مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

مساجد به‌عنوان مهم‌ترین سازه‌های معماری در جهان اسلام مطرح هستند، مساجد که نماد نیایشگاه‌های مسلمانان جهان دارای قداست و اعتبار نزد مسلمانان بوده و اغلب ساخت این مساجد توسط افراد به‌منظور قرب الهی بوده و توسط خیرین ساخته می‌شود. اولین مسجدی که در تاریخ اسلام ساخته‌شده است مسجدالنبی در شهر مدینه بوده است و پس‌ازآن مسلمانان در هر کشوری که فتح می‌شد سعی می‌کردند مسجدی را بنا نمایند و با استقرار اسلام در کشورها و تغییر دین مردمان سرزمین‌های تازه‌مسلمان شده آن‌ها خود نیز سعی در ساخت مساجد می‌نمودند. در اقصی نقاط دنیا مساجد زیادی توسط مسلمانان ساخته شده ‌است که برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند اما هیچ شهر اسلامی را نمی‌توان در این مقوله با شهر استانبول مقایسه نمود. شهر استانبول شهر است که سرگذشت مذهبی آن در جهان منحصربه‌فرد است ورود ادیان مختلف به آن سبب شده است این شهر در کنار تجارت، طبیعت خود دارای نوع خاصی از بافت معماری مذهبی باشد.

این شهر به‌عنوان یکی از شهرهای بزرگ و معتبر جهان اسلام تعداد بسیار زیادی مسجد وجود دارد که هرکدام از این مساجد دارای تاریخچه و سرنوشتی متفاوت هستند. پس از استقرار حکومت اسلامی بر سرزمین ترکیه و پایتخت شدن شهر استانبول به علت آن‌که آن‌ها دین اسلام داشتند، ساخت مسجد در این شهر سرعت زیادی گرفت و به‌نوعی فرهنگ عمومی تبدیل شد. اغلب سلاطین و وابستگان آن‌ها و اشراف سعی در ساخت مسجدی فراخور جایگاه اجتماعی خود داشتند.

در تور استانبول شما خواهید دید که این شهر میزبان مساجد زیبایی است که در هیچ جای دنیا مشابه ندارد. استانبول با داشتن مساجد فراوان به شهر مساجد شهرت دارد از مساجد مدرن مانند مسجد زال محمود پاشا  ،مسجد جامع شاکرین تا مسجدهای سلطنتی مانند مسجد اورتاکوی ….

استانبول هم‌اینک یکی از قطب‌های گردشگری در دنیا است و چرخ‌های اقتصاد کشور ترکیه با محوریت توریسم می‌چرخد، مساجد دراین‌بین نقش بسیار مهمی دارند، چشم و هم‌چشمی در ساخت مساجد علی‌الخصوص در دوره حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی سبب خلق سازه‌های معمار ناب و منحصربه‌فرد شده است و اکنون به‌عنوان میراثی ملی سبب شده است که سالانه هزاران تور استانبول به این شهر بیاید و مردمان بسیاری به شوق دیدن مساجد شهر استانبول راهی این شهر شوند. مسجد زال محمود پاشای استانبول نیز یکی از این نمونه مساجد عصر عثمانی است که بازدید از آن می‌تواند بسیار جالب و خاطره‌انگیز باشد. نکته مهم و جالب در مورد مساجد تاریخی شهر استانبول این است که اغلب این مساجد هنوز برپا هستند و مراسم مذهبی و دینی در آن‌ها هرروز اجرا می‌شود. تور استانبول را می‌توان شمارا با مساجد تاریخی این شهر بزرگ آشنا کرده و نگاه جدیدی را به شما در مورد مردمان کشور همسایه ترکیه هدیه دهد. در ادامه سعی می‌کنم شمارا با مسجد زال محمود پاشای استانبول آشنا کنیم

مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

تاریخچه مسجد زال محمود پاشا استانبول

زال محمود پاشا همسر شاه خوبان سلطان دختر سلطان سلیم دوم بوده است. او از فرمانداران و سیاستمدار مطرح دوران خود بوده است که در با ازدواج با دختر سلطان دارای جایگاه و قدرت بیشتری نیز گردید. مسجد زال محمود پاشا در سال ۱۵۷۷ توسط معمار معروف عثمانی که به داوینچی عثمانی شهرت دارد ساخته شده است. مسجد زال محمود پاشا در طول چند قرن اخیر بارها به علت زلزله و حوادث دیگر آسیب‌دیده و مرمت و بازسازی‌شده است.

مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

معماری مسجد زال محمود پاشا استانبول

مسجد زال محمود پاشا استانبول دارای سبک معماری کلاسیک عثمانی است. مسجد زال محمود پاشا دارای یک گنبد مرکزی و دارای یک مناره با کلاهک مخروطی کشیده است که دارای دو شرفه (جایگاه مؤذن) ست. این مسجد نسبت به مساجد تاریخی دیگر شهر استانبول دارای یک تفاوت اصلی ایست. مساجد دیگر دارای بک گنبد مرکزی و گنبدهای پیرامونی هستند اما مسجد زال محمود پاشا دارای یک گنبد بر روی یک ساختمان مکعب مستطیل شکل است که تقریباً دارای ارتفاع زیادی است و نمای ساختمان به صورت نواری قرمز و سفید ترکیبی از مرمر سفید و سرخ‌رنگ است که جلوه جالبی به آن داده است. مسجد دارای تعداد زیادی پنجره مشبک است. گنبد اصلی بر روی چند ستون قرارگرفته است که بار ساختمان را تحمل می‌کنند. فضای داخلیمسجد زال محمود پاشا از سنگ مرمر سفیدرنگ ساخته شده است. محراب کوچک آن مرمر سفیدرنگ است و در کنار آن مناره خاص به سبک مساجد عثمانی که دارای حکاکی‌های گل برجسته است قرارگرفته است.

درمسجد زال محمود پاشا دورتادور پنجره‌ها در داخل تزیین‌شده است و شیشه‌های آن آبی و زردرنگ است که نمایی بسیار زیبا به فضای مسجد داده است و از زیر گنبد اصلی چلچراغ مدل عثمانی که شامل چند حلقه متحدالمرکز است آویخته شده است. در اطراف محراب و دورتادور مسجد کتیبه‌های قرآنی به رنگ آبی لاجوردی نصب‌شده است. در حیاط مرکزی این مسجد دارای یک سقاخانه با کلاهک مخروطی وجود دارد. متر یال مسجد سنگ مرمر است. در پیرامون مسجد زال محمود پاشا دارای حجره‌هایی با سقف گنبدی شکل قرار دارد که به‌صورت ارگ‌هایی به شکل سایه‌بان می‌باشند.

مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

بازدید از مسجد زال محمود پاشا استانبول

مسجد زال محمود پاشا در منطقه تاریخی فاتیح شهر استانبول واقع‌شده است که در اغلب موارد به‌جز اوقات نماز برای بازدید عمومی باز هست و بازدید از این مسجد رایگان است. این منطقه دارای تعداد کثیری آثار تاریخی و مراکز خرید سنتی و مدرن هست که مهم‌ترین آن‌ها بازار بزرگ شهر استانبول است که به‌نوعی موزه زنده مردم شناسی ترکیه محسوب می‌شود. در تور استانبول شما می‌توانید همراه بازدید از مسجد زال محمود پاشا به اماکن تاریخی و دیدنی که در اطراف این مسجد واقع‌شده‌اند نیز بازدید نمایید. تعدادی از اماکن عبارت‌اند از:

  • عمارت تاریخی کبیر
  • مسجد ایوب سلطان
  • مسجد مهری ماه سلطان
  • مسجد زیرک
  • کاخ توپ قاپی
  • مسجد قره احمد پاشا سلطان
  • موزه چورا
  • مسجد یاووز سلیم سلطان

مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

دسترسی به مسجد زال محمود پاشا استانبول

برای بازدید از مسجد زال محمود پاشا در تور استانبول بهترین منوط به اینکه شما در کدام منطقه استانبول قرار دارید می‌توانید از وسایل نقلیه مختلفی استفاده نمایید، تاکسی و اتوبوس‌های عمومی و تراموا و مترو در تمام مناطق به‌صورت فعال در حال سرویس‌دهی می‌باشند. این مسجد در بین دو خیابان زال پاشا و فیشانه واقع‌شده است نزدیک‌ترین میدان به این مسجد میدان بهاریه است اگر با اتوبوس می‌خواهید به این مکان بروید در ایستگاه اتوبوس فشانه پیاده شوید. مسجد زال محمود پاشا استانبول در نزدیکی ساحل به سفر واقع‌شده است. لازم به ذکر است در بازدید از اماکن مذهبی رعایت پوشش سر برای بانوان الزامی است.

آدرس مسجد زال محمود پاشا استانبول

استانبول – منطقه فاتیح – میدان بهاریه – خیابان زال پاشا

مسجد زال محمود پاشا استانبول،یادگاری از وزیر و سیاستمدار عثمانی قرن شانزدهم میلادی

مسجد زال محمود پاشا را می‌توانید در تور استانبول در کنار ده‌ها مکان دیگر دیدنی و جالب شهر استانبول بازدید و خاطراتی زیبا برای خود و خانواده درست کنید. این سفر می‌تواند یکی از بهترین سفرهای شما باشد درصورتی‌که قبل از سفر سعی کنید اطلاعات ضمنی و از محلات و مناطق شهری استانبول داشته باشید و از ساعات بازدید و هزینه‌های یاردید از این اماکن اطلاع بیابید.