بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

بسیاری از افرادی که برای سفر به ترکیه و تور استانبول آماده می‌شوند معمولاً دیدن از مراکز تاریخی و دیدنی شهر استانبول و خرید را در برنامه‌ی خود دارند. یکی از بهترین مکان‌هایی که هر دو موضوع را در بر می‌گیرد، بازار کاپالی چارشی و یا بازار بزرگ استانبول است.
بازار کاپالی چارشی استانبول با ۶۷ کوچه‌ی سرپوشیده و ۴۰۰۰ فروشگاه، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سر پوشیده‌ی دنیاست و هر روزه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را در خود جای می‌دهد و به‌عنوان یکی از اولین مراکز تجاری جهان شناخته می‌شود.
بازار کاپالی چارشی استانبول فضایی کاملاً مشابه با بازار بزرگ تهران را دارد و وقتی وارد آن می‌شوید این شباهت بسیار زیاد، به‌راحتی در نظر شما خواهد آمد.

با ما همراه باشید تا با بازار کاپالی چارشی استانبول، این بازار بزرگ و مکان تاریخی بسیار زیبای شهر استانبول بیشتر آشنا شوید.

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

درباره‌ی بازار کاپالی چارشی استانبول

ساخت و ساز برای بنای بازار کاپالی چارشی استانبول، از زمستان سال ۱۴۵۵، یک مدت کوتاه پس از پیروزی عثمانی و حکومت بر سرزمین‌های قسطنطنیه، به‌عنوان بخشی از یک طرح گسترده برای رونق اقتصادی مردم، آغاز شد.
بخش‌های مختلف بازار کاپالی چارشی استانبول در قرن‌های مختلف تکمیل شده و از ابتدای قرن ۱۷ میلادی تا کنون شکل کامل خود را حفظ کرده است.

باوجود دولت عثمانی و حکومت آن‌ها در سه قاره و کنترل کلی بر روی راه‌های ارتباطات جاده‌ای بین آسیا و اروپا، بازار کاپالی چارشی استانبول به همراه کاروانسراهای اطراف آن، مرکز تجارت دریای مدیترانه محسوب می‌شود.
با توجه به حضور مسافران و تجار اروپایی در آن زمان تا اواسط قرن ۱۹ میلادی، این بازار با توجه به فراوانی، تنوع و کیفیت کالاها در اروپا بی‌رقیب بود. به گفته‌ی مسافرانی اروپایی در آن زمان، بازار کاپالی چارشی استانبول، مربع شکل به همراه دو جاده‌ی اصلی بوده است.

در بازار بزرگ ۶۷ مسیر، که هر کدام به نام فروشنده‌ی کالایی خاص نام گذاری شده است، چندین نمازخانه برای اقامه‌ی نمازهای روزانه، ۵ مسجد، ۷ آبخوری و وضوخانه و ۱۸ دروازه است که هر روز صبح باز و در عصر بسته می‌شوند.

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

“اولیا چلبی” در سال ۱۶۳۸ اطلاعاتی دقیق از بازار کاپالی چارشی استانبول به‌جا گذاشته است: تعداد فروشگاه‌های موجود در بازار بزرگ به ۳۰۰۰ عدد می‌رسد و در اطراف آن حدود ۳۰۰ کاروانسرای بزرگ دو یا سه طبقه وجود دارد که تجار می‌توانند در آن‌ها ساکن شده و کالاها و محصولات خود را انبار کنند.
در آن زمان در حدود یک دهم از فروشگاه‌های شهر در بازار کاپالی چارشی استانبول قرار داشتند و این بازار هنوز مسقف نشده بوده است.

کاپالی چارشی استانبول در طی سال‌های گذاشته توسط آتش سوزی‌های بسیاری آسیب دید و بزرگ‌ترین فاجعه‌ی آتش سوزی در سال ۱۸۹۴ اتفاق افتاد که توسط “محمد جلال‌الدین پاشا” ، طی مدت ۴ سال بازسازی شد. بعد از این آتش سوزی و بازسازی‌های صورت گرفته، قسمت‌هایی از بازار که شدیداً آسیب دیده بودند، تخریب شدند و از وسعت بازار کاپالی چارشی استانبول کاسته شد.

آخرین بازسازی بازار بزرگ در سال ۱۹۸۰ صورت گرفته است.

