مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

استانبول، شهر بزرگی است که در دل خود دو قاره را جای داده است و بخشی از آن آسیایی و بخشی از آن اروپایی است این شهر بزرگ در گذر تاریخ حاکمان و سلاطین بسیاری را بر خود دیده است، جنگ‌ها و لشگر کشی‌های بزرگ و کوچک، خونریزی‌ها، ظهور دین‌ها و زلزله‌های مختلف، اما در گذر همه این ملایمات و ناملایمات شهر استانبول شهر اقتصاد و تاریخ است، شهر هنر و طبیعت …. تنگه به سفر که دو دریای مرمره و سیاه را به هم وصل می‌کند چونان رگ حیاتی شهر استانبول زندگی را به این شهر جاری می‌کند. زیبایی‌های خیره کننده این شهر، طبیعت بی نظیرش، آب‌های و هوای خوبش در کنار قرار گرفتن در بین دوباره اروپا و آسیا سبب شده است این شهر محل ظهور شگفتی‌هایی باشد که مشابه آن در هیچ جای دنیا نمی‌شود یافت. مساجد شهر استانبول نماد اصلی این شهر می‌باشند. استانبول دارای بیش از ۳۰۰۰ مسجد می‌باشد که بسیاری از این مساجد تاریخی هستند.

طبق یک قانون نانوشته مرسوم بوده است که هر سلطان برای بیان قدرت و دیانت خود مسجدی را بسازد. اغلب این مساجد همراه با بناهایی شامل مدرسه، یتیم‌خانه، حمام و آرامگاه و گاها آشپزخانه‌ای برای فقرا بوده است.

در میان مساجد و اماکن تاریخی شهر استانبول برخی برجسته‌تر و باشکوه‌ترند و گویای عظمت و قدرت سازنده و عصری است که این بنا ساخته‌شده است. مسجد سلیمانیه استانبول از جمله مساجد باشکوه استانبول است که در تور استانبول باید حتماً در اولویت بازدید باشد. سلطان سلیمان یکم به‌عنوان قدرتمندرین پادشاه عثمانی شخصیتی بی نظیر است و مسجدی که به امر او ساخته شده است نیز مانند خود او با شکوه وتحسین برانگیز ….. مسجد سلیمانیه ، نه یک مسجد که اشلی کوچک از یک امپراطوری قوی و طولانی است که می‌تواند برای هر بیننده‌ای جلب و آموزنده باشد.

مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

سلطان سلیمان اول به‌عنوان حاکمی هنرمند و دانا و قدرتمند در دوره عثمانی شناخته‌شده است. او که در همه امور حکومت‌داری به‌نوعی بهترین عملکرد را از خود بر جای گذاشته است در سال ۱۵۵۰ به معمار سینان که معمار برجسته عثمانی است دستور ساخت مجموعه کامل از مسجد و ساختمان‌های تابعه را داد. معمار تپه‌ای بلند را در محله فاتیح انتخاب نمود و کار ساخت مسجد سلیمانیه با بهترین مواد و صنعتگران حرفه‌ای هفت سال طول کشید، پس از ساخت مسجد نام سلیمانیه منتسب به نام سلطان را بر مسجد نهادند (به انگلیسی Süleymaniye Mosque، به ترکی Süleymaniye Camii). مهم‌ترین شاخصه مسجد سلیمانیه به علت وجود مقبره سلطان سلیمان، همسرش خرم سلطان و معمار سینان است.

از نظر ساختار زمین شناسی شهر استانبول بر روی گسل بزرگ اناتولی واقع شده است، فعالیت این گسل بارها سبب تخریب و آسیب به بناها زیادی در شهر استانبول گردیده است. مسجد سلیمانیه نیز از این بلا در امان نبوده و بارها به دلیل آسیبهای ناشی از زلزله و آتش سوزی مرمت و بازسازی شده است. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها تور استانبول را برگزار می‌کنند و این شهر یکی از قطب‌های گردشگری دنیاست بناهای تاریخی در ۲۰ سال گذشته مرمت شده و بهتر نگهداری می‌شوند، مسجد سلیمانیه نیزبه علت اهمیت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

معماری مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه در منطقه فاتیح واقع شده است. معمار آن معمار زبردست و معروف عثمانی سینان است که آثار زیادی را طراحی و ساخته است. مسجد دارای سبک معماری عثمانی است وعناصر اصلی مسجد سلیمانیه شامل گنبد تخت مرکزی و گنبدهای پیرامونی و مناره‌ها کاملاً مشهود می‌باشند. بنای ساختمان دارای سه قسمت است که شامل صحن اصلی و ساختمان مرکزی، ساختمان پشتی که شامل مزار سلطان سلیمان اول و حیاط جلویی که شامل سقا خانه است. در پیرامون مسجد خارج از مرز مسجد، مدرسه و حوزه علمیه و کاروانسرا، آشپزخانه قرار گرفته است.

مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

ساختمان اصلی مسجد سلیمانیه استانبول شامل صحن اصلی است که بر روی ستونهای بسیار بزرگ از جنس سنگ مرمر و گرانیت سیاه بنا نهاده شده است متریال اصلی این ساختمان مرمر سفید می‌باشد. مناره‌های دارای بالکن‌هایی جهت موذنین هستند که بر روی آن کنده کاری‌های زیبایی انجام شده است. داخل صحن اصلی مزین به کتیبه‌های قرانی است، مسجد سلیمانیه دارای تعداد زیادی پنجره است که به سبک مساجد عثمانی دارای طرح لانه زنبوری می‌باشند و در اغلب آنها شیشه‌های رنگی قرمز و زرد و آب و سبز به کار رفته است پوشش داخلی مسجد از مرمر است مسجد به فرش‌های زیبا پوشیده شده است. یک چلچراغ بسیار بزرگ مدل مساجد عتمانی از گنبد مرکزی آویخته شده است که دوایر آن منظومه شمسی را درذهن بیننده متبادر می‌کند. منبر واعظ مسجد از سنگ مرمر سفید ساخته شده است که بر روی آن کلاهک مخروطی نصب شده است. در داخل مسجد تزیینات بسیار ساده هستند اما همین سادگی در کنار بزرگی مسجد شکوه بی نظیری به مسجد بخشیده است. در قسمت حیاط مسجد سقاخانه وجود دارد و در دورتا دور ساختمان مرکزی سایه بانهای کمتنی شکل و با طرح نواری ایجاد شده‌اند این کمانها که در فضای داخلی مسجد نیز وجود دارند با الگو گیری مسجد النبی ساخته‌شده‌اند. حیاط مسجد در قسمت غربی مسجد واقع شده است دورتا دورآن دیوار کشی شده است ودر بین دیوارها پنجره‌های فلزی مشابه ضریح زیارتگاه نصب شده است که هم یک جلوه مذهبی به فضا داده است و هم از بیرون مسجد می‌توان داخل حیاط را نیز مشاهده کرد. شاید سردرب ورودی مسجد را بتوان لنگر گاه اصلی مسجد قلمداد نمود معمار و طراح مسجد هوشمندانه، قدرت و بزرگی سلطان سلیمان را در درب ورودی به مخاطب منعکس نموده است در بالای سر درب ورودی مسجد کتیبه قرآنی حکاکی شده است.

مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول در منطقه فاتیح واقع شده است، این منطقه در زمان حکومت سلطان سلیمان منطقه اصلی شهر بوده است که در آن عناصر اصلی شهر ساخته‌شده‌اند در زمان بازدید از مسجد باشکوه سلیمانیه می‌توانید به صورت کامل از مناطق اطراف مسجد سلیمانیه نیز بازدید نمایید که این از مهمترین این اماکن عبارتند از:

  • عمارت تاریخی میر حسن آقا
  • بازار بزرگ شهر استانبول
  • مسجد شاهزاده کامیل
  • بنای ابراهیم پاشا
  • رستوران سنتی تاشان
  • بنای ایسا سلطان
  • مسجد ولیده سلطان
  • مسجد بایزید
  • مسجد رستم پاشا
  • بنای مصطفی پاشا
  • مسجد تاریخی ینی (جدید)
  • مسجد شاهزاده
  • بنای ابراهه والنس
  • پارک بزرگ گلخانه

ساعات بازدید از مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه استانبول در تمام ساعات به‌جز ساعات نماز پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد، نکته مهم در بازدید از این مساجد در شهر استانبول پوشیده بودن سر بانوان در داخل مساجد می‌باشد.

هزینه بازدید از مسجد سلیمانیه

در تور استانبول تقریباً هزینه بازدید از مساجد رایگان بوده و نیازی به خرید بلیت نخواهید داشت.

مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

دسترسی به مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول در منطقه فاتیح واقع‌شده است که به نحوی از مراکز اصلی و تاریخی شهر استانبول محسوب می‌شود. خیابان‌ اصلی نزدیک به مسجد صدیق سامی اونار می‌باشد که در منطقه شرقی مسجد واقع شده است، در این منطقه شرقی مسجد بازار بزرگ استانبول قرار گرفته است که از طریق خیابان فرعی می‌توان به صورت پیاده نیز به مسجد در دسترسی داشت. در منطقه اتوبوس‌های شهری، تاکسی و تراموا فعالیت دارند و از هر نقطه شهر استانبول می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به مسجد سلیمانیه برسید. ایستگاه مترو Vezneciler نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مسجد است که در جنوب مسجد واقع شده است.

در توراستانبول شما می‌توانید با توجه به منطقه‌ای که در برنامه روزانه شما قرار دارد با استفاده از وسایل حمل و نقل ک در مسیر وجود دارند هزینه سفر خود را کاهش داده و از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

آدرس مسجد سلیمانیه استانبول

Süleymaniye Mah., Prof. Sıddık Sami Onar cad. No:1, 34116 Fatih/İstanbul, ترکیه

شماره تماس مسجد سلیمانیه استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۵۲۴ ۶۴۱۰

مسجد سلیمانیه استانبول، ماندگارترین اثر معماری دوران سلطان سلیمان کبیر

تور استانبول را می‌توان یک سفر مهیج دانست که در آن پارادکسی از مدرنیته و سنت به زیبایی در کنار هم را می‌توان تجربه کرد در حالیکه شما به منطق مدرن شهر استانبول بازدی می‌کنید می وانید در کوپه پس کوچه‌های پشت بازار بزرگ استانبول در قهو خانه‌های سنتی چایی بنوشید و در بازار ادویه قدم بزنید . مساجد تاریخی شهر را مانند کتاب تاریخ تورقی بزنید و در سالن‌های موسیقی از موسیقی‌های روز دنیا لذت ببرید . استانبول فقط محل تلاقی اروپا آسیا نیست این شهر محل اختلاط مسیحیت و اسلام ،مدرنیته و سنت ،علم و تجارت و تمام ضد و نقیض‌هایی است که می‌توان به صورت یک جا مشاهده نمود. یک سفر را می‌توان به عنوان یک خاطره لذت بخش ویک درس به یاد ماندنی از مردمان سرزمین‌های دیگر به خاطر سپرد . امیدواریم توانسته باشیم مطالب کاربردی و مفیدی در مورد مسجد سلیمانیه در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهیم و خوشحال می‌شویم با نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود همراه و مشوق ما دراین راه باشید .