مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه

مسجد عرب استانبول در ترکیه به عنوان اولین عبادتگاه مسلمانان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است. این مسجد تاریخ گویایی فصل جدیدی از سرنوشت این سرزمین است، فصلی که مسلمانان به این سرزمین وارد شدند و تقریباً همه چیز را تغییر دادند. تا قبل از ورود مسلمانان مسیحیت دین رسمی کشور بود و کلیساها و کشیشان دارای مرتبه و مقام والایی بودند اما با ورود مسلمانان تمام نمادهای دینی تغییر کردند و اسلام به عنوان دینی که اعراب آن را به قسطنطنیه آورده بودند سبب ایجاد موجی جدید از فرهنگ عربی در این منطقه شد. تور استانبول در یک زمان کوتاه می‌تواند تاریخ چند هزار ساله یک کلان شهر جهانی را در معرض دید قرار دهد.

استانبول را شهر مساجد نامیده‌اند و مسجد عرب به عنوان اولین مسجد این شهر طلیعه دار این مهم بوده است. هر روز از مناره‌های مساجد این شهر صدای اذان اذان گویان فضا را آکنده از صوت الهی می‌کند گویی اولین بار که مؤذن در مسجد عرب استانبول هر روز بارها از گوشه گوشه این شهر تکرار می‌شود.

استانبول در ظاهر شهری است همانند همه شهرهای دیگر اما وقتی تاریخ این شهر ورق می‌خورد داستان‌های بسیاری بر ملأ می‌شود. سرنوشت مردمانی که در گذر زمان بانی کارهای بزرگ، جنگ‌های خونین، حکومت‌های باشکوه و صنعت و تجارت بوده‌اند. مساجد شهر استانبول به عنوان بارزترین نمادهای مذهبی در طول ۱۰۰۰ ساله گذشته خود گویای سرنوشت این سرزمین‌اند.

مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه
مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه

تاریخچه مسجد عرب استانبول

پیروان هر مذهبی علاقه دارند که برای انجام اداب و آیین‌های مذهبی خود مکانی داشته باشند تا بتوانند با آسودگی خاطر به نیایش و عبادت بپردازند. اعراب تازه مسلمان شده نیز که به سرعت در حال گسترش دین اسلام در کشورهای دیگر بودند در اولین اقدام در مناطق فتح شده مسجد می‌سازند مساجد برای آنان به‌منزله محل اجتماع و هم‌اندیشی و معاهده بود.

قسطنطنیه به عنوان از شهرهای مشهور و قدرتمند همیشه در نظر حاکمان و خلفای اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای بود و علاقه داشتند این شهر بزرگ را فتح نمایند. تصرف قسطنطنیه بارها به شکست منجر شد اما در نهایت در آخرین مرتبه در یک محاصره که هفت سال به طول انجامید و به فرماندهی خامنه بن عبدالملک امویان، مسلمانان موفق شدند این شهر را تحت فرمان خود در بیاورند و پس از آن بود که اولین مسجد امویان در سال ۹۷ هجری قمری، ساخته شد مسجد عرب استانبول بعدها به کلیسا تبدیل شد اما پس از روی کار آمدن حکومت عثمانی مجدد تبدیل به مسجد شد و در حال حاضر فعال می‌باشد.

مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه

معماری مسجد عرب استانبول

مسجد عرب استانبول دارای سبک گوتیک و معماری روم شرقی است. این مسجد به عنوان اولین مسجد در ترکیه از معماری سبک عثمانی که حدود ۷۰۰ سال پیش در این کشور مرسوم شد هیچ نشانی ندارد. مسجد عرب در دوطبقه ساخته‌شده است. متریال اصلی بنا از چوب می‌باشد. جالب است بدانید که این مسجد تاریخی فاقد گنبد می‌باشد. سقف مسجد از چوب ساخته‌شده است دیوارها گچی هستند و در این راستا به علت معماری خاص آن محرابی گچی در سمت قبله ساخته‌شده است که بسیار ساده است، در وسط صحن اصلی مسجد یک منبر جایی که نسبت به منبر مساجد دیگر پهن است تعبیه‌شده است. نورافشان‌های ساده بلوری روشنایی دهنده فضا داخلی هستند. برای دسترسی به طبقات فوقان از پلکان داخل مسجد باید استفاده نمود. به‌طور کلی مسجد عرب یک مسجد ساده و بی‌پیرایه تاریخی است و به عنوان سنبلی از مسلمانان صدر اسلام که مردمانی ساده زیست بودند تعبیر می‌شود.

مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه

مسجد دارای فقط یک مناره است که برای اذان‌گو ساخته‌شده است و در حیاط جلوی مسجد یک سقاخانه وجود دارد که دارای گنبدی با سبک عثمانی است. در اطراف این سقاخانه اشعار ترکی با حروف فارسی نوشته‌شده است. متریال داخلی مسجد چوب، گچ است اما دیوارهای خارجی از سنگ ساخته شده است که تقریباً زنگ قرمز دارد.

در تور استانبول یه عنوان یک طرح گردشگری حتماً به مسجد عرب به عنوان اولین و ساده‌ترین مسجد استانبول حتماً سری بزنید تا با مقایسه آن با مساجد دیگر روند تاریخی این شهر را دریابید.

مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه

بازدید مسجد عرب استانبول

مسجد عرب استانبول در منطقه گالاتا واقع شده است که از مناطق تاریخی شهر استانبول است. این منظقه مملو از آثار باستانی بسیار زیادی است که می‌توان بسیار جذاب و دیدنی باشد. وجود انواع موزه‌ها، عمارات تاریخی و مساجد از محسنات این منطقه است. با یک پیاده روی ساده می‌توان آثار تاریخی و مراکز خرید زیادی را بازدید کرد. از مهمترین اماکن موجود در اطراف مسجد عرب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • موزه مدرن استانبول
  • حمام ترکی و تاریخی قلیچ علی پاشا
  • بنای Tophane kasri
  • بنای تاریخی tophane-i-amire kultur ve senat merkazi
  • مدرسه تاریخی قلیچ علی پاشا
  • بنای تاریخی عمر آقا
  • عمارت تاریخی گالاتا
  • میدان سیاسی تقسیممم
  • مسجد تحت الارض

مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه

دسترسی به مسجد عرب استانبول

مسجد عرب در شرق شهر استانبول و در محله توپخانه واقع‌شده است، برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است.. یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این بنای زیبا از طریق اتوبوس‌های دریایی است و هم‌چنین استفاده از قطار شهری و تاکسی است. از طریق پل گالاتا و خیابان کاراکای، بهترین راه برای رسیدن به مسجد عرب است هم چنین مسیر دیگر از طریق پل آتاتورک و خیابان کاراکای است. در این خیابان مسیر تراموا وجود دارد و در نزدیک مسجد در ایستگاه مسجد عرب می‌توانید پیاده شده و به مسجد برسید. در تور استانبول شما می‌توانید با استفاده از امکانات اطلاعاتی آن به‌راحتی به اماکن موردنظر خود برسید.

آدرس مسجد عرب استانبول

Arap Cami Mahallesi, 34420 Beyoğlu/استان استانبول، ترکیه

مسجد عرب استانبول، اولین مسجد مسلمانان در ترکیه
تور استانبول یکی از خاص‌ترین و بهترین تورهایی است که هر فرد می‌تواند در طول عمر خود داشته باشد. شهر استانبول مصداق این شعر است که ” آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری ” سفر به این شهر تجربه اضداد و دیدن همه جاذبه‌های زیبا در یک شهر است. هم آغوشی مساجد. کلیساها، مدرنیته و سنت، آینده گذشته، از این شهر دنیایی دیدنی و زیبا ساخته است که تنها می‌توان با دیدن آن به عظمت و شکوهان پی برد. شهر استانبول شهر تجارت، پایتخت فرهنگی و عروس شهرهای دنیاست. امیدوارم بتوانیم از تجربیات‌ و نظرات شما بهره‌ مند باشیم.