوچک است اما بسیار باشکوه و دیدنی است و نمای بیرونی مسجد از سنگ‌های سفید ساخته شده است. بنا دارای یک مناره است، در سر در ورودی مسجد فیروز آقا کتیبه‌ای به خط  حمدالله افندی نصب شده است.

مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

مسجد فیروز آقا استانبول دارای یک شبستان است این شبستان که در زیر گنبد اصلی قرار دارد دارای هشت وجه است و در وجه آن تعدادی پنجره با شیشه ای رنگی تعبیه شده است، پوشش داخلی مسجد از جنس گچ با نقاش‌های اسلیمی و سنتی است. دروجوه زیر گنبد اصلی کتیبه‌های قرآنی و اسامی اهل بیت و صحابه با خط زیبا نوشته شده است و یک لوستر بزرگ از گنبد مرکزی آویخته شده است به نظرمی رسد این لوستر نسبت به خود ساختمان بسیار جدید است. محراب که در سمت قبله مسجد واقع شده است به صورت تو رفتگی از جنس گچ است که دورتادور آن به صورت بسیار زیبا طراحی شده است که بسیار دیدنی است. مسجد فیروز آقا استانبول نمونه یک مسجد کوچک اما زیبا و با شکوه است و محراب مسجد فیروز آقا گویای این حقیقت می‌باشد.
منبر خطیب مسجد فیروز آقا نیز از جنس چوب اعلی با کنده کاری‌های زیبا  است که در مجاورت محراب قرار گرفته است.

درب ورودی سازه نیز چوبی و بسیار شکیل و زیبا است. این ساختمانتاریخی که در خیابان دیوان استانبول واقع شده است مانند نگینی بر انگشتردرخشان است. در تور استانبول می‌توان از مسجد فیروز آقا استانبولبه‌عنوان نماد سادگی، زیبایی است بازدید نمود و لذت برد.

مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

بازدید از مسجد فیروز آقا استانبول

تور استانبول در مقایسه با تورهای گردشگری شهرهای دیگر متفاوت است چرا که می‌توان در یک مسیر از بناها و آثار تاریخی و مردمی بسیار بازدید کرد و لذت برد. منطقه فاتیح شهر استانبول از جمله مناطقی است که به علت کثرت بناهای دیدنی منحصر به فرد است. در این منطقه در هر کوچه و خیابان شما می‌توانید در هر چند ده متر به یک بنا یا مسجد و یا کافه سنتی را ببینید. قدم به قدم این منطقه، تاریخ کشور ترکیه است.

مسجد فیروز آقا استانبول نیز در این منطقه واقع شده است و شما می‌توانید  زمانی که از مسجد فیروز آقا استانبول بازدید می‌کنید به اماکن زیر نیز بروید. از مهمترین و معتبرترین این اماکن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بنای تاریخی وزیر هانی
  • نماد ابلیسک  مصر ی
  • مسجد سلطان احمد  که در نزدیکی این بنا واقع شده است.
  • مسجد بایزید
  • بازار بزرگ استانبول
  • موزه هنرهای اسلامی ترکیه
  • موزه تاریخ علم استانبو
  • مسجد رستم پاشا
  • اسکله امینونو
  • موزه بانکداری استانبول
  • مسجد سلیمانیه
  • پارک بزرگ گلخانه
  • کاخ توپ قاپی
  • مدرسه تاریخی کافیر اقا
  • کلیسای ایرن مقدس
  • مسجد ایا صوفیه
  • عمارت تاریخی سلطان احمد
  • مسجد لاله لی و حمام لاله لی
  • مسجد بایزید
  • مسجد ایا صوفیه کوچک
  • مسجد نور عثمانیه
  • مسجد تاریخی اتیک علی پاشا

مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

دسترسی به مسجد فیروز آقا استانبول

مسجد فیروز آقا استانبول  در منطقه فاتیح در خیابان دیوان واقع شده است در این منطقه تمام وسایل حمل و نقل عمومی شامل مترو، تاکسی و اتوبوس و تراموا در دسترس است. پیشنهاد می‌شود دربرنامه بازدید از منطقه فاتیح و اماکن موجود در آن یک نقطه را انتخاب نموده و پس از رسیدن به آن مکان و بازدید از آن بقیه اماکن را به صورت پیاده طی کنید تا از دیدن کافه‌های قدیمی و سنتی و دکانها و کوچه‌های در هم تنیده این منطقه لذت ببرید. این مسجد در مجاورت پارک سلطان احمد و مجموعه تاریخی آن واقع شده است. و در خیابان دیوان بهترین وسیله برای تردد تراموا می‌باشد. که در ایستگاه سلطان احمد می‌توانید پیاده شده و به مسجد فیروز آقا استانبول بروید.

آدرس مسجد فیروز آقا استانبول

استانبول – منطقه فاتیح – خیابان دیوان

تلفن مسجد فیروز آقا استانبول

۹۰۲۱۲۵۱۲۲۳۲۰

مسجد فیروز آقا استانبول، هارمونی از معماری و معنوی

تور استانبول به‌عنوان یک سفر گردشی می‌تواند انقدر برای شما لذت بخش و خاطره انگیز باشد که شما را به تکرار این سفر راغب کند. در این سفر شما می‌توانید به همراه سفری که در سطح شهر و بازدید از اماکن زیبا و دیدنی انجام می‌دهید و از انواع غذاهای بومی و بین‌المللی استفاده می‌کنید، می‌توانید در زمان نیز سفر کنید سفر به استانبول می‌تواند سفری در زمان باشد و تورقی از عصر باستان تا امروز و دیدن نمونه‌هایی از پدیده‌هایی که تاریخی‌اند اما هنوز زنده‌اند و  دل ربا. شهر استانبول می‌تواند طلوع  و غروب خورشید را در سواحل تنگه بسفر، صدای موزنان را از مساجد تاریخی، بوی ادویه را در بازار تاریخی‌اش و بوی ماهی را در بازار ماهی فروشان به شما هدیه کند که هیچگاه از خاطر شما محو نگردد.

این شهر یک داستان زنده از مردمانی است که دیگر در بین ما نیستند مانند وزیر فیروز آقا و مسجدی که از او به یادگار مانده است ( مسجد فیروز آقا) .