مسجد رستم پاشا استانبول :

یکی از مجله های  به نام آمریکایی، مسجد رستم پاشا را یکی از زیباترین مساجد اروپا معرفی کرده است و بیشتر کسانی که از این مسجد بازدید می کنند آن را گوهر پنهان شده استانبول می نامند.

در دید اول، وقتی از بیرون این مسجد را نگاه می کنید ویژگی قابل توجهی را در آن پیدا نخواهید کرد به دلیل اینکه ، طراحی و دکوراسیون داخلی این مسجد است که آن را خاص و ویژه کرده است. دیوارها و ستون های مسجد رستم پاشا با طراحی های مختلف سرامیک های ایزنیک تزیین شده اند. ارزش اصلی مسجد به دلیل نقش و نگار های  گل‌هایی مانند میخک، مینا، لاله، رز و زنبق بعنوان نمونه‌ای از چینی‌کاری در قرن شانزدهم در دیوارهای شبستان ورودی و هم در ستون‌های پافیلی داخلی آن است. به گردشگران شهر استانبول توصیه می شود بازدید از این مسجد تاریخی را از دست ندهند.

تاریخچه مسجد رستم پاشا استانبول :

رستم پاشا همسر میهری ماه سلطان که در سال هزار و پانصد و چهل و چهار وزیر شد و در سال هزار و پانصد و شصت ویک ، معمار سینان را که یکی از معروف ترین معمار های دوره عثمانی بود  را مامور کرد تا برای او مسجدی زیبا بسازد . خواست رستم پاشا این بود  که مسجد در یکی از شلوغ ترین محله های استانبول ساخته شود و به همین دلیل معمار سینان فضای کمی برای سخت این مسجد در دست داشت. مسجد رستم پاشا گنبدی دارد که بر هشت ستون قرار گفته است، چهار ستون قابل رویت هستند و چهار ستون دیگر از چشم ها پنهانند. او یکی از زیباترین مسجدهای استانبول را ساخت و در زیر آن مغازه های زیادی را ایجاد کرد تا از نظر مالی خرج و مخارج مسجد به وسیله آن ها تامین بشود.

مسجد رستم پاشا محل دیدنی در استانبول که حتما باید از آن دیدن کرد.

 

رفت و آمد در مسجد چگونه است؟

امروزه برای وارد شدن به محوطه حیاط این مسجد شگفت انگیز وتاریخی شما باید یک فضای پلکانی بسیار زیبا که انواع مغازه و رستوران در آن به چشم می خورد را طی کنید . در حال حاضر این مسجد یکی از مدارس مذهبی است که افراد زیادی در آن به کسب علوم دینی مشغول هستند.

مسجد رستم پاشا بر روی مدرسه حاجی آقا خلیل ساخته شده است. مسجد رستم پاشا در آتش‌سوزی سال هزار وششصد وشصت و زمین لرزه هزارو هفتضد وشصت وشش خسارت دیده و مناره و گنبد آن که به دلیل زمین لرزه تخریب شده بود اما بعدا آن را مرمت کرده اند.

معمار سینان به دلیل ثروتمند‌بودن رستم پاشا و علاقه وی به تزئینات ، این مسجد را متفاوت از دیگر آثارش و با تزئینات بیشتری طراحی کرده است. به همین علت نیز معمار سینان که در دیگر آثارش طرفدار سادگی بوده در این بنا به هنر چینی کاری جایگاه وسیعی داده است. مسجد رستم پاشا مساحت چهل در چهل متر و دارای اقامه نماز به ارتفاع ده متر بالاتر از سطح خیابان ساخته شده است.

چگونه به مسجد رستم پاشا بروید ؟

مسجد رستم پاشا در انتهای خیابان اوزون کارسی “لانگ مارکت” ساخته شده است. این خیابان یکی از قدیمی ترین خیابان های دوره بیزانس است و امروز در آن افراد زیادی را می بینید که در مغازه های سنتی آن درحال خرید کردن هستند.

مسجد رستم پاشا در قلب قسمت قدیمی شهر استانبول ، در کنار بازار ادویه و مسجد جدید قرار دارد . در صورتی که هتل شما در محله سلطان احمد باشد می توانید پیاده به این مسجد زیبا بروید و از شاهکار معمار سینان بازدید و لذت ببرید.