مسجد دلمه باغچه استانبول، مسجدی زیبا در ساحل به سفر

یک مسجد می‌تواند در کنار عبادتگاه یک محل برای گذراندن اوقات فراغت باشد، مسجد دلمه باغچه مسجدی است که در ساحل به سفر ساخته‌شده است در کنار کاخ سلطنتی به همین نام. مجاورت مسجد با ساحل و دریای نیلگون سبب ایجاد حسی معنوی برای بازدیدکنندگان داشته است. این مسجد به معنای واقعی کلمه محلی است برای رسیدن به آرامش. مسجد دلمه باغچه یک مسجد قرن نوزدهی است با سبک و سیاق معماری باروک و سلیقه‌های مردم و معماران آن قرن.

این مسجد یک مسجد سلطنتی است که در آن خانواده سلطنتی و بزرگان منسوب به حاکمیت عبادت می‌کرده‌اند که بعدها به محلی برای بازدید و عبادت عمومی و گردشگران تبدیل‌شده است. این مسجد شاهانه دارای تزِیینات بسیار زیاد است که سبب تمایز آن از مساجد دیگر استانبول گردیده است.

تور استانبول می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در معرفی این اثر منحصر به فرد باشد.

مسجد دلمه باغچه استانبول، مسجدی زیبا در ساحل به سفر

تاریخچه مسجد دلمه باغچه استانبول

شروع به ساخت مسجد دلمه باغچه بنا بر دستور مادر سلطان عبدالمجید بوده است اما عمر این ملکه مادر کفاف نداد  اتمام ساخت این مسجد را ببیند و پس از مرگ او خود سلطان بر ساخت مسجد نظارت نموده و کار ساخت این مسجد در سال ۱۸۵۵ به اتمام رسید. با توجه به اینکه این مسجد در مجاورت و در قسمت جنوبی کاخ شاه‌نشین دلمه باغچه ساخته‌شده بود مسجدی برای خانواده سلطنتی بوده است و بر این اساس تزیینات و جلوهای بصری زیادی در این بنا به کار رفته است. این بنا به سبکمعماری باروک ساخته‌شده است. بنا به شکل یک مکعب مستطیل است که بر روی آن گنبد  تختی قرار گرفته است. در زیر گنبد در چهار طرف پنجره‌هایی به شکل نیم دایره قرار دارد.

مسجد دلمه باغچه استانبول، مسجدی زیبا در ساحل به سفر

مسجد دلمه باغچه دارای دوعدد مناره بلند و نازک است که از دوردست قابل دیدن است این مناره‌ها دارای محل مؤذن می باشند . سنگ نمای این مسجد سنگ مرمر سفید رنگ است که به‌صورت بسیار ماهرانه اطراف پنجره‌ها و حاشیه‌های دیوارها کنده‌کاری‌شده و طرح نهایی از گل و  اشکال هندسی است. در گوشه‌های خارجی ساختمان نیز به‌صورت برجسته کنده‌کاری‌های بسیار زیبایی انجام‌شده است و به شکل ستون‌هایی  با کلاهک مخروطی منظره‌ای زیبا ایجاد نموده است.

در فضای داخلی مسجد یک چلچراغ کریستال بزرگ و زیبا آویخته شده است و دیوارها توسط دیوار کوب‌های مجلل تزِیین شده است، محراب بزرگ سنگی با نقش‌های طلایی‌رنگ سنگ مرمر ناب بسیار دیدنی است. نقاشی‌هایی به شکل پر طاووس در این مسجد وجود دارد. کتیبه‌هایی مزین به اسامی بزرگان دین در اطراف گنبد دیده می‌شوند.

مسجد دلمه باغچه دارای دو قسمت است قسمت جلویی که محل عبادت  خانواده سلطنتی و منسوبین حاکمیت بوده و قسمت پشتی محل عبادت مردم عادی بوده‌ات که در روزهای جمعه با سلطان عبادت می‌نمودند.

معمار این بنای زیبای سلطنتی معمار کارابت یایران، معمار سلطنتی دربار بوداست.

مسجد دلمه باغچه استانبول، مسجدی زیبا در ساحل به سفر

بازدید از مسجد دولمه باغچه

مسجد دلمه باغچه در محله بشکیتاش شهر استانبول واقع‌شده است. در هنگام بازدید از این مسجد زیبای سلطنتی می‌توانید از کاخ دلمه باغچه که در مجاورت آن واقع‌شده است نیز دیدن فرمایید. تور استانبول پیشنهاد می‌کند به علت نزدیکی محل‌های دیدنی زیر در زمانی که از این مسجد بازدید کردید سری نیز به این اماکن بزنید:

  • مسجد سنان پاشا
  • موزه دنیز
  • مسجد جامع ملأ جبلی
  • مسجد جامع قلیچ علی پاشا
  • موزه معصومیت
  • پارک دموکراسی
  • بنای یادبود یحیی افندی
  • پارک تقسیم

مسجد دلمه باغچه استانبول، مسجدی زیبا در ساحل به سفر

دسترسی به مسجد دلمه باغچه استانبول

مسجد دلمه باغچه در محله بشیکتاش شهر استانبول ترکیه، در سمت اروپایی و در شرق تنگه به سفر واقع‌شده است. اگر به سمت جنوب شرقی میدان تکسیم بروید می‌توانید مسجد  دلمه باغچه را پیدا کنید. تور گردشگری استانبول پیشنهاد می‌کند به علت نزدیکی مراکز تاریخی در اطراف این مسجد به صورت پیاده از فضای این منطقه زیبا استفاده کنید.

برای بازدید از مسجد دولمه باغچه اگر در میدان تکسیم هستید، سوار قطار زیرزمینی فونیکلار شوید و به کاباتاش بروید. مسجد دولمه باغچه ۳۰۰، ۴۰۰ متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد، تابلوهای راهنما به شما در رسیدن از این ایستگاه تا مسجد کمک شایانی خواهند نمود. در صورتیکه در منطقه سلطان احمد قرار می‌توانید سوار تراموا شوید و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید.

آدرس مسجد دلمه باغچه استانبول

Vişnezade Mh., 34357 Beşiktaş/ İstanbul, Turkey استانبول, ترکیه

مسجد دلمه باغچه استانبول، مسجدی زیبا در ساحل به سفر

تور استانبول، می‌تواند سفری خاطره انگیز از مناطق تاریخی و دیدنی ترکیه برای شما بسازد با اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم امیدواریم توانسته باشیم مکان دیدنی مسجد دلمه باغچه را به شما معرفی کرده باشیم. خوشحال می‌شویم همراه ما باشید و با نظرات خود ما را راهنمایی نمایید.