مکانی مناسب برای دیدن هنر زیبایی خطاطی اسلامی

اگر برای کار  یا تفریح به استانبول سفر کرده‌اید و تور استانبول را انتخاب کرده‌اید علاوه بر اینکه از مساجد و مکان‌های تاریخی این شهر بازدید کردید از موزه‌های صنعتی، هنری و تاریخی استانبول نیز دیدن کنید. استانبول موزه‌های زیادی دارد یکی از این موزه‌های هنری و آموزنده، موزه خوشنویسی استانبول می‌باشد که یکی از موزه‌هایی است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

موزه‌ی خوشنویسی استانبول در میدان بایزید واقع در محله‌ی فاتیح قرار گرفته است. این موزه دارای کلکسیونی از بیش از ۳۰۰۰ متن زیبا و نفیس مذهبی مانند قرآن‌های نفیس و زیباست. در این متن با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موزه و اشیای داخل آن بدانید.

درباره‌ی موزه خوشنویسی استانبول

موزه خوشنویسی استانبول واقع در میدان بایزید در محله‌ی فاتیح، متشکل از کلکسیون بیش از ۳۰۰۰ متون زیبا و نفیس مذهبی است. ساختمان این موزه در سال ۱۵۰۶ تا ۱۵۰۸ به دستور سلطان بایزید دوم ساخته‌شده است که به‌عنوان مدرسه‌ی بایزید از این ساختمان استفاده می‌شد. این مدرسه از سال ۱۹۴۵ به‌عنوان کتابخانه شهرداری از آن استفاده می‌شد که در سال ۱۹۶۸ به موزه‌ی خط تبدیل شد و پس‌ازآن در سال ۱۹۸۴ به موزه‌ تبدیل شد.

در این موزه ۹ اتاق وجود دارد که اشیای زیر را به نمایش می‌گذارد

  • قرآن‌های زیبا
  • مهروموم‌های سلطنتی
  • دیپلم‌های گذشته
  • توصیف‌های حضرت محمد که به هلیِه‌ی شریف معروف است
  • لوازمی که برای خوشنویسی استفاده می‌شوند
  • جالب‌ترین اثر آن نیز قرآنی است که همه‌ی آن به‌وسیله‌ی خطاط شیخ مهمت سلیم آل کادیری می‌باشد که نوشتن آن از سال ۱۸۸۰ تا سال ۱۸۸۷ طول کشید

بازدید از موزه‌ خوشنویسی استانبول

موزه‌ خوشنویسی استانبول یکی از موزه‌هایی است که اگر می‌خواهید از نوشته‌های مذهبی نفیس یا چگونه نوشته شدن آن‌ها و یا مدارک (دیپلم) و همچنین مهروموم‌های سلطنتی گذشته آشنا شوید مکان مناسبی می‌تواند باشد. این موزه که ۹ اتاق منحصربه‌فرد دارد بهترین جا برای آشنایی با این متون می‌باشد.

موزه‌ خوشنویسی استانبول در نزدیکی میدان بایزید قرار دارد که در نزدیکی این موزه مسجد قدیمی بایزید نیز قرار دارد که هنگام بازدید از موزه‌ی خوشنویسی به این مکان مذهبی و تاریخی زیبا نیز بروید. همچنین در نزدیکی این موزه حمام ترکی سنتی بایزید و مرکز خرید اوزبک چارشیشی قرار دارد که پس از بازدید از موزه یا قبل از بازدید از آن می‌توانید به حمام ترکی رفته و از آن لذت ببرید یا این‌که به مرکز خرید رفته و ازآنجا استفاده ببرید.

موزه‌ خوشنویسی استانبول همه‌روزه به‌جز یکشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۶ بعدازظهر برای بازدید باز می‌باشد. قبل از بازدید از موزه حتما از ساعت شلوغی و یا خلوتی موزه اطلاع داشته باشید به عبارتی شلوغ‌ترین روز موزه‌ی خوش‌نویسی شنبه‌ها است و خلوت‌ترین روز این موزه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه است اما در بقیه روزها هم به‌جز شنبه‌ها موزه نسبتا خلوت می‌باشد.

دسترسی به موزه‌ خوشنویسی استانبول

ازآنجاکه موزه‌ خوشنویسی استانبول در میدان بایزید که یکی از معروف‌ترین میدان‌های استانبول در یکی از معروف‌ترین محله‌ها یعنی محله‌ی فاتیح قرار دارد پس دسترسی به این موزه مشکل نیست زیرا که این موزه در نزدیکی دانشکده تاریخ و ادبیات دانشگاه استانبول نیز قرار دارد.

هم می‌توان با مترو، هم با اتوبوس و درنهایت با تاکسی به این موزه رفت و از این موزه لذت کافی را ببرید.

در نزدیکی موزه‌ خوشنویسی استانبول یک ایستگاه اتوبوس و در نزدیکی میدان بایزید یک ایستگاه مترو قرار دارد که از این مترو تا موزه راه چندانی نیست.

پس طبق این گفته‌ها هنگام سفر به استانبول و تور استانبول برای آشنایی با هنر ترک و هنر اسلامی و دیدن تاریخچه یکی از بهترین جاها همین موزه‌ی خوشنویسی استانبول می‌باشد که با بازدید از آن امیدوارم لذت کافی را ببرید.

 

 آدرس موزه‌ خوشنویسی استانبول

Balabanağa Mahallesi, 34134 Fatih / Istanbul, Turkey

Bayezit Meydani, Istanbul 34490

شماره تماس موزه‌ خوشنویسی استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۵۲۷ ۵۸ ۵۱