حمام رومی‌ در آنکارا مکانی باستانی مربوط به ۱۷ قرن پیش

آنکارا شهری پر از مکان‌های باستانی قدیمی مربوط به قرن‌ها پیش است و ازآنجاکه این شهر در قدیم به اسم آناتولی شناخته می‌شده و تاریخ چند هزار سال دارد می‌توان در آن آثار باستانی متعددی دوران مختلف و همچنین حکومت‌های مختلف نظیر هیتی‌ها رومی‌ها سلجوقیان و عثمانی‌ها دید.
یکی از همین مکان‌های باستانی که در تور آنکارا می‌توانید از آن بازدید کنید حمام رومی است که باقیمانده حمام‌های روم باستان متعلق به ۱۷ قرن پیش است.

با ما در مقاله زیر همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی این حمام رومی باستانی و همچنین تاریخچه آن اطلاعات کامل دریافت کنید.

حمام رومی‌ در آنکارا مکانی باستانی مربوط به 17 قرن پیش

درباره حمام رومی در آنکارا و تاریخچه آن

حمام رومی آنکارا در منطقه‌ای به نام چانکری در محله بسیار قدیمی آنکارا به نام اولوس قرار دارد.
البته امروزه خرابه بیشتر از این حمام باقی نمانده است، اما همین خرابه که در بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۴ حفاری و کشف شد، اطلاعات بسیار زیادی را درباره‌ی رومی‌ها و همچنین آن دوره از تاریخ آنکارا و آناتولی به تاریخ شناسان داده است.

اصل این بنا در دوران فریقیه ساخته‌شده است اما در دوره‌های بعد، یعنی دوره‌های بیزانس و سلجوقیان تغییراتی در آن ایجادشده و قسمت‌های دیگری به آن اضافه‌شده است.

ساخت این حمام به سال‌های اولیه قرن سوم میلادی برمی‌گردد و توسط کاراکالا امپراتوری روم ساخته‌شده است، که وی حمام‌های دیگری نیز در روم را به‌افتخار خدای دارو ساخته است.

حمام رومی دارای اتاق حمام شامل اتاق حمام داغ اتاق حمام گرم و حمام سرد است، که به‌صورت موزه فضای باز می‌باشد و می‌توانید به آنجا رفته و قسمت‌های مختلف آن را ببینید.
قسمت‌های حمام رومی را در زیر برای شما شرح می‌دهیم:

  • اتاق سرد: اتاق سرد دارای یک استخر و یک اتاق رخت‌کن بوده است که در تابستان‌ها برای استحمام استفاده می‌شده است
  • اتاق حمام داغ: اتاق حمام داغ مکانی برای استحمام و سونا در ماه‌های سرد سال بوده است.
  • اتاق  ولرم: اتاق حمام ولرم، بیشتر برای استراحت استفاده می‌شده و جنبه استحمام را نداشته است اما از اتاق‌های بزرگ و مهم حمام رومی‌ها محسوب می‌شده است.

حمام رومی‌ در آنکارا مکانی باستانی مربوط به 17 قرن پیش

ساختار حمام رومی در آنکارا

بعد از ورود به حمام رومی و موزه روباز از خیابان جانکیری گاپی به یک زمین بزرگ که مربوط به کشتی‌گیری بوده است برمی‌خوریم و بعدازآن محیطی دارای ۱۲۸ ستون را می‌توانیم ببینیم که اکنون خراب‌شده است اما در زمان قدیم نشانگر معبد و مکانی مهم در کنار این حمام بوده است که مربوط به دوران رومی‌های باستان و بیزانس‌ها می‌شود.
بعدازآن می‌توانید محلی را که مربوط به رختکن بوده است ببینید و بعدازآن سه بخش حمام رومی را که در بالا ذکر شد، را می‌توان دید.

از عجایب این مکان نحوه قرارگیری گرم‌کن حمام و ساختمان‌های آن زمان بوده است به‌طوری‌که گرم‌کن در مکانی قرارگرفته می‌شده است که در نزدیکی ساختمان دارای ستون باشد (در پایین آن) که هنگام گرم کردن آب، ستون‌های این ساختمان را نیز گرم کرده و آن را برای مردمانی که در زمستان‌های سرد آن زمان به آنجا، که مکانی شلوغ بود، می‌آمدند را گرم کند.

بازدید از حمام رومی‌ ها در آنکارا

ازآنجاکه حمام رومی‌ها در منطقه قدیمی اولوس قرار دارد، می‌توانید در هنگام بازدید از این مکان تاریخی از مکان‌هایی نظیر مرکز خرید اولوس، مسجد حاجی بایرام، معبد آگوستوس و روم و همچنین بازارهای قدیمی دیدن کنید و در زمان و هزینه‌هایتان در تور آنکارا صرفه‌جویی کنید و همین‌طور در یک روز مکان‌های زیادی را که اکثر آن‌ها مکان‌های باستانی و فرهنگی و تاریخی هستند را ببینید.

حمام رومی‌ در آنکارا مکانی باستانی مربوط به 17 قرن پیش

دسترسی به حمام رومی‌ ها در آنکارا

ازآنجاکه منطقه اولوس در مرکز شهر آنکارا قرار دارد و ایستگاه‌های متعدد اتوبوس و تاکسی و همچنین مترو رادارند، آمدن به اینجا اصلاً کار سختی نیست و می‌توانید با مترو و اتوبوس به‌راحتی به اینجا بیاید و در کنار لذت بردن از دیدن مناطق دیگر شهر، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و پول بیشتری برای خرید سوغاتی از بازارهای سنتی داشته باشید.

برای آمدن مستقیم به حمام رومی‌ها در خیابان جانکیری گاپی باید در متروی همین خیابان پیاده شوید و بعد از کمی پیاده‌روی به درب اصلی حمام می‌رسید.

این مکان در ساعات ۸:۳۰ صبح تا ۷ بعدازظهر برای بازدید عموم باز است. البته این حمام رومی در روزهای دوشنبه تعطیل می‌باشد و بازدید از آن امکان‌پذیر نیست. به شما پیشنهاد می‌کنیم روزی به‌جز دوشنبه به محله اولوس بروید.

آدرس حمام رومی در آنکارا

Anafartalar Mahallesi, Çankırı Cd. No:43, 06050 Altındağ/Ankara, Turkey

تلفن حمام رومی در آنکارا

+۹۰ ۳۱۲ ۳۲۴ ۳۱ ۶۰

در آخرین مقاله امیدواریم که از مکان‌های اعجاب‌انگیز و شگفت‌انگیز منطقه قدیمی اولوس دیدن کنید و همچنین خاطرات طلایی را رقم بزنیم امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات لازم برای بازدید از مکان‌های دیدنی منطقه اولوس به‌ویژه حمام رومی‌ ها در خیابان جانکیری گاپی را به دست آورده باشید.