مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با ۶ مناره

ترکیه کشوری آسیایی – اروپایی است که به علت قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک جغرافیایی دارای آب و هوای خاص می‌باشد، شهر استانبول نیز به عنوان بزرگترین شهر این کشور بیش از هزار سال پایتخت این کشو زیبا بوده است. خط مرزی اروپا و آسیا دقیقاً از شهر استانبول عبور کرده است و دو دریای مرمره و دریای به سفر در مجاورت این شهر واقع شده‌اند. آب هوای شرجی و بارانی سبب  بارندگی مداوم در شهر و پوشش گیاهی مناسبی در این شهر شده است.

همه این موارد سبب شده است این شهر خاستگاه بسیاری از تحولات و اندیشه‌ها در طول تاریخ در منطقه باشد و به عنوان شهری مهم در نظر باشد.بعثت پیامبران مختلف در طول زمان سبب شده است که شهر استانبول نیز تحت تأثیر ادیان مختلف دچار تحولات و تغییرات شود.

استقرار حکومت ترکان عثمانی که دین رسمی اسلام را داشتند سبب شده است این شهر مهد مساجد و اماکن خیریه سلطنتی باشد و سلاطین عثمانی در طول ششصد سال هر کدام در زمان حکومت خود اقدام به ساخت یادمان‌های مذهبی نمایند.

مسجد ایاصوفیه، سلیمانیه، نور عثمان و مسجد جامع سلطان احمد  از جمله مساجد شهر استانبول هستند. تور استانبول به عنوان یک تور تفریحی، تورقی در تاریخ شهر استانبول است تا یک شهر آسیایی – اروپایی با تاریخی بیش از دو هزار سال را به تصویر بکشد. یک سفر می‌تواند مانند مدرسه باشد که شما برای تمام عمر از آموزه‌های آن استفاده نمایید.

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

تاریخچه مسجد سلطان احمد (آبی) استانبول

مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی نیز شهرت دارد، در سال ۱۶۰۹ به دستور سلطان احمد ساخت آن آغاز گردید. ساخت مسجد سلطان احمد ده سال به درازا کشید و سلطان علاقه داشت باشکوه‌ترین و مجلل‌ترین مسجدی که تا آن زمان ساخته شده بود را بنا نماید لذا از تمام توان مالی و مهندسی جهت ساخت این بنا استفاده شده است. این بنای تاریخی تنها مسجدی است که دارای شش گلدسته است، این موضوع سبب اعتراضاتی در آن زمان شد چون تنها مسجدی که این تعداد گلدسته داشت مسجدالحرام بود و منتقدین این مساله را نوعی رقابت سلطان با مظاهر مذهبی مسلمانان می‌دانستند. مسجد آبی در منطقه فاتیح استانبول واقع شده است و فاصله مکی با مسجد ایاصوفیه دارد. هم چنین از اماکن مهم در نزدیکی مسجد سلطان احمد کاخ توپقاپی است که اقامتگاه سلاطین عثمانی بوده است.. علت شهرت بنای تاریخی به مسجد آبی، به علت کاشی‌های آب رنگ زیبای این مسجد است. سلطان احمد پس از مرگ در بنای تاریخی دفن شده است.

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

معماری مسجد سلطان احمد (آبی) استانبول

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، مسجدی است با سبک معمار کلاسیک عثمانی، معمار این بنای زیبا استاد سده فار محمد آقا می‌باشد. این معمار بزرگ تصمیم گرفت با ساخت مسجد سلطان احمد باشکوه‌ترین مسجد عثمانی را به چشم جهانیان ترسیم نماید.

مانند تمام مساجد سبک معماری عثمانی مسجد سلطان احمد دارای یک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک‌تر اقماری است. ساختمان اصلی مسجد به‌صورت مکعب مستطیل است و تمایل گنبدها به سمت قبله است.

مسجد سلطان احمد دارای شش مناره است که هر مناره دارای جایگاه مؤذن می‌باشد که تا چند سال پیش موذنین به‌صورت در این اماکن در اوقات شرعی اذان می‌گفتند.

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

معماری داخل این بنای تاریخی سبب شهرت این بنای تاریخی به اسم مسجد آبی شده‌اند، دیوارهای داخلی مسجد تا ارتفاع قد یک انسان با کاشی‌های دست ساز سزنیک پوشانیده شده‌اند قسمت‌های بالایی دیوار با گچ پوشانیده شده و بر روی آن نقاشی‌های زیبا طرحی شده است.

مانند سلیقه عمومی مساجد عثمانی تعداد زیادی پنجره لانه زنبوری و مشبک در دور تادور مسجد وظیفه تأمین نور را بر عهده دارند که این پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی نمای زیبایی به داخل بنای تاریخی داده‌اند.