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

امکانات و بخش‌های بازار کاپالی چارشی استانبول

در بازار کاپالی چارشی استانبول، خبری از برندهای معروف جهانی نیست! و هر آنچه که به فروش می‌رسد اکثراً تولید خود کشور ترکیه است.
بازار بزرگ، بعد از گذر از آتش سوزی‌ها و بازسازی‌ها، همچنان مانند سابق دارای بخش‌های اصلی و متنوع خود می‌باشد که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • فروشگاه‌های طلا و جواهرات: خرید طلا و جواهر در سفر شاید مورد توجه بعضی از مسافران باشد که می‌توانند از این بخش بازار استفاده کنند. حتی اگر قصد خرید هم ندارید بازدید از فروشگاه‌های طلا و جواهرات بازار کاپالی چارشی استانبول خالی از لطف نیست، زیرا شما را با نوع و سبک جواهرات ترک آشنا خواهد کرد.
  • مبلمان و لوازم چوبی: جدا از اینکه کشور ترکیه در تولید لوازم چوبی و مبلمان بسیار مشهور است، در بازار بزرگ، شما با تولیدکنندگان محلی آشنا می‌شوید که محصولات خود را برای فروش ارائه می‌دهند.
  • منسوجات و صنایع دستی: در این فروشگاه‌ها یک مجموعه‌ی بسیار بزرگ از منسوجات و پارچه‌های خوش بافت به همراه هنرهای دستی گل دوزی و منجوق دوزی شده پیدا خواهید کرد، که حتی نگاه کردن به آن‌ها هم آدم را سر ذوق میاورد.
  • بازار فرش فروشان: همان‌طور که میدانید فرش‌های ترک بسیار معروف هستند و تولیدکنندگان فرش محصولات خود را در بازار کاپالی چارشی استانبول عرضه می‌کنند.
  • محصولات چرم: شاید شنیده باشید که صنعت چرم به‌سرعت در کشور ترکیه در حال رشد است و حتی برای افرادی که با تور استانبول به ترکیه می‌آیند تور چرم برگزار می‌کنند که گردشگران بتوانند لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنند؛ در بازار کاپالی چارشی استانبول هم بخشی به فروشندگان چرم اختصاص دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید و خرید کنید.
  • دست فروشان: معمولاً در راهروها داخلی و فضای باز خارج از بازار بزرگ تعداد بسیار زیادی از دست فروشان را خواهید دید که در گوشه‌ای بساط کرده و محصولاتی را برای فروش ارائه می‌دهند، خرید از آن‌ها جالب است، اما مراقب قیمت‌ها باشید!
  • رستوران‌ها و کافه‌ها: در اکثر قسمت‌ها و مسیرهای اصلی بازار کاپالی چارشی استانبول رستوران‌ها و کافه‌های محلی و سنتی ترک وجود دارند که به‌جز غذا، چای و باقلوا سرو می‌کنند. بعد از گشت و گذار در ذل این بازار تاریخی یک وعده غذای خوشمزه و سنتی خستگی را از بین می‌برد.
  • سرویس‌های بهداشتی: در قسمت‌های مختلف بازار کاپالی چارشی استانبول، برای رفاه گردشگران، سرویس‌های بهداشتی تعبیه شده که با پرداخت یک لیر ترکیه، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

بازدید از بازار کاپالی چارشی استانبول

بازار کاپالی چارشی استانبول روزانه بین ۲۵۰۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰۰ بازدید کننده دارد که شامل بازدیدکنندگان محلی و گردشگران خارجی می‌شوند.
در سال ۲۰۱۴، بازار بزرگ استانبول، با داشتن جمعیت بازدیدکنندگان سالانه به تعداد ۹۱۲۵۰۰۰۰ نفر، در صدر جدول پر بازدیدترین مکان‌های تاریخی و دیدنی جهان قرار گرفت.

بازار کاپالی چارشی استانبول به‌جز روزهای تعطیل مثل یک شنبه‌ها و تعطیلات رسمی، هر روز از ساعت ۹ صبح الی ۷ شب، پذیرای بازدیدکنندگان محلی و گردشگران خارجی می‌باشد.

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

دسترسی به بازار کاپالی چارشی استانبول

بازار کاپالی چارشی استانبول که در منطقه‌ی فاتح این شهر واقع شده است در راستای غرب به شرق، در بین مساجد بیاضیت در ناحیه‌ی “نور عثمانیه” امتداد میابد.
برای دسترسی به بازار بزرگ کافی است از طریق اتوبوس‌های برقی شهر استانبول در ایستگاه “بیاضیت _ کاپالی چارشی” توقف کنید.

آدرس بازار کاپالی چارشی استانبول

Beyazıt Mh., 34126 Fatih/Istanbul, Turkey

بازار کاپالی چارشی؛ بازار بزرگ استانبول

امیدواریم در سفر به ترکیه و تور استانبول در کنار خانواده و دوستانتان بهترین دقایق را داشته باشید و به شما خوش بگذرد.
همچنین آرزومندیم مطالب فوق درباره‌ی بازار کاپالی چارشی استانبول برای شما مفید بوده و بتواند راهنمای خوبی برای سفر شما باشد.

اگر در گذشته به ترکیه و یا تور استانبول سفر کرده‌اید، نظرات و پیشنهادات خود را در زیر این مطلب در مورد بازار کاپالی چارشی استانبول برای ما بنویسید و به ما در ارائه‌ی هرچه بهتر مطالب کمک کنید.
از توجه شما بسیار سپاسگزار هستیم.