خلیج شاخ طلایی مکانی زیبا و دیدنی برای گذراندن ساعاتی خوش

اگر برای کار یا برای خرید به استانبول سفرکرده‌اید و تور استانبول را انتخاب کرده‌اید علاوه بر این‌که به مراکز خرید رفته و یا از مساجد و خیابان‌های زیبا و تاریخی استانبول بازدید نمایید، می‌توانید به‌جاهای دیدنی و تاریخی و فضاهای باز موجود در این شهر رفته و از این مکان‌های زیبا دیدن کنید و لذت ببرید.

یکی از این مکان‌های موجود در استانبول که تاریخی و بسیار زیبا می‌باشد، خلیج شاخ طلایی می‌باشد. خلیج شاخ طلایی که در قسمت اروپایی شهر استانبول و در ورودی بسفر قرار دارد خلیجی تاریخی و زیبا می‌باشد که با این متن همراه باشید تا بیشتر راجع به خلیج شاخ طلایی اطلاعات کسب کنید.

درباره‌ی خلیج شاخ طلایی

همان‌طور که گفته شد، خلیج شاخ طلایی خلیجی است در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد و علاوه بر این‌که قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را از هم جدا می‌کند، بلکه قسمت اروپایی استانبول را نیز به دو بخش تقسیم می‌کند. ویژگی های این خلیج این است که این خلیج توسط تنگه‌ی بسفر به دریای سیاه متصل می‌شود و توسط تنگه‌ی داردانل به دریای اژه وصل می‌شود. هم‌چنین دریای مرمره که به‌طور کامل در ترکیه واقع‌شده است و بیشترین شهر کناری آن استانبول است پیوندگاه این دو دریا یعنی دریای سیاه و دریای اژه می‌باشد.
نکته‌ای راجع به دریای مرمره قابل‌توجه است این است که پهنای آن ۱۱۳۵۰ کیلومترمربع می‌باشد و همچنین عمیق‌ترین قسمت ای دریا ۱۲۶۱ متر می‌باشد. طول خلیج شاخ طلایی چیزی در حدود ۷٫۵ کیلومتر می‌باشد و عرض آن در پهن‌ترین نقطه‌ی خود ۷۵۰ متر می‌باشد، عمیق‌ترین قسمت خلیج شاخ طلایی که در نزدیکی تنگه‌ی بسفر می‌باشد ۳۵ متر است. طبق گزارش باستان شناسان در کناره‌های خلیج شاخ طلایی در حدود قرن ۷ قبل از میلاد تمدن شهری وجود داشته و آثار و ظروف کشف‌شده از این نسل در هنگام حفاری برای ساختن تونل‌های مترو ایستگاه ینی کاپی و مرمری کشف و به موزه برده شده است. به دلیل مکان جغرافیایی خلیج شاخ طلایی همیشه چه در نظر حکومت قبل میلاد، چه امپراتوری روم و یا حکومت امروزی همیشه جاذبه‌ی اقتصادی بزرگی بوده است و هنوزم می‌باشد. امپراتوری بیزانتین نیروی دریایی خود را در خلیج شاخ طلایی بنا نمود و دور این خلیج دیواری کشید تا شهر کنستانتین پل (استانبول امروزی) از حمله‌ی کشتی‌های دشمن در امان بماند. جدایی‌های دیگری که خلیج شاخ طلایی باعث آن شده است جدایی دو محله‌ی بزرگ و معروف استانبول یعنی محله‌های تکسیم و سلطان احمد می‌باشد که همین جدایی توسط این خلیج باعث تفاوت‌های زیادی بین این دو محله شده است. امروزه روی خلیج شاخ طلایی پنج پل تأسیس‌شده که این پل‌ها شامل:

  • پل حالیچ که در سال ۱۹۷۴ ساخته‌شده است و محله‌های سلتوچه و دفتردار را به هم متصل می‌کند.
  • پل قدیم گالاتا که محله‌های کاراکوی و امیننو را به هم متصل می‌کند. جالب است بدانید که این پل در سال ۱۹۹۲ به خاطر آتش‌سوزی آشپزخانه‌ی رستورانی در این پل آسیب دید. امروزه اجازه‌ی رفتن اتومبیل به این پل داده نمی‌شود.
  • پل آتا ترک که در سال ۱۹۴۰ ساخته‌شده است و کاسیم پاشا و اون کاپانی را به هم وصل می‌کند.
  • پل مترو شاخ طلایی محل عبور ریلی می‌باشد که در سال ۲۰۱۴ ساخت آن تکمیل شد.
  • پل گالاتا که در سال ۱۹۹۴ ساخت آن تکمیل شد و بین کاراکوی و امیننو در نزدیکی پل قدیم گالاتا می‌باشد.

بازدید از خلیج شاخ طلایی

هنگام رفتن و بازدید از خلیج شاخ طلایی با تور استانبول شما می‌توانید صبح در کناره‌های این خلیج قدم بزنید و طلوع زیبای آفتاب را در کناره‌های این خلیج تجربه کنید یا همچنین می‌توانید بعدازظهر هنگام غروب آفتاب در کناره‌های خلیج شاخ طلایی قدم بزنید و از منظره‌ی زیبای غروب آفتاب لذت ببرید. همچنین هنگام بازدید از خلیج شاخ طلایی می‌توانید به پل قدیم گالاتا رفته و ازآنجا بازدید کرده، همچنین بعضی موقع بر روی پل قدیم گالاتا نمایشگاه‌هایی بر گذار می‌شود که ازآنجا هم می‌توانید بازدید کنید. در کناره‌های این خلیج  علاوه بر رستوران‌های زیادی که وجود دارد و شما می‌توانید به این رستوران‌ها رفته پارک‌های بسیاری نیز وجود دارد مانند پارک حالیچ که پس از قدم زدن در کناره‌های این خلیج می‌توانید به این پارک رفته و از فضای مناسب آن لذت ببرید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در کنار خلیج شاخ طلایی بکنید قایق‌سواری می‌باشد که ایستگاه آن در پارک جالیچ سایر ندیم می‌باشد.

دسترسی به خلیج شاخ طلایی استانبول

ازآنجاکه خلیج شاخ طلایی خلیجی طویل و معروف می‌باشد و در کناره‌های آن پر از ایستگاه مترو و اتوبوس می‌باشد پس دسترسی به آن کار ساده‌ای می‌باشد. به‌صورت نمونه در پارک‌های موجود در کناره هرکدام شامل ایستگاه اتوبوسی می‌باشد که از این طریق می‌توان دسترسی داشت و هم‌چنین از ایستگاه مترو گلدن هورن و ینی کاپی به سمت بسفر نیز می‌توان به این خلیج دسترسی پیدا کرد.

پس با توجه به مطالب بالا هنگام سفر به استانبول و انتخاب تور استانبول جاهای دیدنی که می‌توان رفت و از آن بازدید نمود علاوه بر مساجد همین فضاهای باز، پارک‌ها و همین خلیج شاخ طلایی می‌باشد که بازدید از این فضای بازها و پارک‌ها باعث لذت و آرامش روح و مغز می‌شود.