گنبد اصلی مسجد سلطان احمد بر روی شش عدد ستون بسیار بزرگ قرار گرفته است که این ستونها خود نمای با شکوهی به داخل مسجد داده‌اند. نقش‌های مینیاتوری که در دور تا دور مسجد دور گنبدها و پنجره‌ها طراحی شده به سار زیباست

تعداد زیادی کتیبه قرآنی تاریخی در داخل این بنای تاریخی نصب شده است. لوستر عثمانی بسیار بزرگ از گنبد مرکزی آویخته شده است که بر روی آن چراغ‌های زرد رنگ نمای روحانی به فضا داده است.

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

مهم‌ترین بخش هر مسجد را محراب و منبر تشکیل می‌دهند در این بنای تاریخی نیز محرابی از سنگ مرمر و با حجاری‌های زیبا تعبیه شده است که در نوع خود شاهکار هنری است. منبر در کنار محراب قرار دارد و امام جماعت در اوقات نماز در آن برای مردم صحبت می‌کند که هنوز نیز این رویه ادامه دارد.

متریال اصلی مسجد سلطان احمد از سنگ مرمر، سنگ گرانیت و گچ و ساروج می‌باشد. محوطه اطراف مسجد با حوض‌ها و آب نماهای زیبا آراسته شده است کفپوش حیاط از جنس سنگ است. در داخل حیاط یک سقاخانه با گنبد مشابه گنبد اصلی ساخته شده است و دورتادور حیاط سایه‌بان‌های حلالی جهت استفاده نمازگزاران طراحی‌شده است. چشم‌انداز مسجد به سمت دریای به سفر است که همراه با گنبدهای خوشه‌ای و مناره‌های کشیده تصویری آسمانی از مسجد به وجود آورده است. مسجد سلطان احمد یک بنای بسیار زیبا و دیدنی است که نسبت به مساجد دیگر شهر استانبول دارای جایگاه ممتازی می‌باشد.

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

 بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول:

تور استانبول یک تور گردشگری عادی نیست شما در این تور می‌توانید بسیار از اماکن زیبا و تاریخی را در فاصله اندک مشاهده کرده و لذت ببرید. منطقه فاتیح استانبول مانند صندوقچه زمان در این شهر است که آثار باستانی و تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

شما در بازدید از مسجد سلطان احمد می‌توانید از اماکن زیر که در مجاورت این بنای تاریخی قرار دارند بازدید نمایید این مناطق عبارت‌اند از:

  • بازار بزرگ و تاریخی استانبول
  • بنای تاریخی سلطان احمد
  • کلیسای این مقدس
  • موزه هنرهای اسلامی ترکیه
  • مدرسه کافیر اقا
  • مسجد ای اتیک علی پاشا
  • مسجد ایا صوفیه
  • کاخ توپقاپی
  • مسجد نور
  • مسجد شاهزاده
  • پارک بزرگ گلخانه ترکیه
  • مسجد سلیمانیه
  • عمارت وزیر هانی
  • موزه تاریخ علم استانبول
  • مسجد رستم پاشا
  • بنای فیروز آقا

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

دسترسی به مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول در نزدیک بزرگراه کندی قرار گرفته است خیابان فرعی مجاور این مسجد خیابان کوکوک ایا صوفیه و خیابان شمالی مسجد خیابان دیوان یولو  است . برای رسیدن به این مسجد  می توانید از طریق مترو  و تراموا و هم چنین از طریق تاکسی های عمومی و اتوبوس های شهری به مسجد سلطان احمد و اماکن اطراف ان دسترسی داشته باشید .در خیابان دیوان یولو می توانید از طریق تراموا در ایستگاه سلطان احمد پیاده شده و به مسجد برسید .در تور استانبول در سفر به منطقه فاتیح بسیاری از اماکن و مراکز خرید را می توانید به صورت پیاده  طی نمایید که هم صرفه جویی در هزینه است و هم کوچه ها و آثار تاریخی بیشتری را  در این منطقه مشاهده خواهید نمود .

آدرس مسجد سلطان احمد استانبول

Sultan Ahmet Mahallesi, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul

شماره تلفن مسجد سلطان احمد استانبول

۹۰۸۶۴۴۴۵۸۲۱۲+

مسجد سلطان احمد استانبول معروف به مسجد آبی تنها مسجد با 6 مناره

شهر استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی جهان در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است وجود عناصر فرهنگی متععد در این شهر آن را به میان شهرهای اسلامی دارا جایگاهی ویژه کرده است. تور استانبول می‌تواند برای گردشگران بهانه‌ای باشد تا از مساجد زیبای این شهر دیدن نمایند و مسجد سلطان احمد استانبول که دارای زیبایی‌های منحصر به فردی است می‌تواند نگاه گردشگران را نسبت به فضاهای مذهبی اسلامی تغییر دهد.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مناسبی در رابطه با مسجد سلطان احمد تاریخی و مهم ارائه کرده باشیم با نظرات خود یاری گر و همراه ما در این مسیر باشید.