مسجد هنیم کوش آداسی The Hanim mosque یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی در تور کوش آداسی

ترکیه یکی از کشورهای دنیاست که سالانه افراد زیادی را به عنوان توریست وارد خاک خود می‌کند. این کشور دارای شهرهایی است که هرکدام از آنان با توجه به موقعیت جغرافیایی اشان آثار باستانی و مراکز تفریحی را در اختیار بازدید کنندگانشان قرار می‌دهند. کوش آداسی یکی از شهرهای پربازدید ترکیه به حساب می‌آید که در امتداد دریای اژه قرار گرفته است. این شهر که درگذشته‌ی دور قسمتی از خاک یونان و امپراتوری بیزانس محسوب می‌شده منزلگاه یونانیان نیز بوده. پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانیان این شهر به یکی از بنادر مهم عثمانی تبدیل شد به همین جهت می‌توان گفت کوش آداسی از تاریخ غنی برخوردار است چرا که از سازه‌های یونانیان باستان تا عمارت ها و مساجد عثمانی را در خود جای داده است. شما در تور کوش آداسی مطمئناً به مساجد معروف این شهر برمی‌خورید. این مساجد که اکثر آن‌ها در زمان عثمانی‌ها ساخته شده در امروزه نیز به عنوان محل عبادت مسلمانان این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این مساجد مسجد هنیم کوش آداسی می‌باشد که دارای معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی است. مسجد هنیم کوش آداسی به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی مذهبی شهر کوش آداسی سالانه میزبان گردشگران زیادی از اقسام نقاط دنیا می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی مسجد هنیم کوش آداسی بپردازیم.

مسجد هنیم کوش آداسی The Hanim mosque یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی در تور کوش آداسی

تاریخچه ساخت مسجد هنیم کوش آداسی

مسجد هنیم کوش آداسی در سال ۱۶۵۸ و به دستور خدیجه حلیمه خاتون شاهزاده عثمانی ساخته شد. ساختمان مسجد هنیم کوش آداسی طی سال‌ها در اثر حوادث طبیعی و جنگ‌های مختلف دچار آسیب شد اما در سال ۱۹۲۲ این خسارات به اوج خودش رسید به همین جهت در سال ۱۹۵۱  پروژه‌ای بنا بر مرمت و بازسازی مسجد هنیم در دست اجرا قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۹۵۷ بازسازی مسجد هنیم کوش آداسی خاتمه یافت و درهای آن به روی عموم مردم باز گشت.

مسجد هنیم کوش آداسی The Hanim mosque یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی در تور کوش آداسی

سازنده‌ی مسجد هنیم کوش آداسی چه کسی بود

مسجد هنیم کوش آداسی به دستور خدیجه حلیمه سلطان همسر سلطان مراد دوم که یکی از سلاطین عثمانی بود ساخته شد. وی دختر تاجدین ابراهیم دوم بود. او هشتمین حاکم از سلسله‌ی اسفندیاری‌ها بود. وی در سال ۱۴۲۵ به عنوان همسر سلطان مراد دوم انتخاب شد. او یکی از زنان تأثیر گذار در تاریخ عثمانی است که باعث قدرتمند شدن آناتولی در سال‌های ۱۴۲۵ الی ۱۴۵۱ بود.

مسجد هنیم کوش آداسی The Hanim mosque یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی در تور کوش آداسی

معماری مسجد هنیم کوش آداسی

مسجد هنیم کوش آداسی جزو مساجدی می‌باشد که تنها داری یک مناره هستند. قسمت بالایی این مناره از آجر و قسمت‌های پایینی آن از سنگ ساخته شده است. درب ورودی مسجد ساخته شده از چوب مرغوب است. این مسجد تاریخی بسیار زیبا دارای گنبد طوسی رنگ همراه با دیوارهای آجری و سنگی سفید می‌باشد. پنجره‌های مشبک این مسجد در دور تا دور ساختمان مسجد با فاصله‌های مساوی از یکدیگر قرار گرفته و زیبایی ساختمان این مسجد را چندین برابر می‌کنند. محراب موجود در مسجد هنیم کوش آداسی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد معماری داخلی این مسجد به حساب می‌آید چرا که این محراب از کاشی‌های فیروزه‌ای تشکیل شده که به طرز زیبایی در کنار هم قرار گرفته و بر روی کاشی‌ها نام‌های خدا و پیامبر اسلام با خطوط کوفی نقش بسته است. کف مسجد نیز با موکت قرمز رنگ با طرح‌های خال خالی آبی فرش شده است. اگر شما نیز در تور کوش آداسی خود قصد بازدید از مسجد هنیم کوش آداسی را دارید می‌توانید اطلاعات کاملی از نحوه ساخت مسجد را درست در بدو ورود و در کنار در اصلی توسط شناسنامه قاب شده‌ی آن بدست آورید. همچنین به خاطر داشته باشید که برای بازدید از این مکان تاریخی مذهبی حتماً باید پوشش مناسب که برای مردها شلوار و برای خانم‌ها پوششی برای دست‌ها پاها و موی سر است را به همراه داشته باشید. ساعت پیشنهادی برای بازدید از این مسجد در تور کوش آداسی حدود ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده است.

آدرس مسجد هنیم کوش آداسی

Camikebir Mahallesi, Kahramanlar Cd. 09400 Kuşadası/Aydın, Turkey

در پایان امیدواریم ساعات خوشی را در بازدید از مسجد هنیم کوش آداسی در تور کوش آداسی به همراه خانواده و دوستانتان  تجربه کنید.