مسجد اهی الوان آنکارا یکی از زیبا ترین مساجد آنکارا

یکی از جاذبه های گردشگردی ترکیه و همچنین تور آنکارا مساجد آن است که با سبک معماری متفاوت توریست ها را به خود جذب می کند.
مساجد ترکیه که اغلب در استانبول واقع شده اند، اوج هنر و شکوه معماری عثمانی می باشند. استانبول که در آن زمان پایتخت امپراطوری عثمانیان بوده است، دارای مساجد زیبا و مختلفی می باشد، همچنین مساجدی نیز در آنکارا وجود دارند که از مسجدهای تاریخی کشور ترکیه محسوب می شوند که عمدتا سقفی چوبی و ستون هایی که تعداد آنها متغیر میباشد داراست. کاشی کاری های هنرمندانه محراب از جمله جذابیت های مساجد ترکیه است.

یکی از مساجد تاریخی آنکار که حتما باید از آن دیدن کنید مسجد اهی الوان Ahi Elvan Mosque است که نسبت به دیگر مساجد آنکارا پربازدیدتر و مشهورتر است.
با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره ی مسجد اهی الوان آنکارا Ahi Elvan Mosque ، جاذبه های گردشگری و همچنین تاریخچه ی آن بیشتر آشنا شوید.

مسجد اهی الوان Ahi Elvan Mosque مسجدی که حتما باید در تور آنکارا از آن بازدید کرد

مسجد اهی الوان آنکارا Ahi Elvan Mosque یکی از قدیمی ترین مساجد آنکارا می باشد که بر روی شیب یک صخره در بخش ( اولوس- ulus) نزدیک ارگ در سال ۱۳۸۲ میلادی ( در اواخر قرن ۱۴ و اوایل قرن ۱۵ ساخته و به پایان رسیده است) ساخته شده است.
این مسجد توسط یکی از رهبران فرقه آهی که در دوران سلجوقیان قبل از حکومت عثمانی آن در آنکارا زندگی می کردند ساخته شده است و نام این رهبر آهی الوان محمود بی ahi elvan mehmet bey بوده است که بین سال‌های ۱۳۳۱ و ۱۳۸۹ میلادی می زیسته است.
این مسجد بدون منبر ساخته شده است و درون آن ۱۲ ستون چوبی بصورت نا منظم بر زیر یک سقف چوبی کار گذاشته شده است.
جالب است بدانید این ستون ها از درختان گردو قدیمی ساخته شده است و همچنان با قدرت قابلیت تحمل وزن سقف این مسجد را دارد.این ستون ها متعلق به دوره رومی ها و بیزانس ها میباشد.
در معماری  مسجد اهی الوان Ahi Elvan Mosque می توان به خوبی ویژگی های عماری دوران سلجوقیان را مشاهده کرد و همچنین می‌توان متوجه تغییراتی که در دوران عثمانی ها بر روی این مسجد انجام شده است، نیز شد.
درب ورودی این مسجد توسط سنگ ها و کاشی های بسیار زیبا تزیین شده است و جلوه بسیار زیبای نسبت به آن زمان به درب ورودی مسجد داده است.
محراب مسجد اهی الوان نیز برگرفته از هنر سلجوقیان تزیین شده است و دارای کاشی کاری و سنگ کاری بسیار زیبای است. این مسجد دارای یک مناره بلند نیز میباشد در دیواره شمالی مسجد قرار دارد.
ساختمان اصلی مسجد ۱ بنای مربعی شکل است که توسط سنگ های بزرگ ساخته شده است و کل ساختمان دارای یک بالکن نیز می باشد.
از دیگر ویژگی های ظاهری  مسجد اهی الوان آنکارا Ahi Elvan Mosque می توان به سه پله سنگی اشاره کرد که از در ورودی راه رو را به داخل مسجد متصل می کنند.

مسجد اهی الوان به دست سلطان محمد اول در سال ۱۴۱۳ مورد مرمت و باسازی قرار گرفت.

بازدید از  مسجد اهی الوان آنکارا Ahi Elvan Mosque

از آنجا که مسجد اهی الوان Ahi Elvan Mosque بسیار قدیمی است و در محله بسیار قدیمی اولوس قرار دارد، در نزدیکی این مکان، مکان های تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در شهر آنکارا قرار گرفته است که می توان ضمن بازدید از این مسجد از آن‌ها دیدن کنید.
از این مکان های دیدنی و جاذبه های توریستی شهر آنکارا در نزدیکی این مسجد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد حاجی بایرام
  • بازار سنتی چیکریکچیلار یوکوشو
  • مرکز خرید اولوس
  • موزه تمدن آناتولی
  • قلعه آنکارا

همچنین لازم به ذکر است که ورودی این مسجد رایگان است و نیازی نیست برای دیدن آن هزینه ای پرداخت کنید.

دسترسی به مسجد اهی الوان Ahi Elvan Mosque در آنکارا

همان طور که گفته شد مسجد اهی الوان Ahi Elvan Mosque روی تپه و در محله قدیمی اولوس قرار دارد، برای همین دسترسی به آن زیاد سخت نیست.
اما از آنجا که روی تپه قرار دارد دسترسی با مترو به نزدیکی آن امکان پذیر نمی باشد و به شما پیشنهاد می کنیم با مترو به ایستگاه محله اولوس آمده و از آنجا با پای پیاده و یا تاکسی به خیابان Etimesgut  آمده و از مسجد به راحتی دیدن کنید.

آدرس مسجد اهی الوان آنکارا Ahi Elvan Mosque

Bahcekapı Mh., 38. Sokak, Etimesgut – Ankara

 

در آخر امیدواریم از بازدید مسجد اهی الوان و همچنین تور آنکارا لذت ببرید و این مطلب شما را با این مسجد و ویژگی های آن آشنا کرده باشد.
اگر به این مکان رفته اید، خیلی خوشحال می شویم که خاطرات طلایی خود را در زیر این مقاله با ما در میان بگذارید.